دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
دوشنبه ۹ مهر ۱۴۰۳

مبلغ كمك هزینه ازدواج، زایمان، بیماری و فوت بیمه شدگان اعلام شد
 
مدیر كل امور بیمه شدگان سازمان تأمین اجتماعی به سؤالات بیمه شدگان تأمین اجتماعی در زمینه بیمه زنان خانه دار، بیمه دانشجویان، خرید سابقه خدمت سربازی، بیمه ایرانیان خارج از كشور، نحوه برقراری مستمری بازنشستگی، بیمه بیكاری، مستمری از كارافتادگی و كفالت پدر و مادر پاسخ داد.
مبلغ كمك هزینه ازدواج، زایمان، بیماری و فوت بیمه شدگان اعلام شد به گزارش ایسنا، مهدی شكوری در ارتباط زنده با مخاطبان سازمان تأمین اجتماعی در ایسنتاگرام با اشاره به اجرای طرح 3070 و غیرحضوری شدن 30 خدمت بیمه ای پرمراجعه و پرمخاطب گفت: 12 سرویس از این 30 سرویس مربوط به حوزه بیمه شدگان است. برای هرخدمت، آمد و شدهایی داشتیم كه اكنون بدون نیاز به مراجعه به شعبه می توانند نامنویسی و عقد قرارداد كنند و منتظر تأیید شعبه باشند.

وی افزود: امیدواریم با این كار رضایت بیمه شدگان محقق شده باشد. اگر با افتخار و عشق و علاقه كار می كنیم به جهت تأمین رضایت بیمه شدگان است. بیش از 80 درصد پرونده بیمه شدگان ما الكترونیكی شده و دیگر آن دغدغه گم شدن و جابجایی پرونده به شعب مختلف را دیگر شاهد نیستیم.

شرایط بیمه دانشجویان و زنان خانه دار

مدیر كل امور بیمه شدگان سازمان تأمین اجتماعی درباره بیمه دانشجویان گفت: بستر پوشش بیمه ای برای تمام دانشجویان فراهم است و می توانند با ثبت نام در سامانه خدمات غیرحضوری از این امكان بهره مند شوند.

وی افزود: سه نرخ حق بیمه 12 درصد (بازنشستگی)، 14 درصد (بازنشستگی وفوت) و 18 درصد (بازنشستگی، فوت و ازكارفتادگی) برای برقراری این بیمه قابل انتخاب هستند.

شكوری همچنین با اشاره به بیمه زنان خانه دار گفت: اگر دانشجویان و یا زنان خانه دار به عنوان افراد تبعی تحت پوشش همسر یا پدر خود هستند لازم نیست حتماً سرانه درمان را بپردازند و می توانند از خدمات درمانی تحت پوشش همسر و پدر خود استفاده كنند و حق بیمه شان را به صورت خاص با نرخ هایی كه انتخاب می كنند بپردازند.

مدیر كل امور بیمه شدگان سازمان تأمین اجتماعی افزود: همچنین اگر بانویی خودش را بیمه كرد، همسرش هم بیمه پرداز بود و بازنشسته شد، همسرش حقوق خودش را می گیرد و ایشان هم حقوق مستمری خودش را به صورت مستقل دریافت می كند.

وی با اشاره به امكان انتخاب سه نرخ حق بیمه گفت: نرخ 12 درصد فقط برای سابقه بازنشستگی است و حمایت دیگری ندارد. عمدتاً از سوی دختران و پسران جوان و مجرد مورد استقبال قرار می گیرد. این نرخ را برای افراد متأهل و متكفل توصیه نمی كنیم. نرخ 14 درصد بازنشستگی و فوت دارد و در صورت فوت بیمه شده حقوقش را به خانواده و فرزندانش می پردازند. نرخ 18 درصد علاوه بر بازنشستگی و فوت، از كارافتادگی را هم پوشش می دهد كه افراد می توانند از مستمری از كارافتادگی كلی نیز برخوردار شوند.

به گفته شكوری در بیمه مشاغل آزاد اگر فرد تمایل دارد كه از درمان استفاده كند باید جداگانه سرانه اش را بپردازد كه امسال 71 هزار و 600 تومان بوده است.

مدیر كل امور بیمه شدگان سازمان تأمین اجتماعی در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اینكه «زن خانه داری هستم كه تحت پوشش بیمه زنان خانه دار قرار گرفته ام، اگر همسرم فوت كند، می توانم حقوق خودم و همسرم را با هم دریافت كنم؟» گفت: بله، هر دو را می توان در قالب دو بیمه دریافت كرد. اگر دو بیمه از بابت زن و از قبَل همسر پرداخت شده باشد دریافت هر دو مستمری امكان پذیر است.

