دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
جمعه ۱۳ مهر ۱۴۰۳

ناشنوایی كودكان از بدو تولد قابل تشخیص است
 
به گزارش گروه سلامت خبرگزاری فارس، گیتی موللی، عضو هیات علمی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی با عنوان این مطلب كه كم شنوایی كودكان از بدو تولد قابل تشخیص است، تاكید كرد: كودك كم شنوا از بدو تولد نیاز به شنیدن دارد.

وی با اشاره به اهمیت استفاده از سمعك برای كمك به كودك كم شنوا، گفت: از همین رو لازم است كودك از روزهای نخست پس از تولد سمعك دریافت كند و در پروسه توانبخشی قرار گیرد. این اقدام سبب می شود كودكان كم شنوا، زبان و گفتار را مانند دیگر كودكان كسب كنند و مانند دیگر كودكان مدرسه بروند و آموزش ببینند.

عضو فعال انجمن علمی شنوایی شناسی ایران در خصوص تجویز سمعك برای نوزادان، اظهار داشت: بر اساس آخرین بیانیه علمی در حوزه كم شنوایی نوزادان و شیرخواران، همه كودكان ناشنوا و كم شنوا از بدو تولد تشخیص داده می شوند و بلافاصله بعد از تشخیص لازم است كه از سمعك استفاده كنند. بنابراین تجویز سمعك بدون درنگ و بدون مكث و بدون از دست دادن زمان در بدو تولد باید صورت بگیرد.

موللی ادامه داد: پروسه تجویز سمعك نوزاد و شیرخوار یك برنامه مدت دار است و خانواده ها لازم است تا مدت ها مراجعه كند تا اینكه سمعك به تنظیم نهایی و مناسب برای كودك برسد.

دانشیار دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی با عنوان این مطلب كه تجویز سمعك یك كار بسیار تخصصی است و باید فقط توسط متخصص شنوایی شناسی حوزه كودك انجام شود، گفت: با توجه به اینكه خانواده ها در ابتدای تشخیص كم شنوایی با بحران ها و هیجان های روحی متعدد روبرو هستند و پذیرش سمعك و عادت دادن نوزاد به سمعك هم روندی طولانی است، لازم است در همان ابتدای نوزادی این كار شروع بشود.

وی در خصوص اینكه چه نوع سمعكی برای نوزاد و شیرخوار كم شنوا لازم است، افزود: سمعك مورد نیاز نوزاد و شیرخوار باید بهترین صدا را با بهترین كیفیت برای گوش نوزاد مهیا بكند تا مغز كودك با توجه به كم شنوایی كه دارد، تحریك شنیداری لازم را به بهترین وجه دریافت كند و فعال باقی بماند.

موللی گفت:سمعك های بدون كیفیت یا سمعك هایی كه دارای آپشن های لازم برای كودك ناشنوا نیستند، واقعاً توصیه نمی شود. از طرف دیگر اكیداً توصیه شده است تجویز سمعك نوزاد و شیرخوار كم شنوا و ناشنوا حتماً توسط یك متخصص شنوایی شناس مجرب انجام شود.

وی ادامه داد: نوزادان و شیرخواران كم شنوا باید تنها به شنوایی شناس مجرب ارجاع داده شوند تا سمعك برای آنها تجویز شود.

دبیر كمیته مطالعات ناشنوایی و كم شنوایی دانشگاه بهزیستی افزود: برای كودكی كه كاندید كاشت حلزون است، لازم است حتماً سمعك دقیق و با كیفیت به صورت علمی تجویز شود و حتماً قبل از اینكه برای او كاشت حلزون شنوایی انجام شود، لازم است در یك دوره 6 ماهه از سمعك مناسب استفاده كند و اگر با سمعك بتواند پاسخ لازم را به دست بیاورد دیگر وارد روند كاشت حلزون شنوایی نشود.

موللی گفت: این كودكان لازم است علاوه بر سمعك حتماً از بدو تولد تحت برنامه های مداخله زودهنگام قرار بگیرند.

وی ابراز امیدواری كرد: هیچ كودكی كم شنوایی بدون سمعك نماند و بتواند بهترین استفاده را از سمعك در ماه ها و سال های اول زندگی كه دوران طلایی زبان آموزی است، در اختیار داشته باشد.

موللی  افزود: تجویز سمعك بدون درنگ و بدون مكث در روزها و ماه های اول تولد حائز اهمیت است و لازم است در سیاستگزاری های نظام سلامت مد نظر قرار گیرد.

انتهای پیام/
منبع خبر:
خبرگزاری فارس
   تاریخ: ۱۱:۳۱ - ۲۰/۱۱/۱۳۹۹   بازدید: ۱۴۸