دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
دوشنبه ۹ مهر ۱۴۰۳

كرونا در كشور تقریباً صعودی شده است
 
حسن روحانی رئیس جمهور گفت: متأسفانه برخی استان ها مانند كرمان، مازندران، هرمزگان، گلستان و سیستان و بلوچستان در زمینه بستری ها شرایط مناسبی ندارند و آمارشان رو به افزایش است؛
كرونا در كشور تقریباً صعودی شده است
حسن روحانی رئیس جمهور گفت: متأسفانه برخی استان ها مانند كرمان، مازندران، هرمزگان، گلستان و سیستان و بلوچستان در زمینه بستری ها شرایط مناسبی ندارند و آمارشان رو به افزایش است؛ همچنین تهران و برخی دیگر استان ها در مسیر خیز هستند.

به گزارش تسنیم، حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور در جلسه ستاد ملی مقابله با كرونا ضمن تبریك در پیش بودن عید قربان گفت: ویروس كرونا در 17 ماه گذشته به شكل های مختلفی درآمده و اخیراً به صورت ویروس هندی ظاهر شده كه از شرق وارد كشور شده است و به سمت عمق كشور می رود. متأسفانه برخی استان ها مانند كرمان، مازندران، هرمزگان، گلستان و سیستان و بلوچستان در زمینه بستری ها شرایط مناسبی ندارند و آمارشان رو به افزایش است. همچنین تهران و برخی دیگر استان ها در مسیر خیز هستند. وی افزود: این ویروس فشار زیادی بر جامعه و مردم در این مدت وارد كرده و آثار روانی زیادی داشته و خسارات فراوان اقتصادی و فرهنگی بر ما داشته است. رئیس جمهور گفت: در حالی كه فكر می شد به سمت آرام شدن شرایط می رویم، انتخابات از یك طرف و مراسم عید فطر از سویی دیگر و همچنین سفرهای تابستان از سویی دیگر دست به دست هم دادند و از اینها مهم تر ورود ویروس هندی از مرزهای شرقی و جنوبی كار را سخت كرد و امروز با خیز صعودی، تقریباً در سراسر كشور مواجه هستیم. روحانی اظهار داشت: برای اینكه بتوانیم از این ویروس فاصله بگیریم و مشكلات مردم كاهش یابد، سلامت جسمی و روحی مردم و همچنین معیشت آنها حفظ شود، بهترین راه این است كه ما از ویروس فاصله بگیریم و این یعنی در اجتماعات شركت نكنیم، ترددها كاهش یابد و همه پروتكل های بهداشتی را رعایت كنیم. وی گفت: متأسفانه میزان عمل به پروتكل های بهداشتی در كشور 48 درصد است و این میزان خیلی كم است و باید بالای 90 درصد باشد. میزان رعایت دستورالعمل ها پایین است، ویروس هندی وارد كشور شده است و در فصل تابستان هستیم و اگر دورهمی ها باز هم برقرار باشد و اجتماعات شكل بگیرد، پیداست كه شرایط چگونه خواهد شد. راه حل اصلی برای اینكه سلامت مردم حفاظت بشود، فاصله گرفتن از این ویروس در چارچوب پروتكل ها است.

روحانی با بیان اینكه مساله بعدی امر واكسیناسیون است، خاطرنشان كرد: الحمدلله بیش از 7 میلیون واكسن تاكنون تزریق شده و دو میلیون دیگر هم توزیع شده و به تدریج تزریق خواهد شد. در طول هفته جاری حدود 7 میلیون دوز وارد كشور می شود و در مردادماه می توانیم از حدود 1.5 میلیون دوز واكسن داخلی استفاده كنیم. در دو هفته ی آینده حدود 10 میلیون دوز واكسن در دسترس خواهیم داشت كه تزریق آن نیز نهایتاً ظرف 20 روز انجام می گیرد و تا پایان این دولت طبق وعده مان به مردم، افراد بالای 65 سال و كسانی كه بیماری زمینه ای دارند واكسن می زنند و البته در برخی استان ها واكسیناسیون افراد بالای 60 سال هم در حال انجام است و در برخی نقاط مرزی و جزایر، افراد بالای 18 سال هم واكسن دریافت می كنند.

وی در ادامه درخصوص بازگشایی مدارس تصریح كرد: امیدواریم برای مدارس نیز شرایطی شكل بگیرد تا در مهرماه بازگشایی شوند؛ واكسن برای معلمین، اساتید دانشگاه ها و همچنین برای عشایر و سایر گروه ها در نظر گرفته شده و ان شاءالله طبق وعده مان عمل خواهیم كرد.

رئیس جمهور گفت: یكی دیگر از واكسن های داخلی نیز به بازار واكسیناسیون آمده و امیدواریم تا پایان دولت در مسیر واكسیناسیون قرار بگیرد.

روحانی خاطر نشان كرد: مردم عزیز ما بدانند كه تزریق واكسن نباید عاملی باشد تا برخی فكر كنند كه باید پروتكل ها را كنار بگذارند؛ اگر دو دوز واكسن تزریق شود در كاهش مرگ و میر بسیار مؤثر است ولی حتماً جلوی ابتلا را نخواهد گرفت و این ویروس جهش یافته است و تمامی دستورالعمل های بهداشتی حتماً باید رعایت شود. وی افزود: بسیاری كشورها كه رعایت پروتكل های بهداشتی را بعد از واكسیناسیون كنار گذاشتند، مجدداً توصیه به رعایت دستورالعمل ها می كنند. حتی اگر ما قادر باشیم در آینده به تمام مردم واكسن بزنیم، اگر كشورهای اطراف، منطقه و یا در جهان كشورهایی باشند كه درگیر كرونا باشند، ممكن است ویروس به كشور ما بیاید و سرایت كند. مصونیت كافی زمانی حاصل می شود كه واكسیناسیون در همه كشورها انجام بگیرد.

رئیس جمهور گفت: باید همه توان را به كار ببریم تا جلوی عادی انگاری در جامعه را بگیریم و مردم همچنان بدانند كه چرخه انتقال ویروس وجود دارد و این بیماری می تواند خطرناك باشد و باید همه پروتكل ها را رعایت كنیم.روحانی در پایان اظهار داشت: مصونیت كامل از این ویروس زمانی خواهد بود كه تمام كشورها از واكسن استفاده كنند و چون تا آن زمان فاصله داریم، باید خودمان را برای زندگی در شرایط كرونا و اجرای پروتكل ها برای مدت طولانی آماده كنیم.
منبع خبر:
روزنامه تعادل
   تاریخ: ۰۳:۰۸ - ۲۷/۰۴/۱۴۰۰   بازدید: ۱۹۵