وی در پاسخ به پرسشی درباره شرایط بازنشستگی زنان خانه دار بیمه شده گفت: شرایط عمومی بازنشستگی برای زنان خانه دار بیمه شده نیز برقرار است. به طور كلی شرایط بازنشستگی به این ترتیب است كه درخواست بازنشستگی برای مران 50 سال سن و 30 سال سابقه و برای زنان 45 سال سن و 30 سال سابقه بیمه است. افراد با 35 سال سابقه بدون شرط سنی بازنشسته می شوند. مردان با 60 سال سن و حداقل 20 سال سابقه پرداخت بیمه و زنان با 55 سال سن و 20 سال سابقه بیمه می توانند بازنشسته شوند. همچنین مران 60 سال سن و زنان 55 سال سن كه سابقه 10 تا 20 سال دارند نیز به نسبت مدت بیمه پردازی از مستمری برخوردار می شوند.

شكوری درباره شرط سنی این بیمه ها نیز افزود: سن بیمه زنان خانه دار و دانشجویان نیز 18 تا 50 سال است. برای زنان خانه دار اگر گواهی رشد از 15 سال به بالا از مقامات صالحه در مراجع قضایی داشته باشند می توانند زیر 18 سال هم بیمه شوند اما عرف، همان 18 تا 50 سال است.

شرایط احتساب و خرید سابقه خدمت سربازی

وی درباره احتساب سابقه خدمت سربازی اظهار كرد: مراحل مربوط، در سامانه خدمات غیرحضوری طی می شود و خرید و احتساب سابقه سربازی نیز نیازی به مراجعه حضوری به شعب ندارد. شرط خرید سربازی این است كه فرد در حال حاضر بیمه پرداز بوده و قبل از تقاضا هم دارای دو سال سابقه بیمه پردازی باشد كه نرخ حق بیمه آن 30 درصد است كه هفت درصد را از بیمه شده می گیریم و 23 درصد را به حساب دولت منظور می كنیم.

مدیر كل امور بیمه شدگان سازمان تأمین اجتماعی درباره زمان لحاظ شدن سابقه خدمت سربازی گفت: اگر امروز اراده و ثبت درخواست كنید سیستم همان روز درخواست بررسی و محاسبه می كند. ارتباط ما با پایگاه اطلاعات سازمان نظام وظیفه برقرار شده و نیازی به بارگذاری كارت پایان خدمت و یا ارائه كارت در شعبه نیست و سامانه به صورت برخط كنترل می كند كه فرد سربازی را انجام داده یا خیر و مدت آن چه قدر است و همان لحظه اعلام بدهی صورت می گیرد و اگر پرداخت نقدی باشد همان روز سابقه تولید می شود و اگر تقسیط شود كه تا 12 قسط امكان پذیر است بعد از پرداخت اقساط، سابقه منظور می شود.

چگونگی پرداخت حق بیمه كسری از ماه

وی در پاسخ به پرسشی درباره پرداخت حق بیمه كسری از ماه توضیح داد و گفت: برخی افراد بنا به ماهیت شغلی، شغل نیمه وقت دارند به عنوان مثال در مطب پزشكان و برخی معلمان حق التدریس كه چند روز در ماه كار می كنند. خوشبختانه از سال گذشته مصوبه ای اخذ شد كه این افراد می توانند كسری آن ایام را به صورت اختیاری بپردازند. این خدمت هم در سامانه خدمات غیرحضوری قابل دریافت است.

شكوری درباره زمان ثبت درخواست و مهلت پرداخت حق بیمه كسری از ماه گفت: این حق بیمه دو مرتبه در سال، شش ماه اول و شش ماه دوم سال پرداخت می شود. برای پرداخت حق بیمه شش ماه اول سال از آذر تا بهمن همان سال مهلت تعیین شده و برای پرداخت حق بیمه شش ماه دوم سال از خرداد تا مرداد سال بعد مهلت هست.

اعلام مبلغ كمك هزینه ازدواج، فوت، زایمان و ایام بیماری

مدیر كل امور بیمه شدگان سازمان تأمین اجتماعی در پاسخ به سؤال دیگری درباره شرایط دریافت كمك هزینه ازدواج گفت: كمك هزینه ازدواج شرایطی دارد از جمله اینكه ازدواج بار اول و دائم باشد و طی پنج سال قبل از عقد، 720 روز سابقه بیمه پردازی داشته باشد كه ما یك ماه حقوق را به عنوان پاداش می پردازیم.

