دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
جمعه ۱۳ مهر ۱۴۰۳

روایت تسنیم از شرایط ''دانش آموزان با نیازهای ویژه'' در دوران كرونا/ معلمان فداكاری كه تحصیل این دانش آموزان را تسهیل می كنند
 
گروه استان ها ــ در شرایط كرونا تحصیل دانش آموزان در بستر فضای مجازی صورت گرفته اما در این وضعیت مشكلات بسیاری برای تحصیل "دانش آموزان با نیازهای ویژه" در استان مازندران ایجاد شده كه البته با مدد معلمان فداكار تا حدودی تسهیل شده است.
روایت تسنیم از شرایط
گروه استان ها ــ در شرایط كرونا تحصیل دانش آموزان در بستر فضای مجازی صورت گرفته اما در این وضعیت مشكلات بسیاری برای تحصیل ""دانش آموزان با نیازهای ویژه"" در استان مازندران ایجاد شده كه البته با مدد معلمان فداكار تا حدودی تسهیل شده است. - اخبار استانها -
به گزارش خبرگزاری تسنیم از قائم شهر، در این یك سالی كه ویروس منحوس كرونا در لابه لای زندگی انسان ها، جا خوش كرده و هر روز چهره جدیدی از خود بروز می دهد، شاهد اتفاقات مختلفی در كشورمان بوده ایم. از كمك های مومنانه گرفته تا اهدای ماسك و مواداولیه پروتكل های بهداشتی، اهدای تبلت به دانش آموزان كم بضاعت و كارهای خیری كه چهره ناخوشایند كرونا را پوشش داده است.

مشاغل مختلف نیز تحت شرایط حاكم بر جامعه، سختی هایی را پشت سر نهاده و همچنان با آن مواجه هستند. بخش آموزش مدارس نیز همچون سایر بخش های جامعه از تیررس خشم كرونا در امان نمانده و آموزش های مجازی جایگزین روزهای پرشور حضور دانش آموزان در مدارس شده است. شرایطی كه اگرچه بسیاری از دانش آموزان و معلمان را با مشكلات جدی روبرو ساخته اما در میان همه این سختی ها، زیبایی هایی نیز بروز پیدا كرده و به تصویر كشیده شد.

معلمانی كه با عشق به حرفه مقدس خود صحنه هایی خاطره انگیز را ثبت كرده اند.با معلمی آشنا شدیم كه به دانش آموزش كه مشكل شنوایی دارد در خودرو درس می دهد. خانم معلمی كه سالها است دانش آموزان كم توان ذهنی را آموزش می دهد و رابط بچه های نیازهای ویژه است، شرایط كرونایی جامعه كه نوع تدریس را تغییر داده، سختی كار این خانم معلم را دوچندان كرده است. چراكه دانش آموزانش هر كدام شرایط خاص خودشان را دارند.

خانم كهنسال امسال با دانش آموزی آشنا شد كه به دلیل مشكلات شنوایی و اقتصادی، امكان آموزش مجازی و رفتن به كلاس خصوصی را نداشت. با وجود اینكه معلمان رابط تنها در محیط مدرسه وظیفه رسیدگی به وضعیت درسی دانش آموزان نیازهای ویژه را دارند اما شرایط بد شاگرد این خانم معلم باعث شد تصمیم بگیرد هر هفته با خودروی شخصی خودش، مسافتی را طی كرده و به منزل شاگردش برود و داخل ماشینش به او مباحث درسی را تدریس كند.

خبرنگار تسنیم با این معلم هم كلام شده است. خانم حبیبه كهنسال، دبیر دبیرستان و معلم رابط مدارس با نیازهای ویژه با 23 سال سابقه تدریس، درمورد شرایط كاری خود در این مدارس می گوید: دبیر دانش آموزان با نیازهای ویژه هستم. با كلاس هایی كه هر كدام از دانش آموزان شرایط خاص خود را دارند و روش تدریس شان متفاوت است. بنده هر هفته به عنوان آموزگار رابط دانش آموزان تلفیقی در مدارس عادی حضور پیدا می كنم تا با دانش آموزانی با بهره هوشی عادی كه دارای معلولیت می باشند خدمات ارائه دهم. در این طرح ما رابط بین دانش آموز و آموزگارش و همچنین رابط بین خانواده و مدرسه هستیم تا پیگیر مشكلات آموزشی و توانبخشی آنها باشیم.

