دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
جمعه ۱۳ مهر ۱۴۰۳

اختلالات گفتاری و زبانی در كودكان را چگونه تشخیص دهیم؟
 
دیس پراكسی یكی از اختلالات شایع گفتاری در كودكان است به طوریكه دیگران نمی توانند كلام بیان شده را درك كنند.


به گزارش خبرنگار حوزه كلینیك گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از هلث دِرِكت، دیس پراكسی یا "آپراكسی تكاملی گفتار" یكی از اختلالات شایع در میان كودكان است. در این اختلال كودك در بیان صداها، هجا ها و واژه ها دچار مشكل است اما دلیل آن ضعف یا فلج عضلانی نیست، بلكه اشكال در مغز است كه قادر نیست میان اعضا و عضلات مربوط به تكلم (لب ها، آرواره ها، زبان و ...) هماهنگی ایجاد كند.

در این بیماری كودك می داند كه چه می خواهد بگوید اما مغزش نمی تواند مابین حركات ماهیچه هایی كه برای بیان كلمات و حرف زدن ضروری است، هماهنگی ایجاد كند. در واقع، در این بیماری در حركات و هماهنگی میان پیام ارسال شده از مغز و حركات ماهیچه ها اختلال ایجاد می شود. در نتیجه كودك در گفتار دچار مشكل می شود.

سه مدل متفاوت از اختلال دیس پراكسی وجود دارد كه شامل موارد ذیل است:

1- محرك: در این حالت مشكل فرد در مواردی، چون نوشتن، سرهم بندی كردن و ادا كردن است.

2- كلامی: مشكل فرد در صحبت كردن است.

3- دهانی: مشكل فرد در حركات دهان و زبان است.

این اختلال علائم متفاوتی دارد. كودكانی كه به اختلال دیس پراكسی مبتلا هستند در محرك یادگیری دچار مشكل بوده و ممكن است مشكلات دیگر مانند مشكلات جسمانی و رفتاری را نیز از خود بروز دهند. ممكن است این كودكان بتوانند یك فعالیت را در یك زمان انجام دهند، ولی از انجام آن در زمان های دیگر ناتوان باشند.

این كودكان غالبا در هماهنگی میان عضلات برای تولید اصوات و سخن گفتن دچار مشكل هستند. آن ها به سختی می توانند اصوات صحیح و روشنی را ادا كنند و یا یك جمله واضح را به دیگران بگویند. كودكانی كه از دیس پراكسی دهانی رنج می برند ممكن است به آرامی سخن بگویند و به دفعات در میان كلمات مكث كنند.

از ناتوانی كودكتان در سخن گفتن چه می دانید؟

پزشكان دیس پراكسی را در رده بیماری ها دسته بندی نمی كنند بلكه آن را یك اختلال یا مجموعه ای از علائم می دانند. دلیل مشخصی برای بروز این بیماری هنوز كشف نشده است. با این حال، ممكن است این اختلال ناشی از آسیب به مغز كودك به دلیل بیماری، سكته مغزی و یا تصادف باشد. دیس پراكسی همچنین می تواند در كودكان بدون هیچ آسیب مغزی و دلیل مشخص بروز كند.

والدینی كه كودكانشان به این بیماری دچار شده است حتما باید نسبت به درمان فوری آن اقدام كنند. متخصصان می توانند با گفتار درمانی، كار درمانی، و فیزیوتراپی باعث بهبود عملكرد كودك شوند.

بیشتر بخوانید

- چگونه اعتماد به نفس كودكان را تقویت كنیم؟
- راه های درمان فوبیا را بشناسید
   تاریخ: ۰۳:۳۸ - ۲۰/۱۱/۱۳۹۹   بازدید: ۱۳۷