دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
دوشنبه ۹ مهر ۱۴۰۳

آغاز واكسیناسیون مراكز روانی مزمن/درخواست برای واكسینه كردن مراكز شبه خانواده و كمپ ها
 
مدیركل بهزیستی استان تهران با بیان اینكه در بخش توانبخشی سالمندان و معلولان به دنبال راه اندازی مراكز حمایتی  به نام «خانه های كوچك» هستیم تا در آینده ای نه چندان دور، هیچ گونه آثاری از مراكزی به نام مراكز سالمندی یا مراكز نگهداری معلولان نباشیم، افزود: به این معنی كه در اولویت اول، آنها را در ...
آغاز واكسیناسیون مراكز روانی مزمن/درخواست برای واكسینه كردن مراكز شبه خانواده و كمپ ها امین شاهرخی در گفت وگو با ایسنا، با بیان اینكه زیرمجموعه های بهزیستی براساس سیاستگذاری حاكمیتی سازمان اقدام می كنند، اظهار كرد: ما نیز در راستای همان تكالیف اقدام می كنیم و تا امروز هم نتایج خوبی از آن مشاهده می شود به طور مثال در گذشته مراكزی تحت عنوان پرورشگاه وجود داشت، اما امروزه هیچگونه اثری از پرورشگاه هایی كه كودكان بی سرپرست، فاقد سرپرست موثر یا بدسرپرست در آن حضور داشته باشند را مشاهده نمی كنیم و این به معنی آن است كه سیاست كلی سازمان بهزیستی به سمت خانواده محوری حركت می كند و در مجموع برنامه این است كه در آینده بتوانیم این سیاست را در حوزه های دیگر مانند حوزه توانبخشی تسری دهیم.

وی با بیان اینكه در بخش توانبخشی سالمندان و معلولان نیز به دنبال راه اندازی مراكز حمایتی خانه های كوچك هستیم تا در آینده ای نه چندان دور، هیچ گونه آثاری از مراكزی به نام مراكز سالمندی یا مراكز نگهداری معلولان نباشد، افزود: به این معنی كه در اولویت اول، آنها را در خانواده ها و در اولویت دوم در مراكز خانه های كوچك نگهداری كنیم، زیرا به مراتب این نوع نگهداری مثمر ثمرتر است. به طور مثال بعد از شیوع ویروس كرونا، یكی از پرمشقت ترین بخش كاری مان حفظ جان افراد مقیم در مراكز بود. دغدغه اصلی در آن برهه زمانی نگهداری از این افراد بود، به طوری كه بسیاری از ملاقات ها و رفت و آمدها را ممنوع كردیم و حتی به پرسنل تكلیف شد كه شیفت كاری خود را 15 روز به 15 روز تعویض كنند تا جابه جایی كمتر صورت گیرد و شاهد انتقال یا سرایت ویروس به مراكز نباشیم.

شاهرخی تصریح كرد: بهزیستی استان تهران نیز در راستای سیاست های كلی سازمان بهزیستی، بر مبنای تقویت خانواده و توسعه مراكز حمایتی خانه های كوچك همانند شبه خانواده ها در حوزه های اجتماعی برای نگهداری مددجویان در مراكز فعالیت می كند.

مدیركل بهزیستی استان تهران در ادامه به ارائه آماری از وضعیت مراكز توانبخشی استان پرداخت و یادآور شد: مراكز مختلفی در حوزه توانبخشی در استان تهران وجود دارد؛ در سطح استان، 76 مركز سالمندان، 43 مركز اعصاب و روان، سه مركز برای معلولان حركتی و 40 مركز برای معلولان ذهنی وجود دارد.

به گفته وی، همچنین 110 مركز روزانه توانبخشی در سطح استان تهران به مددجویان تحت پوشش ارائه خدمت می كنند كه از این میان، 38 مركز ویژه حرفه آموزی، هفت مركز روزانه ویژه سالمندان برای توانمندسازی، چهار مركز ویژه خانواده های كم شنوا و ناشنوا، چهار مركز ویژه نگهداری روزانه اتیسم، سه مركز روزانه ویژه افراد دچار ضایعه نخاعی، سه مركز روزانه ویژه روان، 24 مركز ذهنی ویژه افراد زیر 14 سال، هفت كارگاه تولیدی و یك مركز روزانه پشتیبانی شغلی وجود دارد كه در راستای حمایت از مددجویان دچار اختلالات جسمی- حركتی و روانی مزمن و سالمندان هستند.