وی افزود: در مدارس عادی هر كلاس متشكل از 30 تا 40 دانش آموز می شود كه بین آنها ممكن است یك یا دو دانش آموز با نیازهای ویژه حضور داشته باشد. معلم روال عادی تدریس را پیش می گیرد و درصورتیكه دانش آموزی با نیازهای ویژه مشكلی در یادگیری آن مبحث داشته باشد بعد كلاس درس بصورت انفرادی مطالب را با روش های مختلف و زبان ساده تر برای وی شرح می دهیم.

خانم كهنسال با بیان اینكه شرایط تدریس با شیوع بیماری كرونا تغییر یافته و اوضاع برای این دانش آموزان حتی سخت تر شده است، افزود: در مدارس با نیازهای ویژه دانش آموزانی با مشكلاتی از قبیل جسمی حركتی،كم توان ذهنی، ناشنوا، روشن دل،كاشت حلزون و اوتیسم وجود دارند. تدریس برخی مطالب درسی برای این دانش آموزان سخت است. قبل شیوع كرونا ارتباط حضوری وجود داشت . رفع اشكال انجام می دادیم و سوالات امتحانی را برایشان بهینه سازی می كردیم. اما اكنون شرایط تغییر پیدا كرده است. هر دانش آموزی مشكلات خاص خود را دارد. امكان تدریس آنلاین برای بیشتر آنها فراهم است اما باز هم بستگی به خود دانش آموز و خانواده اش دارد. برخی خانواده ها توان اقتصادی كافی ندارند یا نحوه استفاده و یادگیری در فضای مجازی برایشان سخت است.

خانم كهنسال كه معلم رابط دانش آموزی با كاشت حلزون است و به دلیل شرایط این دانش آموز و خانواده اش با تصمیم خود به درب منزل دانش آموز می رود و تدریس می كند، در این مورد بیان كرد: امسال معلم رابط سدنا شده ام كه كلاس اول است. پایه مهم تحصیلی. یادگیری از طریق فضای مجازی برایش سخت بوده و خانواده اش نیز به همین سبب دچار چالشی برای یادگیری او شده بودند.وقتی سدنا را دیدم متوجه شدم كه حروف را با زبان اشاره به او آموزش دادند درحالی كه او می شنود و حروف الفبا را باید مانند باقی دانش آموزان عادی یادگیرد تا بتواند در آینده ارتباط بهتری با جامعه برقرار كند، كه این روند نیازمند زمان،صبر و حوصله بیشتر است .

وی ادامه داد: با تماس ها و پیگیری های مكرر دریافتم كه برای بهبود وضعیت درسی او بهتر است باقی آموزش را به صورت حضوری ادامه دهم. بنابراین تصمیم گرفتم كلاس درس را از فضای مجازی به كلاس حضوری درب منزل خانه شان،در ماشین خودم، تغییر دهم .با معلم مربوطه اش صحبت كردم و مشكلات درسی اش را جویا شدم و روند آموزش را با همكاری معلمش بصورت هدفمند پیش گرفتم.

این معلم وظیفه شناس كه بدون هیچ چشم داشتی این كار را انجام می دهد، عشق به معلمی را یكی از دلایل تدریس حضوری این دانش آموز برشمرد و بیان كرد: مسافتی را هر هفته تا خانه سدنا طی می كنم و ماشینم را به كلاس درسی برای او تبدیل كرده ام چرا كه معلمی ایثار است وعشق و فداكاری. كسی كه حرفه اش را دوست داشته باشد، با جان و دل كار می كند.

این معلم دلسوز از رابطه عاطفی كه بین او و سدنا بوجود آمده، گفت: رابطه معلم با شاگرد، رابطه ای مادر و فرزندی است و برای همه معلمان این رابطه عاطفی برقرار می شود. این كه می بینم دانش آموزم مطلبی را یاد گرفته، همین برایم رضایت بخش است. اعتقاد دارم معلم در سرنوشت و آینده دانش آموزان بسیار تاثیرگذار است گویی می تواند با رفتار و كلام خویش او را به عرش و به بالاترین مدارج برساند و یا با یك گفتار و رفتار ناشایست او را با سرخوردگی به فرش بكشاند . خانم كهنسال ضمن تشكر از همكارانش كه در طول دوره بیماری كرونا، سختی های زیادی را تحمل كرده اند، افزود: همه همكارانم واقعا زحمت می كشند. در فضای مجازی تدریس كردن، ارتباط با دانش آموز و تصحیح امتحانات واقعا سخت است. از همه همكارانم كمال تشكر را دادم و خسته نباشید می گویم.

