دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
دوشنبه ۹ مهر ۱۴۰۳

محور اصلی در مبارزه با كرونا واكسن تولید داخلی است
 
محور اصلی در مبارزه با كرونا واكسن تولید داخلی است
رییس جمهور منتخب در نشست با مسئولان و كارشناسان حوزه واكسن كرونا:
محور اصلی در مبارزه با كرونا واكسن تولید داخلی است

رییس جمهوری منتخب گفت: ملاك و محور اصلی در مبارزه با كرونا تولید داخلی واكسن و حمایت از تلاش متخصصان ایرانی در این زمینه است كه باید به دقت و سرعت، مشكلات و موانع موجود در این مسیر برطرف شود. البته دركنار تولید داخل باید خرید واكسن خارجی معتبر هم با سرعت پیگیری شود.
به گزارش روابط عمومی دفتر رییس جمهور منتخب، حجت اسلام و المسلمین سید ابراهیم رییسی در نشستی با مسئولان و كارشناسان حوزه واكسن و واكسیناسیون كرونا ضمن تقدیر از كادر درمان و با گرامیداشت یاد شهدای مدافع سلامت كه فداكارانه در میدان مبارزه با بیماری كرونا وارد عمل شده اند، اظهار داشت: ورود متخصصان داخلی به عرصه تولید واكسن كرونا كه قابل رقابت با انواع واكسن خارجی باشد، باعث افتخار است.
وی خاطرنشان كرد: امروز با همت متخصصان كشورمان، دانش تولید واكسن كرونا بومی شده و باید گسترش یابد و دولت هم خود را موظف می داند در این زمینه حمایت های لازم و واقعی را انجام دهد.
رییسی با تاكید بر حمایت عملی از شركت ها و تولید كنندگان واكسن كرونا گفت: نوع حمایت ها نباید در حد حرف باشد و دولت سیزدهم ضمن دقت و تسریع در صدور مجوزهای لازم، اختصاص اعتبارات و بودجه را در اولویت قرار می دهد.
رییس جمهور منتخب با بیان اینكه اقدامات لازم در زمینه مبارزه با بیماری كرونا باید بدون معطلی و بی وقفه پیگیری شود، گفت: آنچه تاكنون در زمینه واكسیناسیون انجام شده لازم بوده اما قطعا كافی نیست و اعداد و ارقام موجود نباید ما را قانع كند.
وی خاطرنشان كرد: ملاك و محور اصلی، تولید داخلی واكسن و حمایت از تلاش متخصصان ایرانی در این زمینه است كه باید به دقت و سرعت، مشكلات و موانع موجود در این مسیر برطرف شود. البته دركنار تولید داخل باید خرید واكسن خارجی معتبر هم با سرعت پیگیری شود.
رییس جمهور منتخب با تاكید بر اهمیت واكسیناسیون عمومی و تاثیر آن بر زندگی روزمره، معیشت و اقتصاد، گفت: آرامش خاطر و مصونیت بخشی مردم برای ورود به فصل پاییز و زمستان اهمیت ویژه ای دارد لذا باید با استفاده از تمام ظرفیت ها زمان واكسیناسیون عمومی را كاهش دهیم.
رییسی با تاكید بر تاثیرات واكسن كرونا از لحاظ روحی و روانی و نیز كاهش تلفات انسانی، اظهارداشت: باید مبنای كار را بر هر چه كمتر شدن تلفات هموطنانمان بر اثر ابتلای به كرونا قرار دهیم و در این راستا حتی جان یك نفر هم اهمیت دارد زیرا خانواده های بسیاری عزادار می شوند.
وی با طرح این سوال كه آیا آنچه تاكنون انجام شده نهایت استفاده از ظرفیت كشور در راستای واكسیناسیون است، تصریح كرد: به نظر بنده اینطور نیست و ظرفیت های زیادی در عرصه تولید و واردات وجود دارد كه باید فعال شود و در این زمینه اختصاص بودجه و انجام حمایت لازم از طرف دولت، دارای اولویت است.
رییس جمهور منتخب با بیان اینكه باید نسبت به واكسن تولید داخل، تشویق و حمایت های لازم، ملاك عمل قرار بگیرد، گفت: ضروری است مشوق های ویژه ای برای تولیدكنندگان داخلی واكسن در نظر گرفته شود و از طرف دیگر باید بتوانیم تا قبل از رسیدن فصل سرما كار جدی و متفاوتی انجام دهیم.
رییسی استفاده از ظرفیت های نیروهای مردمی، بسیج و جمعیت هلال احمر را در واكسیناسیون عمومی مورد تاكید قرار داد.
در این نشست سعید نمكی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشكی، محمد مخبر رییس ستاد اجرایی فرمان امام(ره)، قاضی زاده هاشمی نماینده مجلس در ستاد كرونا، حسینعلی شهریاری رییس كمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی، كریم همتی رییس جمعیت هلال احمر، علیرضا بگلری رییس انستیتو پاستور، محمد رضا شانه ساز رییس سازمان غذا و دارو، علیرضا عسگری رییس سازمان تداركات پزشكی هلال احمر، مصطفی قانعی رییس كمیته علمی ستاد كرونا، فریدون مهبودی پیشكسوت بیوتكنولوژی، حسن جلیلی مسئول گروه تحقیقاتی واكسن ایرانی كرونا و مهدی صفری از فعالان حوزه تامین و تولید واكسن در سخنان جداگانه ای دیدگاه ها و پیشنهادات خود را درخصوص وضعیت واكسن كرونا در دو حوزه تولید داخل و واردات و راهكارهای مناسب برای اجرای واكسیناسیون عمومی و نگرانی های موجود در این زمینه را مطرح كردند.
اهمیت توجه به تولید داخلی واكسن، تسریع و تسهیل در صدور مجوزهای مرتبط، ارائه مشوق و دریافت تضمین از شركت های تولید كننده واكسن، حمایت ارزی و ریالی از تولید كنندگان واكسن، انتقاد از عدم كمك ریالی و ارزی دولت از تولید واكسن، تلاش برای جلب اعتماد آسیب دیده مردم، توجه به مطالبه اجتماعی در امر واكسیناسیون عمومی، انتقاد از عدم استفاده از نیروهای هلال احمر در زمینه تزریق واكسن، تقویت تعامل و همدلی بین دستگاه ها، استفاده از توان بخش خصوصی در واردات واكسن و حمایت ارزی از شركت ها از جمله مهمترین محورهای مطرح شده در این نشست بود.
   تاریخ: ۱۹:۳۳ - ۲۶/۰۴/۱۴۰۰   بازدید: ۱۷۸