دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
دوشنبه ۹ مهر ۱۴۰۳

دلایل اصلی كاهش شنوایی
 
مشاغل پرسروصدا  مواردی مانند موتورسیكلت و ابزارهای برقی نیز می توانند به مرور به شنوایی آسیب برسانند. سعی كنید از انجام فعالیت های پر سر و صدا خودداری كرده و یا مرتب بین انجام آن وقفه ایجاد كنید. از هدفون یا محافظ گوش استفاده كنید. آسیب یا تغییرات فشار آسیب جدی به سر می تواند به استخوان های گوش ...
مشاغل پرسروصدا  مواردی مانند موتورسیكلت و ابزارهای برقی نیز می توانند به مرور به شنوایی آسیب برسانند. سعی كنید از انجام فعالیت های پر سر و صدا خودداری كرده و یا مرتب بین انجام آن وقفه ایجاد كنید. از هدفون یا محافظ گوش استفاده كنید. آسیب یا تغییرات فشار آسیب جدی به سر می تواند به استخوان های گوش (...)

دلایل اصلی كاهش شنوایی

مشاغل پرسروصدا 

مواردی مانند موتورسیكلت و ابزارهای برقی نیز می توانند به مرور به شنوایی آسیب برسانند. سعی كنید از انجام فعالیت های پر سر و صدا خودداری كرده و یا مرتب بین انجام آن وقفه ایجاد كنید. از هدفون یا محافظ گوش استفاده كنید.

آسیب یا تغییرات فشار

آسیب جدی به سر می تواند به استخوان های گوش میانی یا به اعصاب گوش آسیب برساند و موجب كاهش دائمی شنوایی  شود. تغییرات ناگهانی فشار ناشی از پرواز یا غواصی نیز می تواند به پرده گوش یا گوش میانی و یا گوش داخلی آسیب برساند. معمولاً پرده گوش طی چند هفته بهبود می یابد اما اگر گوش داخلی به شدت آسیب دیده باشد، ممكن است نیاز به جراحی باشد. هرگز پنبه یا اشیای دیگر را به داخل گوش خود نبرید زیرا ممكن است پرده گوش را پاره كند و موجب آسیب دائمی به گوش شود.

داروها 

عارضه جانبی برخی از داروها ممكن است، كاهش شنوایی  باشد، از جمله مصرف آنتی بیوتیك های خاص، داروهای سرطانی و داروهای اختلال نعوظ. پزشك احتمالاً هنگام تجویز دارو عارضه شنوایی آن را خواهد گفت اما برخی كاهش شنوایی ها ممكن است دائمی باشند. سایر داروهایی كه ممكن است موجب كاهش شنوایی موقت شوند عبارتند از: آسپرین و سایر مسكن ها مانند ایبوپروفن داروهایی كه اغلب برای فشارخون بالا استفاده می شود و داروهای ضد مالاریا مانند كینین.

بیماری مزمن

برخی بیماری های طولانی مدت كه ارتباط مستقیمی با گوش ندارند، ممكن است موجب كاهش شنوایی شوند. برخی پزشكان این كار را با مسدود كردن جریان خون در گوش داخلی یا مغز انجام می دهند. این شرایط عبارتند از: 
بیماری قلبی
 سكته مغزی
 فشار خون بالا 
دیابت 
بیماری های خود ایمنی مانند آرتریت روماتوئید نیز با برخی انواع كاهش شنوایی مرتبط هستند.

سكته گوش

سكته گوش(كاهش شنوایی حسی- عصبی ناگهانی) زمانی اتفاق می افتد كه حس شنوایی بطور ناگهانی یا طی چند روز از كار می افتد. اغلب اوقات فقط روی یك گوش تاثیر می گذارد. آسیب ، داروها یا بیماری ها ممكن است موجب آن شود اما در 90٪ موارد، پزشكان نمی توانند دلیلی برایش پیدا كنند. اگر این اتفاق برایتان افتاد، فوراً از پزشك كمك بگیرید. درمان آن می تواند از شنوایی محافظت كند.

تومورها و رشد آن

رشد توده غیرسرطانی، از جمله تومور استخوان، بافت اسكار و كیست  می تواند مجرای گوش را مسدود كرده و موجب كاهش شنوایی شود. گاهی اوقات عدم رشد آن، شنوایی را بر گرداند. توموری نادر به نام نوروما در عصب شنوایی و بخشی هم در گوش داخلی رشد می كند. همراه با كاهش شنوایی، ممكن است ایجاد عدم تعادل، بی حسی صورت و صدای زنگ گوش كند. درمان گاهی اوقات موجب كاهش شنوایی می شود.

