دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
شنبه ۱۴ مهر ۱۴۰۳

سهم 4.5 درصدی ایران در مرجع مقالات پراستناد دنیا
 
مشاور معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم از سهم 4.5 درصدی ایران در مرجع مقالات پراستناد دنیا خبر داد و گفت: پژوهش متصل به كاربرد پیش زمینه اقدامات عمیق فناورانه است.


مشاور معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم از سهم 4.5 درصدی ایران در مرجع مقالات پراستناد دنیا خبر داد و گفت: پژوهش متصل به كاربرد پیش زمینه اقدامات عمیق فناورانه است.

به گزارش گروه علم و فناوری خبرگزاری آنا، رضا نقی زاده، مشاور معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در برنامه رادیویی خیابان فرصت از سهم 4.5 درصدی ایران در مرجع مقالات پراستناد دنیا خبر داد و گفت: این آمار چندی پیش نزدیك به یك درصد بود كه به معنای رشد كیفی مقالات ایرانی در دنیاست.

وی تعداد مقالات برتر منتشر شده در كشور را نشان دهنده عددی بالا توصیف كرد و افزود: پژوهش در گام اول برای تولید هر كار علمی در دانشگاه هاست و شخصا همواره به فعالان حوزه نوآوری توصیه می كنم خود را فریب ندهند و بدون پژوهش رویای دستیابی به فناوری را در سر نپرورانند.

نقی زاده پژوهش متصل به كاربرد را پیش زمینه اقدامات عمیق فناورانه خواند و عنوان كرد: وقت رتبه مقالات ایرانی در دنیا 15 است، اهمیت آن در داخل كشور نیز نمود می یابد.

مشاور معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم گفت: مقالات ایرانی با بررسی در داخل، به داوری سطوح علمی بین المللی نمی رسند. با این وجود یك پژوهش از روستایی دور افتاده در بهترین ژورنال های خارجی مقالات خود را به چاپ رسانده و اتفاقا توسط یكی از بهترین اساتید امریكایی داوری شده است.

نقی زاده با بیان این كه مقاله همه آنچه از علم می خواهیم نیست، ولی بخشی از واقعیت های پژوهشی كشور را نمایان می سازد، افزود: ما باید نسبت به رشد كمی و كیفی مقالات تاكید كنیم چراكه برای خلق آنها، نیازمند پژوهش هستیم. تا دو دهه گذشته تصور دستیابی ایران به 60 هزار مقاله ISI نشدنی بود، ولی با یك هدف گذاری و برنامه ریزی، امروز كشور بدین نقطه رسیده است.

وی چنین روندی را برای دانشمندان خارج از كشور غیر قابل باور خواند و عنوان كرد: اخیرا گزارشی از سوی یكی از دانشگاه های خارج از كشور منتشر شده بود و ادعا داشت با بودجه هزینه شده در ایران، تحقق چنین دستاوردی غیرممكن است و در ادامه نتیجه گرفته بود كه یا مقالات ایرانی بی كیفیت هستند یا تقلب علمی صورت می گیرد. در دو سال اخیر برای نخستین بار رتبه مقالات ایران از لحاظ كمی، با رتبه كیفی ما برابر شد و این نكته مهم، پاسخی بود به گزارش این دانشگاه خارجی!

مشاور معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم با اعلام اینكه جوانان ایرانی توانایی پیشبُرد پروژه های مشابه خارجی را با یك دهم هزینه دارا هستند، یادآوری كرد: سه عنصر برنامه ریزی، تلاش و صبر در حوزه های فناورانه نتیجه بخش است. ما به موفقیت هایی دست می یابیم كه شاید از منظر یك فرد خارجی غیر واقعی باشد و این باعث افتخار است.

نقی زاده در عین حال تاكید كرد كه همچنان با قله ها فاصله داریم و نباید آمار و موفیقت ها ما را فریفته كند و تصور كنیم با شیب كه پیموده ایم، به قله رسیده ایم. باید همچنان تلاش مستمر را ادامه دهیم و با شناخت نقاط ضعف، آن را مرتفع نماییم.
منبع خبر:
رادیو گفت و گو
   تاریخ: ۱۲:۴۰ - ۱۱/۱۱/۱۳۹۹   بازدید: ۱۲۸