دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

شهردار آینده تهران به نیاز بیماران «اوتیسمی» توجه كند
 
سعیده صالح غفاری، مدیر عامل انجمن اوتیسم در گفت وگو با خبرنگار سلامت خبرگزاری فارس اظهار داشت: در حال حاضر در زمان انتخاب شهردار كلان شهر تهران هستیم. رویكرد شورای شهر تهران جهت انتخاب شهردار از زوایای مختلف برای سمن های ملی كه در حوزه بیماران خاص و صعب العلاج فعالیت می كنند بسیار حائز اهمیت است؛ خصوصا وقتی كه در طیف اختلال اتیسم در حال كمك به خانواده ها و كودكانی هستیم كه طیفی چند وجهی است و جزو سر فصل معلولیت یا افراد با نیازهای ویژه نیز قرار می گیرد.

وی بیان داشت: در حال حاضر نزدیك به 30 هزار فرد اوتیسم در ایران شناسایی شدند كه قطعا بیشتر هستند. در تهران نزدیك به 9 هزار نفر افراد دارای بیماری اوتیسم هستند كه به شكل غیر مستقیم با ما در ارتباط بوده و شناسایی شده اند.

مدیر عامل انجمن اوتیسم افزود: مشكلات شهری، حقوق شهروندی و دیدگاه شهرداری به عنوان نه تنها یك نهاد خدمت ده از جهت مسائل شهری بلكه به عنوان یك نهاد فرهنگی، اجتماعی از نظر بیماری های خاص و صعب العلاج و جامعه هدف ما بسیار حائز اهمیت است.

صالح غفاری اضافه كرد: در حقیقت سرفصل های مختلفی را شهرداری پوشش می دهد كه یكی از معاونت هایی كه شهر قاعدتا زیر مجموعه آن است، معاونت فرهنگی و اجتماعی است. 

وی بیان داشت:تجربه ای كه ما در شهرداران قبلی داشتیم این تجربه كاملا مستند شده؛ به طوری كه در  شهر تهران نزدیك به 20 میلیون جمعیت به آن ورود كرده و خارج می شوند را باید در نظر بگیریم؛بنابراین رویكرد این فرد(شهردار) چه از نظر تخصصی كه باید در حوزه شهری داشته باشد، و نیز توجه به مسائل فرهنگی و اجتماعی بسیار مهم است.

مدیرعامل انجمن اوتیسم افزود:تعامل شهروندان تهرانی با معاونت های مختلف شهرداری و با شرح وظائف شهرداری تهران بسیار مهم است؛ به طوری كه اگر هر شهروند مسؤولانه بتواند ارتباط خوبی را از طریق شهردار و معاونت های مختلف با آن برقرار كند، می تواند بسیاری از مشكلات شهری با هزینه كمتر و با تعامل بهتر خود شهروندان حل شده و حداقل پیشگیری شود.

صالح غفاری متذكر شد: مواردی مانند زباله، فاضلاب، مربوط به فضای سبز و مسائل مرتبط به شغل، آتش نشانی و شركت های بسیار زیادی كه مجموعه شهرداری است.

وی با بیان اینكه بزرگترین و مهم ترین نیاز جامعه اوتیسم در كل ایران شناخت بیشتر جامعه و تك تك شهروندان نسبت به اینكه این فرد اختلال دارند است،ابراز داشت:بنابراین رویكرد شهردار و رویكرد فرهنگی و اجتماعی قوی آن قطعا می تواند از همه ظرفیت های شهرداری استفاده كند تا شهروندان اوتیسم را بشناسند، توجه كنند و خانواده های اوتیسم را از انزوای اجتماعی و بن بستی كه در آن قرار گرفتند نجات دهند.

مدیرعامل انجمن اتیسم یادآور شد: از طرف دیگر گروه های مدنی فعال، خیریه های سنتی، گروه هایی از جنس سلبریتی ها، هنرمندان، مجتمع های بزرگ تفریحی، خانه های سلامت و فرهنگسراها ، مجمتع های سلامت محور كه وابسته به شهرداری تهران هستند و در حوزه ورزش شهری و سلامت شهروندی فعالیت می كنند، كلینیك هایی كه وابسته به شهر سالم بوده و برای شهرداری هستند، نشریه ها و روزنامه هایی كه به صورت تخصصی مستقیم و غیر مستقیم با شهرداری تهران در ارتباط هستند؛ تمام اینها می توانند از تغییر نگاه و رویكرد پر رنگ شهرداری نسبت به مسائل فرهنگی و اجتماعی خانواد های طیف اوتیسم در اختیار خانواده ها قرار گیرند تا انجمن اوتیسم و دیگر گروه های فعال استفاده كنند تا شرایط این فرزندان بهتر شود.

صالح غفاری تصریح كرد: مسائل حمل و نقل شهری و ظرفیت های اتوبوسرانی و متروها و هر ظرفیت شهری كه شهرداری تهران در آن دخیل است؛ اختصاص كارت های مترو كه در آیین نامه شورای شهر تهران رایگان كردن بحث نقل و انتقال معلولان در آیین نامه صادره از شورای شهر تهران آماده است، در حال حاضر به این طیف تعلق نمی گیرد.

وی بیان داشت: ما با معاونت حمل و نقل مكاتبه كردیم و امیدواریم مشكل حمل و نقل این افراد تا حدی از نظر حداقل صدور كارت های یكساله متر و و تسریع در پلاك ویژه معلولان حل شود. 

مدیرعامل انجمن اوتیسم خاطرنشان كرد: درخواست ما از شورای شهر این است كه برای انتخابات شهر حتما با سازمان های مردم  نهاد كه تعداد آنها نیز زیاد نیست جلسه بگذارند و نیازهای مار ا بپرسند؛ نیازهایی كه به بزرگترین بخش خصولتی كه شهرداری است مربوط می شود و از نزدیك آشنا شوند و بتوانند در انتخاب شهردار موثرتر عمل كنند.

انتهای پیام/
منبع خبر:
خبرگزاری فارس
   تاریخ: ۰۹:۴۳ - ۲۷/۰۴/۱۴۰۰   بازدید: ۲۷۰