رؤیا مادر این دانش آموز در گفت و گو با خبرنگار تسنیم درمورد وضعیت دخترش گفت: سدنا به دلیل مشكل ناشنوایی در دو سالگی عمل جراحی كاشت حلزون انجام داد.او را كلاس گفتار درمانی می بردم. اكنون كه 7 ساله شده نیاز به كلاس های متعدد دارد ولی به دلیل بضاعت مالی نمی توانستم به كلاس بفرستم. قبل تعطیلی مدارس به دلیل كرونا، هفته ای دوجلسه به مدرسه می بردم و معلمش با او كار می كرد. اما مدتی كه مدرسه تعطیل است، سدنا به صورت آنلاین نمی تواند درس بخواند برایش سخت است از طرفی بودجه كلاس خصوصی هم نداشتم.

وی ادامه داد: مدتی باوجود فشارهای اقتصادی توانستم حدود دوماه سدنا را به كلاس خصوصی ببرم، اما معلم كلاس خصوصی به خاطر تاریخ دریافت شهریه بامن همكاری نكرد و دو روز از تاریخی كه می گفت، می گذشت شهریه با جریمه می خواست.چون توان پرداخت با جریمه را نداشتم، دیگر سدنا را به كلاس خصوصی نبردم.

مادر این دانش آموز با بیان اینكه مشكلات اقتصادی و شرایط فرزندم باعث شد، معلم رابطش را درجریان مشكلاتم قرار دهم، اظهارداشت: با خانم كهنسال معلم رابط سدنا است. بچه های كاشت حلزون معلم رابط دارند كه در مدرسه مشكلات را رفع می كنند. خانم كهنسال وقتی متوجه مشكلاتم شد گله كرد كه چرا زودتر از این او را درجریان قرار ندادم. چون معلم رابط فقط در مدرسه كارها را انجام می دهد، به همین علت ایشان را درجریان قرار نداده بودم. پیگیری زیادی انجام دادند.

این مادر افزود: شرایط اقتصادی ام را برای خانم كهنسال توضیح دادم. همسرم بیمار است و بیشتر در خانه می ماند. مستاجر هستم و با خیاطی زندگی ام را پیش می برم.گوشی هم پسرم برای درس استفاده می كند یا همسرم اگر برای كار نیاز داشته باشد باخود می برد. خانم كهنسال هم به من گفتن اصلا نگران نباشم و تدریس سدنا را انجام می دهد تا از هم كلاسی هایش عقب نیفتد و پیگیر آموزش فرزندم شدند.

وی ادامه داد: روزی ایشان با من تماس گرفتند و گفتند كه چون مدرسه تعطیل است با خودرو جلوی درب خانه ام می آید و به سدنا درون ماشین درس می دهد. به دلیل شرایط كرونایی، داخل ماشین تدریس انجام می دهد.چون مغازه خیاطی دارم، وقتی ایشان متوجه شدند در زمان تدریس به مغازه نمی روم، به سدنا جلوی درب مغازه ام درس می دهد و بعد تدریس به خانه ام برده و تحویل پسرم می دهد.

مادر سدنا با بیان اینكه اینگونه افراد واقعا شایسته ستایش هستند، اظهارداشت: انسان هایی اینچنینی كمتر در مسیر زندگی ام قرار گرفتند. اشخاصی كه اینگونه بی توقع، مشكلات را حل كنند، كمتر پیدا می شوند، لااقل من كمتر دیده ام.

وی با یادآوری خاطره ای ناحوشایند، كار این معلم را قابل تقدیر دانسته و خاطرنشان كرد: برای عمل جراحی كاشت حلزون سدنا، وام گرفته بودم. به دلیل مشكلات اقتصادی، قسطم عقب افتاده بود. ضامن هم در بانك با من بحث كرد.در آن لحظه اشكم جاری شد. خانمی در بانك كه شاهد صحنه بود و فهمید خیاط هستم، پیشنهاد سفارش لباس برای كارگاه تولیدی اش داد.خیلی خوشحال شده بودم.

به گزارش تسنیم، در میان همه تلخی ها، بی رحمی ها و خاطرات بدی كه كرونا برایمان رقم زده، اما انسان هایی همچون این خانم معلم پیدا می شوند تا با عمل و رفتارشان، شادی بخش قلب كودكانی همچون سدنا و خانواده اش باشند و لبخند رضایت را بر لبان بنشانند.زكات علم این آموزگار ستودنی و قابل تحسین است.این روزهای سخت باعث شده، بیش تر قدر معلمان را بدانیم.آموزگارانی كه با تمام سختی ها و ناملایمات، درس نوع دوستی و ازخودگذشتگی به همگان داده اند.این روزها بیشتر قدردان آنها هستیم.

گزارش از معظمه نقی پور
منبع خبر:
تسنیم
   تاریخ: ۱۱:۱۷ - ۲۰/۱۱/۱۳۹۹   بازدید: ۱۴۴