دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
دوشنبه ۹ مهر ۱۴۰۳

كودكان دچار اختلالات جسمی – حركتی، اوتیسم و اختلالات نقص توجه، و خانواده هایشان از اقشار آسیب پذیر در پاندمی كرونا هستند
 
در آستانه برگزاری همایش « همه گیری كووید 19 و گروه های آسیب پذیر » مطرح شد؛

كودكان دچار اختلالات جسمی – حركتی، اوتیسم و اختلالات نقص توجه، و خانواده هایشان از اقشار آسیب پذیر در پاندمی كرونا هستند

عضو هیات علمی گروه آموزشی كاردرمانی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، گفت: كودكان مبتلا به فلج مغزی، اتیسم، بیش فعالی و ... كه با انواع اختلالات جسمی - حركتی، شناختی و رفتاری رو به رو هستند و خانواده های آنان، از جمله اقشار آسیب پذیر در پاندمی كرونا می باشند.

دكتر ابراهیم پیشیاره در این باره به خبرنگار وبدای دانشگاه، افزود: هر چند كه پاندمی كرونا سبب شده تا همه كودكان و خانواده های آنان به لحاظ تعطیلی مدارس، آموزش از طریق فضای مجازی، محدودیت در استفاده از امكانات عمومی، عدم حضور در جمع های دوستانه و فامیلی، و رعایت پروتكل های بهداشتی، دچار استرس و اضطراب شوند، اما این شرایط بمراتب برای كودكان كم توان و خانواده هایشان، سخت تر و با استرس و اضطراب بیشتر، همراه است.

وی گفت: چرا كه این كودكان گاهی درك درستی از شرایط ندارند و پروتكل های بهداشتی را بدرستی رعایت نمی كنند، و یا به دلیل نیاز به خدمات منظم و مستمر توانبخشی، و عدم دسترسی به این خدمات و امكانات آموزشی خاص، مشكلاتی برای خودشان و خانواده هایشان، ایجاد شده است.

وی ادامه داد: والدین این كودكان بویژه مادران، برای جلوگیری از انتقال استرس ناشی از شرایط پاندمی به فرزندانشان، تحت فشار بیشتری قرار دارند و بار روانی بیشتری را تحمل می كنند، ضمن آنكه با تعطیلی مراكز توانبخشی، و برای تداوم مسیر درمان، باید با هزینه بیشتر درمانگر را به منزل دعوت كنند، كه این موضوع نیز با مشكلاتی همراه است كه ضدعفونی محیط منزل قبل از ورود و بعد از خروج درمانگر از منزل، استرس مضاعفی را برای خانواده بویژه مادران ایجاد می كند.

دكتر پیشیاره همچنین به نقش باورهای دینی و اعتقادهای مذهبی افراد در ایجاد آرامش و مدیریت شرایط سخت اشاره كرد و گفت: سلامت، در پنج حیطه " جسمانی، روانی، هیجانی، كلام و اجتماعی " مورد توجه است و یك فرد برای اینكه بخواهد برایند خوبی داشته باشد، باید پنج عامل را با هم بالانس و متوازن كند و این مشكلی است كه در كودكان با نیازهای ویژه، بارز و مشهود است.

این استاد رشته كاردرمانی در حیطه ی كودكان، افزود: فناوری های نوین و آموزش هایی برای مدیریت زمان و شرایط به خانواده ها، شاید بتواند مشكلات را تا حدودی مرتفع كند و یا كاهش دهد، بطور مثال در مقابل ناآگاهی كودكان اتیسم نسبت به رعایت پروتكل های بهداشتی (استفاده از ماسك و دستكش)، باید ایده پردازان و فناوران حوزه توانبخشی، راهكارهای آن را جستجو كنند و اگر لازم است، برای ساخت ماسك ها و دستكش های مخصوص این كودكان تلاش كنند.

وی با اشاره به اینكه پاندمی كووید در كشور ما و جهان، سبب رواج آموزش مجازی و جایگزینی آن با آموزش حضوری شده ، اظهار داشت: حداقل 50 درصد بار آموزش مجازی برای كودكان با نیازهای ویژه، به خانواده های آنان منتقل شده است و برای كاهش فشار مضاعف به این خانواده ها، باید آموزش های لازم را برای آنان در نظر گرفت.

این متخصص حوزه كاردرمانی، ارائه خدمات " توانبخشی از راه دور " و " مشاوره از راه دور " را در شرایط همه گیری كرونا، برای خانواده كودكان كم توان، بسیار راهگشا دانست، و در عین حال افزود: این خدمات هرچند كه مورد استقبال خانواده ها قرار گرفته، اما اثرگذاری آن بستگی به امكانات درمانگر و درمان گیرنده دارد و در نهایت، مشكلات مربوط به برقراری ارتباط، و تسلط هر دو طرف به چگونگی استفاده از امكانات، می تواند استرس زا باشد.

دكتر پیشیاره همچنین اظهار داشت: " سلامت روانی تیم توانبخشی " از اولویت هایی است كه باید مورد توجه قرار بگیرد، درصورتی كه در شرایط پاندمی كووید، كه تعداد مراجعات به مراكز توانبخشی بشدت كاهش یافته و براساس ابلاغ وزارت بهداشت، تعرفه خدمات نباید افزایش یابد و از طرفی موسسات بیمه گر نیز جبران كاهش درآمد را نمی كنند، بار روانی ناشی از این شرایط كه به درمانگران وارد می شود، بسیار زیاد خواهد بود.

وی افزود: هزینه های جانبی مراكز توانبخشی مانند افزایش مالیات، و عدم هماهنگی درآمد با هزینه ها، و نبود حمایت لازم از سوی نظام پزشكی و موسسات بیمه گر، سبب شده تا مراكز و كلینیك های كوچك توانبخشی تعطیل شوند و تعطیلی این كلینیك ها، بر سلامت روان صاحبان و افراد شاغل در دیگر كلینیك ها و متخصصان این حوزه، تاثیرات سوء دارد.

این عضو هیات علمی دانشگاه، به برگزاری همایش « همه گیری كووید 19 و گروه های آسیب پذیر » در هفته آینده اشاره كرد و گفت: در كارگاه های آموزشی مربوط به این همایش، تازه های علمی و تخصصی با رویكرد سلامت اجتماعی و روانی ارائه می شود كه بخشی از همایش نیز به " اخلاق حرفه ای " اختصاص دارد.

گفتنی است؛ همایش « همه گیری كووید 19 و گروه های آسیب پذیر »، به همت بسیج جامعه پزشكی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی و با همكاری اعضای هیات علمی گروه های مختلف آموزشی این دانشگاه، رصدخانه اجتماعی كووید 19 و انجمن مطالعات كودكان پیش از دبستان ایران، از ساعت 10 الی 17 روز سوم مردادماه امسال برگزار می شود.

« كرونا و سالمندان، كرونا و كودكان (كودكان كار، دانش آموزان)، كرونا و افراد دارای معلولیت و ناتوانی جسمی و روانی، كرونا و زنان (زنان سرپرست خانوار، زنان باردار)، كرونا و زندانیان »، محورهای این همایش را تشكیل می دهد، ضمن آنكه بخش ویژه همایش نیز به گزارش موارد خاص از همه گیری كووید 19 اختصاص دارد.

علاقه مندان به شركت در این همایش می توانند از لینك ادوبی كانكت به آدرس https://connect.uswr.ac.ir/basij استفاده كنند.

انتهای پیام/

تهیه و تنظیم خبر: نعیمی پور

   تاریخ: ۱۴:۵۹ - ۲۶/۰۴/۱۴۰۰   بازدید: ۲۴۷