شكوری به شرایط دریافت غرامت ایام مرخصی زایمان نیز اشاره و عنوان كرد: مرخصی زایمان جزو تعهدات كوتاه مدت تأمین اجتماعی است و اگر بانویی برای استراحت زایمان می رود قبلاً تا شش ماه از این غرامت برخوردار می شد كه از خرداد امسال به 9 ماه افزاش یافته است و اگر تمایل داشته باشند كمك هزینه این ایام را می پردازیم. متقاضی می تواند در سامانه خدمات غیرحضوری مدارك لازم اعم از گواهی ولادت نوزاد، شناسنامه و تأییدیه پزشكی را بارگذاری كند تا نسبت به پرداخت كمك هزینه اقدام شود.

مدیركل امور بیمه شدگان سازمان تأمین اجتماعی درباره مبلغی كه تحت كمك هزینه زایمان پرداخت می شود توضیح داد و گفت: مدت مرخصی زایمان به 9 ماه افزایش پیدا كرده است. مبلغ این غرامت، دو سوم میانگین 90 روز ایام اشتغال قبل از مرخصی زایمان است. چون غرامت و كمك هزینه و در واقع جبران بخشی از مزد است و حقوق كامل پرداخت نمی شود.

شكوری افزود: غرامت دستمزد ایام بیماری برای افراد متأهل و متكفل سه چهارم میانگین 90 روز ایام اشتغال قبل از مرخصی است. برای افراد مجرد در بیماری عادی و سرپایی دو سوم و برای بستری یك دوم میانگین آن 90 روز است.

وی درباره غرامت ایام بیماری كرونا نیز گفت: اگر فرد شاغل بوده و رابطه مزدبگیری دارد و كارفرما در آن دوران بیمه ای رد نكرده باشد، فرد می تواند با ارائه گواهی استراحت از غرامت دستمزد ایام بیماری برخوردار شود كه برای این مورد هم كافی است مدارك را در سامانه بارگذاری كند كه اگر شرایط احراز شد غرامت پرداخته می شود.

مدیر كل امور بیمه شدگان سازمان تأمین اجتماعی درباره مبلغ كمك هزینه فوت نیز گفت: كمك هزینه فوت یك مبلغ مقطوع و معادل حداقل حقوق سال فوت است كه به خانواده پرداخت می شود. امسال این مبلغ دو میلیون و 650 هزار تومان است. یك مساعدتی هم صورت گرفته كه اگر همسر بیمه شده اصلی هم فوت شد، این كمك هزینه به بیمه شده اصلی پرداخت شود.

چگونگی به عهده گرفتن كفالت والدین

شكوری درباره چگونگی كفالت والدین گفت: اگر بیمه شده یا مستمری بگیری خواست پدر و مادرش را تحت تكفل قرار دهد پدر باید 60 و مادر 55 سال تمام سن داشته باشد و عمده معیشت و مخارج آنها، توسط بیمه شده اصلی تأمین شود كه اگر چنین باشد می توانند تقاضای كفالت بدهند كه این امر هم در سامانه خدمات غیرحضوری قابل انجام است. اگر كفالت و معیشت از سوی فرزند احراز شد پدر و مادر را به عنوان افراد تبعی لحاظ می كنیم كه می توانند از خدمات درمانی استفاده كنند و اگر بیمه شده اصلی فوت كند پدر و مادر در آن مستمری هم به نسبت سهمی كه دارند سهیم خواهند بود.

وی افزود: البته ممكن است پدر و مادری شرایط سنی 60 و 55 سال را نداشته باشند اما بیمار و ازكارافتاده باشند كه در این صورت می توانند از پزشك متخصص گواهی لازم را اخذ كنند كه به كمیسیون پزشكی ارجاع می شود و درنهایت اگر تأیید شد فارغ از شرایط سنی هم كفالت برقرار می شود.

هزینه انتقال سوابق بیمه ای

مدیر كل امور بیمه شدگان سازمان تأمین اجتماعی در ادامه در پاسخ به این سؤال كه «سه سال در آموزش و پرورش كار كرده ام و می خواهم سابقه ام را به تأمین اجتماعی منتقل كنم آیا امكان پذیر است؟ هزینه اش چقدر است؟» گفت: بله، افرادی كه در دستگاه های دولتی كار كرده و از آنجا قطع رابطه كرده اند مثلاً بازخرید شده اند، استعفا داده اند یا اخراج شده اند و اكنون بیمه شده ما در تأمین اجتماعی هستند می توانند درخواست انتقال سابقه بدهند؛ به شرط آنكه كسور پرداخت شده در آن سال ها نزد آن صندوق محفوظ باشد و زمان بازخرید یا استعفا تسویه حساب نكرده باشند.

