دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
دوشنبه ۹ مهر ۱۴۰۳

درخواست بهزیستی برای واكسیناسیون 55000 معلول بستری در منازل
 
رئیس سازمان بهزیستی كشور با اشاره به موضوع واكسیناسیون كرونا اظهار كرد: در كنار اینكه از وزارت بهداشت برای كمك به واكسیناسیون مراكز تشكر می كنیم اما این انتقاد را داریم و می خواهیم كه این امكان را برای مددجویانی كه در خانه ها هستند نیز فراهم كنند.
درخواست بهزیستی برای واكسیناسیون 55000 معلول بستری در منازل به گزارش ایسنا، وحید قبادی دانا در برنامه ای تلویزیونی با بیان اینكه كرونا شرایط سختی را برای ما ایجاد كرد،گفت: از ابتدای شیوع ویروس در ووهان چین، كمیته پیشگیری از بیماری كرونا در سازمان بهزیستی شكل گرفت و پروتكل ها به مراكز شبانه روزی اعلام شد. باتوجه به اینكه سالمندان از هایریسك ترین افراد بودند؛ رفت و آمدها محدود و پروتكل های بهداشتی اجرا شد و سامانه ثبت ابتلا و درمان و فوتی ها شكل گرفت.

وی با بیان اینكه با شروع واكسیناسیون در كشور، مراكز شبانه روزی در اولویت یك قرار گرفتند، گفت: از زمان شروع واكسیناسیون 95 هزار دوز واكسن در مراكز شبانه روزی تلقیح شده و حدود 80 درصد افراد مقیم در مراكز شبانه روزی توانبخشی واكسن كرونا را دریافت كردند و حدود 70 درصد از كسانی كه دوز اول را دریافت كردند، دوز دوم را نیز دریافت كردند كه این كار ادامه دارد. این موضوع باعث شده كه در قیاس با چهار ماه اول سال 99، در چهار ماه ابتدای سال 1400، 83 درصد فوتی ها كاهش و 91 درصد ابتلا در مراكز شبانه روزی كاهش یابد كه شرایط نسبتا بهتری را فراهم كرده است.

قبادی دانا افزود: در مجموع باتوجه به اینكه حدود 8500 نفر از این افراد طی 1.5 سال مبتلا شدند، حدود 500 نفر فوت كردند، اما تقریبا بیش از 7500 نفر از آنها درمان شدند. نگرانی كه اكنون داریم در ارتباط با افراد دارای معلولیتی كه در خانه هستند، است. از ماه ها قبل نامه نگاری هایی با وزارت بهداشت انجام شد و در كمیته های وزارت بهداشت حضور داشتیم. در كنار اینكه از وزارت بهداشت برای كمك به واكسیناسیون مراكز تشكر می كنیم اما این انتقاد را داریم و می خواهیم كه این امكان را برای مددجویان كه در خانه ها هستند، فراهم شود.

رئیس سازمان بهزیستی كشور اظهار كرد: از یك میلیون و 550 هزار فرد دارای معلولیت و 240 هزار زن سرپرست خانوار و خانواده های آنها كه تحت پوشش هستند، حدود 55 هزار معلول شدید و خیلی شدید وابسته به بستر و دارای ضایعه نخاعی داریم كه در خانه ها هستند و درخواست داریم تا این امكان فراهم شود كه برای آنها تلقیح واكسن صورت گیرد. امید است پیگیری ها به نتیجه برسد.

به گزارش ایسنا، قبادی دانا در ادامه در پاسخ به این سوال كه در دوره ای كه در سازمان بهزیستی بودید، خدمات سازمان چه ارتقایی پیدا كرد؟ یادآور شد: امروز چهل و یكمین سالروز تاسیس سازمان بهزیستی توسط شهید دكتر فیاض بخش است و یاد و خاطره ایشان را گرامی می داریم. خدمات شایان توجهی انجام شده است، اما نیازهای جامعه هدف سازمان بسیار زیاد است، البته سازمان به دنبال بهتر زندگی كردن همه مردم است، اما اقشار خاصی مانند معلولان، سالمندان، زنان و كودكان كه دارای نیازهای خاصی هستند ممكن است در معرض خطر بیشتری باشند.

وی ادامه داد: در این سال ها سعی شده است تحولی در سازمان بهزیستی ایجاد كنیم. سعی كرده ایم به فرمایش مقام معظم رهبری كار فوق العاده ای را انجام دهیم. شعار امسال ما؛ بهزیستی در گام دوم انقلاب هوشمندسازی، محله محوری و ارتقا سلامت اجتماعی در بستر خانواده است. تاكید ویژه ای را بر خانواده داشتیم و تمام سیاست های ما بر محور توانمندسازی خانواده برای رفع مشكلات جامعه هدف بوده است.