مدیركل بهزیستی استان تهران در ادامه درخصوص وضعیت واكسیناسیون افراد دچار معلولیت و سالمندان تحت پوشش به ارائه توضیحاتی پرداخت و افزود: در مرحله اول واكسیناسیون كرونا در مراكز سالمندان تحت پوشش استان تهران، حدود 7785 دوز واكسن و در مرحله دوم نیز 4553 دوز واكسن تزریق شده است. علاوه بر این، تزریق واكسن برای افراد در مراكز روانی مزمن، ذهنی و جسمی نیز به تازگی شروع شده است كه در مراكز ذهنی 4570 دوز و در مراكز روانی مزمن 1162 دوز واكسن تزریق شده است.

شاهرخی یادآور شد: باتوجه به اینكه اولویت ابتدایی برای تزریق واكسن كرونا با سالمندان بوده است، واكسیناسیون در ابتدا برای سالمندان شروع شد. اما به دلیل اینكه احتمال شیوع بیماری در مراكز بیشتر از افراد دیگر است، لذا درخواست ما این است كه واكسیناسیون مراكز در اولویت قرار گیرد و به میزان كافی به مراكز واكسن تحویل داده شود تا بتوانیم هرچه سریعتر در تمامی مراكز تحت پوشش واكسیناسیون را انجام دهیم.

وی با بیان اینكه در حال حاضر حدود 70 درصد در مراكز سالمندان و حدود 30 درصد در مراكز نگهداری معلولان و بیماران روانی مزمن واكسیناسیون انجام شده است، از مسئولان خواست تا واكسیناسیون این مراكز را در اولویت قرار دهند و هر چه سریعتر این واكسن ها در اختیار قرار گیرد تا بتوانیم واكسیناسیون را در مراكز شبه خانواده، كمپ ها و مراكز معلولان و سالمندان انجام دهیم.

شاهرخی در ادامه به وضعیت مستمری مددجویان اشاره كرد و افزود: برای اولین بار بعد از تاسیس سازمان بهزیستی توانستیم به تكلیف قانون برنامه ششم و مجلس شورای اسلامی عمل كرده و مستمری افراد تحت پوشش خود را به 20 درصد حداقل حقوق برسانیم كه این افزایش مستمری در سال 1400 اتفاق افتاد و شاهدیم كه امسال مستمری یك فرد در خانواده یك نفره 350 هزارتومان، برای خانواده دارای دو نفره 500 هزار تومان، مستمری خانواده دارای سه نفره 700 هزار تومان و چهار نفره 900 هزارتومان است.

وی در بخش دیگری از این گفت وگو درخصوص اقدامات در حوزه درمان اعتیاد نیز اینگونه توضیح داد: اولویت بهزیستی این است كه از درمان دارویی خارج شویم. در بحث مصرف متادون؛ افراد برای ترك اعتیاد در ترك متادون نیز دچار مشكل می شوند، لذا درمان باید پرهیزمدار باشد و از سوی دیگر به حرفه آموزی آنها توجه شود.

مدیركل بهزیستی استان تهران با بیان اینكه در حال حاضر دو مركز درمان جامع اعتیاد در شهرستان ورامین و رباط كریم راه اندازی شده است، گفت: تصمیم بر این است بتوانیم در هر یك از شهرستان های استان تهران یك مركز درمان جامع و بازتوانی اعتیاد راه اندازی شود كه در كنار درمان پرهیزمدار، برای افراد، حرفه آموزی و ایجاد اشتغال صورت گیرد.

بنابر اظهارات وی، سال 99 در مراكز ماده 16، 13 هزار و 248 نفر بستری شدند و همچنین 33 هزار و 735 مورد خدمت در مراكز كاهش آسیب گذری و سرپناه شبانه ارائه شده است.

انتهای پیام
منبع خبر:
ایسنا
   تاریخ: ۰۹:۵۲ - ۲۶/۰۴/۱۴۰۰   بازدید: ۲۱۴