صداهای انفجاری

ترقه، نارنجك و سایر انفجارها امواج صوتی قدرتمندی را ایجاد می كنند كه ممكن است پرده گوش را پاره كرده یا به گوش داخلی آسیب برساند و موجب كاهش ناگهانی شنوایی، موقت یا دائمی شود. در حقیقت، كم شنوایی ناشی از شلیك گلوله یا انفجار اكنون معلولیت جنگی درجه1 در ایالات متحده است. برای محافظت از شنوایی خود، از محافظ گوش استفاده كنید و تا جایی كه می توانید از منبع سر و صدا دور شوید.

كنسرت ها، صداهای بلند و وزوز گوش

آیا بعد از شنیدن كنسرت گوش هایتان زنگ می خورد؟ به این حالت وزوز گوش می گویند كه به نوعی كاهش شنوایی نیست اما وبا هم مرتبط هستند. سطح دسی بل آن در یك نوع كنسرت 110 است، كافی است تا در كمتر از 5 دقیقه به گوش آسیب برساند. هر صدایی كه بیش از 85 دسی بل باشد، می تواند بر شنوایی تاثیر سوء داشته باشد. سایر صداهای مهیب شامل دستگاه های مكش و اره های برقی است. وزوز گوش می تواند ساعت ها، هفته ها یا برای همیشه در گوش بماند. برای جلوگیری از آسیب آن، از محافظ گوش استفاده كنید و در معرض صداهای مهیب قرار نگیرید.

هدفون و هندزفری

آیا دیگران موسیقی كه از طریق هدفون یا هندزفری می شنوید را می توانند بشنوند؟ در این صورت  ممكن است لازم باشد تا میزان صدای آن را كم كنید. استفاده از این دستگاه ها می تواند موجب كاهش شنوایی موقتی یا دائمی شود. هرچه صدای موسیقی بلندتر و طولانی تر باشد، خطرات آن بیشتر می شود. برای گوش دادن ایمن تر، میزان صدا را بیش از 60٪ از حداكثر تنظیم نكنید. و هر بار بیش از یك ساعت گوش ندهید.
تجمع جرم در گوش

جرم گوش از مجرای گوش در برابر آلودگی و باكتری محافظت می كند اما انسداد جرم موجب كاهش شنوایی می شود كه شایع ترین علت كاهش شنوایی قابل درمان است. آیا فكر می كنید شما هم انسداد جرم گوش دارید؟ خودتان سعی نكنید آن را پاك كنید. استفاده از گوش پاك كن یا هر چیز دیگری در كانال گوش ایمن نیست. پزشك می تواند این كار را به سرعت و با اطمینان انجام دهد

بیماری و عفونت 

بسیاری از بیماری های شایع در كودكان و بزرگسالان می تواند بر شنوایی تاثیر بگذارد. در عفونت گوش ، گوش میانی ممكن است از مایعات پر شود و موجب كاهش موقتی شنوایی شود. سایر بیماری ها می توانند به گوش میانی یا داخلی آسیب برسانند و منجر به كاهش دائمی شنوایی شوند. بیماری هایی كه می توانند بر شنوایی تاثیر بگذارند عبارتند از: 
آبله مرغان 
آنسفالیت 
آنفلوآنزای 
سرخك 
مننژیت 
اوریون 
واكسن ها 
م تا كمیسنون توانند از ما و فرزندانمان در برابر بسیاری از بیماری ها محافظت كنند.

نداشتن شنوایی هنگام تولد

برخی كودكان با شنوایی كم متولد می شوند كه به آن كاهش شنوایی مادرزادی می گویند . اغلب در خانواده ها به ارث می رسد اما همچنین ممكن است هنگامی اتفاق بیفتد كه مادر در هنگام بارداری دچار دیابت، فشارخون یا عفونت شود. زایمان زودرس یا ضربه به هنگام تولد نیز می تواند نوزاد را دچار كم شنوایی كند. همچنین گاهی زردی منجر به كاهش شنوایی در نوزادان می شود.

سن

با افزایش سن شنوایی فرد ضعیف می شود. صدمات ناشی از سر و صدا و بیماری ها ممكن است در این امر بسیار موثر باشد اما حتی اگر تمام عمر از گوش هایتان محافظت كنید باز هم ممكن است به هنگام سالمندی اتفاق بیفتد. در سن 75 سالگی، تقریباً نیمی از افراد كمی از شنوایی شان را از دست می دهد اما روش هایی برای كمك به عملكرد بهترشان وجود دارد، از جمله سمعك ، كاشت حلزون و درمان با كارشناس شنوایی سنجی صحبت كنید تا ببینید چه چیزی برایتان مفید است.

مترجم مهتا زمانی نیك 
منبعWebMD

راهبردنامه
   تاریخ: ۰۶:۵۰ - ۲۶/۰۴/۱۴۰۰   بازدید: ۱۸۶