شكوری ادامه داد: درباره هزینه، بر اساس آیین نامه اجرایی مقررات نقل و انتقال 18 درصد حقوق زمان تقاضای فرد ملاك محاسبه است و 18 درصد را به عنوان مابه التفاوت از فرد می گیریم البته به كسر كسوری كه از صندوق به حساب تأمین اجتماعی منتقل می شود كه این مبلغ قابل تقسیط هم هست.

شرایط بیمه اختیاری

وی درباره شرایط بیمه اختیاری گفت: اگر فردی بخواهد شخصاً خودش را بیمه كند نرخ حق بیمه آن 27 درصد است و به جز غرامت بیماری و بیكاری كه شامل حالشان نمی شود از سایر مزایای بیمه ای بهره مند می شوند.

شكوری افزود: برای نامنویسی اولیه انعقاد قرارداد بیمه حرف و مشاغل آزاد و اختیاری نیز نیازی به مراجعه حضوری نیست.

مدیر كل امور بیمه شدگان سازمان تأمین اجتماعی درباره حداكثر مهلت زمانی پرداخت حق بیمه اختیاری و مشاغل آزاد گفت: حداكثر مهلت پرداخت حق بیمه هرماه، تا دوماه بعد خواهد بود. برای بیمه قالیباقان، زنان خانه دار و غیره هم به همین صورت است كه اگر از دوماه بگذرد قراردادشان باطل می شود و آن وقفه ایجاد شده نیز قابل خریدن نیست.

وی در پاسخ به اینكه «آیا قالیبافان می توانند از غرامت ایام بیماری استفاده كنند؟» عنوان كرد: بیمه اینها انفرادی است و رابطه مزدبگیری ندارند و چون رابطه مزدبگیری ندارند نمی توانند از غرامت دستمزد استفاده كنند.

شكوری درباره شرایط برقراری مستمری از كارافتادگی گفت: طبق ماده 70 قانون تأمین اجتماعی فرد باید مسیر درمان را طی كرده باشد و تشخیص پزشك این باشد كه مسیر درمان و توانبخشی را طی كرده و بیماری كماكان رفع نشده و سبب می شود فرد نتواند به صورت كامل كار كند و طبیعتاً درآمدش كاهش می یابد، فرد گواهی را به شعبه ارائه می كند و شعبه وی را به كمیسیون های پزشكی معرفی می كند و اگر كمیسیون وی را از كارافتاده تلقی كرد می توانند از مستمری ازكارافتادگی برخوردار شوند.

مدیر كل امور بیمه شدگان سازمان تأمین اجتماعی اضافه كرد: برای كمیسیون پزشكی هم سامانه جامعی را راه اندازی كرده ایم كه در دو استان تحت پایلوت است و طی روزهای آینده به كل كشور تعمیم می یابد و می توان مدارك را در آنجا بارگذاری كرد كه نتیجه هم به صورت سیستماتیك اعلام و اطلاع رسانی برای حضور در جلسه كمیسیون با پیامك اطلاع رسانی می شود.

وی در پاسخ به اینكه «دوجا كار می كنم، آیا باید كارفرما بیمه ام را در هر دو محل رد كند؟» گفت: بله، در ماده 34 قانون تأمین اجتماعی، تاكید شده كه اگر فردی دو یا چند جا كار می كند كارفرما تكلیف دارد حق بیمه را واریز كند و حمایت ما متناسب با این دو بیمه پردازی در زمان خودش است.

شكوری شرایط بیمه بیكاری را نیز تشریح كرد و گفت: بیكار كسی است كه به صورت غیرارادی از كار بیكار شده باشد و دخل و تصرف و اراده ای برای بیكار شدن نداشته باشد. وی ابتدا به سامانه جامع روابط كار مراجعه و تقاضای خود را ثبت كرده و مدارك لازم را بارگذاری می كند. اگر دو طرف تأمین اجتماعی و اداره كار شرایط را احراز كردند ما هم مقرری را می پردازیم و مراجعه به شعبه نیاز نیست.

مدیر كل امور بیمه شدگان سازمان تأمین اجتماعی درباره ایرانیان خارج از كشور نیز اظهار كرد: ماهیت بیمه ایرانیان خارج از كشور از نوع بیمه اختیاری و مشاغل آزاد است. كارگزارانی در 22 كشور داریم كه می توانند از طریق سایت سازمان، آدرس و شماره تماس را دریافت كنند و یا در سامانه ای كه موجود است درخواست را به ما بدهند. به محض ثبت درخواست در سامانه یا كارگزاری، قرارداد منعقد می شود. ایرانیان هم همان مزایا را بر اساس نرخ های انتخابی 14 و 18 درصد خواهند داشت.

انتهای پیام
منبع خبر:
ایسنا
   تاریخ: ۱۴:۲۵ - ۲۳/۰۴/۱۴۰۰   بازدید: ۱۹۳