رییس سازمان بهزیستی با بیان اینكه تمام تلاش ما این بوده كه از كمك های مختلف مردم استفاده و فعالیت های اجتماع محور و محله محور را ترویج دهیم، به موضوع هوشمندسازی فعالیت ها اشاره كرد و گفت: امروز 40 سامانه الكترونیكی در سازمان بهزیستی است. تمام پرداخت ها به صورت الكترونیكی است. دیگر چیزی مانند كارت هدیه كه مسئله و مشكل بود به طور كل حداقل در این 2.5 سال كه شاهد و ناظر بودم جمع شده و هرگونه خدمت و حمایتی روی كارت بانكی افراد با كد ملی مشخص انجام می شود و این باعث شده شفاف سازی خوبی صورت گیرد و اعتماد بودجه ریزان، دستگاه های حاكمیتی و مردم را بیشتر جلب كنیم.

وی در ادامه با بیان اینكه بودجه سازمان بهزیستی در این دو الی سه سال افزایش قابل توجهی را در زمینه های مختلف پیدا كرده است، افزود: به طور مثال در بحث مستمری مددجویان شاهد افزایش جهش خوبی بودیم. به طور مثال اگر در سال 92، مستمری مددجو 53 هزار تومان تا 100 هزارتومان براساس بعد خانوار بوده، اكنون به 350 هزارتومان تا یك میلیون و 100 هزارتومان افزایش پیدا كرده است و امسال توانستیم به هدف برنامه ششم در پرداخت مستمری برسیم. در ماده 79 قانون برنامه ششم آمده است میزان مستمری باید 20 درصد حداقل دستمزد هرسال باشد. در سال های مختلف 12 درصد و 14 درصد بوده و امسال به 19 درصد حداقل دستمزد رسیده است. در این سالها حداقل دستمزد 5 برابر شده است درحالیكه میزان مستمری ها 8 تا 11 برابر شده است.

وی همچنین گفت: افراد دارای معلولیت نخاعی در 2.5 سال گذشته مبلغ 200 هزارتومان به خانواده هایشان پرداخت می شد كه از آنها نگهداری كنند و 20 هزار خانواده تحت پوشش خدمات حق پرستاری بودند. امروز توانستیم پوشش را افزایش دهیم؛ 27 هزار معلول ضایعه نخاعی موجود را تحت پوشش قرار دهیم و از معلولان ضایعه نخاعی فردی پشت نوبت نمانده است و اگر به معلولان شدید و خیلی شدید وابسته به بستر را هم اضافه كنیم، در مجموع به 55 هزار نفر مبلغ یك میلیون تومان بابت حق پرستاری بر روی كارت بانكی آنها شارژ می شود. این مبلغ تا ماه گذشته 610 هزارتومان بود كه در بودجه 1400 به همت سازمان برنامه و دولت و تصویب نمایندگان، افزایش خوبی را شاهد بودیم كه شرایط بهتری را می تواند ایجاد كند.

رئیس سازمان بهزیستی كشور در ادامه با بیان اینكه فعالیت سازمان در محله ها نیز با مراكز خدمات بهزیستی شكل گرفت، در بخش دیگری از سخنان خود گفت: طبق ماده 26 قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت در 13 بند این امكان را داریم كه فعالیت های اجرایی سازمان را در قالب فعالیت موسسات خیریه و غیردولتی به مردم واگذار كنیم. در بند 4 مراكز خدمات بهزیستی وجود داشت كه مغفول واقع شده بود. البته در گذشته مجتمع های خدمات بهزیستی بود كه در حوزه ‍ های روستایی فعالیت می كرد.

وی افزود: دیدیم كه باید این خدمات به داخل محله ها و منازل برود و آنچه كه در آمار و ارقام می گوییم و در طبقه دهم سازمان تصمیم می گیریم، در محله ها و در میدان خود را نشان دهد.

قبادی دانا در بخش دیگری از سخنان خود اظهار كرد: با حضور در محلات، 2527 مركز خدمات بهزیستی با عنوان مثبت زندگی طی یك فراخوانی كه اعلام عمومی شده شكل گرفته است.

انتهای پیام
منبع خبر:
ایسنا
   تاریخ: ۰۹:۳۶ - ۲۴/۰۴/۱۴۰۰   بازدید: ۲۳۸