دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

كارشناس حوزه خانواده، بر بازخوانی مباحث علمی و عقلی عفاف و آموزش مهارت های زندگی تاكید كرد
 
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی؛

كارشناس حوزه خانواده، بر بازخوانی مباحث علمی و عقلی عفاف و آموزش مهارت های زندگی تاكید كرد

كارشناس حوزه خانواده و جمعیت، در نشست مجازی " تجربه آرامش " كه همزمان با هفته عفاف و حجاب و با حضور 60 تن از كاركنان دانشگاه و مراكز تابعه برگزار شد، بازخوانی مباحث علمی و عقلی عفاف و آموزش مهارت های زندگی در عرصه سلامت اجتماعی بانوان را مورد تاكید قرار داد.

به گزارش خبرنگار وبدای دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، مرضیه عزتی وظیفه خواه در این نشست گفت: در جامعه امروز، وضعیت آسیب های اجتماعی و شرایط به گونه ای است كه بهترین فرصت برای بررسی عقلی و علمی موضوعات حجاب و عفاف در جامعه، فلسفه و ضرورت آن در ایام منسوب به هفته عفاف و حجاب است كه این مهم، نوعی یادآوری است.

وی اظهار داشت: متاسفانه جبهه مخالف، همه تلاش خود را برای زیر سئوال بردن عفت ایرانی و خانواده مسلمان مد نظر قرار داده و اصطلاح " نیزه انگلیسی سرنیزه رضاخانی " كه برای قائله گوهرشاد مطرح می شود، گواه این مطلب است.

عزتی همچنین گفت: در حال حاضر، رسانه و فضای مجازی توأمان با هنر، به استخدام سیستم استعماری در آمده تا تاثیرعفاف بر خانواده سالم، سلامت روان، جامعه مستحكم و سلامت اجتماعی را كمرنگ تر نشان دهد.

این مدرس حوزه خانواده و جمعیت افزود: حجاب، یكی از مقوله های عفاف است و با توجه به فرارسیدن هفته عفاف و حجاب، نظر به ایام ذی الحجه و تشكیل زندگی حضرت علی (ع) و حضرت زهرا (س)، می توان سبك زندگی اهل بیت را برای استحكام خانواده، بازخوانی كرد.

كارشناس ارشد حوزه زنان در ادامه بیان كرد: عفت در جامعه و خانواده، باعث آرامش نسبی و آرامش الهی وعده داده شده در قرآن است و با توجه به تحقیقات متعدد، می توان بررسی تجربه عقلی و علمی عفاف و حجاب، بازگشت غرب به مقوله عفاف و ...را برای جامعه دانشگاهی تبیین نمود.

وی، " امنیت، آرامش، تمركز افراد در كارهای اجتماعی، سلامت سازمانی، استحكام و بهبود روابط خانواده با جامعه، افزایش راندمان كاری، كاهش آسیب های اجتماعی، تربیت فرزندان سالم و با اعتماد به نفس، و ارتقای سلامت اجتماعی " را از فواید آثار عفاف و خویشتن داری در جامعه عنوان كرد.

عزتی، " استمرار آگاهی از مهارت های زندگی، مهارت نه گفتن، مهارت خویشتن داری و عزت نفس " را از موضوع های مهم و آموزش های اساسی بانوان جامعه دانست.

وی اظهار داشت: بازخوانی و بررسی عقلی و تجربی مقوله های عفاف، بسیار حائز اهمیت است، بعنوان مثال، به تازگی كشور نروژ قانونی را به تصویب رسانده كه براساس آن، باید هر دستكاری یا تغییری توسط تكنیك های ویرایش بر روی تصویری از شكل، اندازه یا پوست بدن انسان، اعلام شود .

بگفته وی، این قانون ماه گذشته با 72 رای موافق نسبت به 15 رای مخالف در پارلمان نروژ تصویب شد و وزارت كودكان و خانواده این كشور اعلام كرده است كه " ویرایش تصاویر در پایین آوردن اعتماد به نفس، احساس عدم رضایت و افزایش اضطراب نقش مهمی ایفا می كند و امیدواریم این قانون بتواند اثر خوبی بر آسیب های ناشی از تبلیغات، به خصوص روی كودكان و نوجوانان داشته باشد ".

عزتی افزود: همچنین طبق گزارش وزارت كودكان و خانواده نروژ، " بی اشتهایی"، سومین دلیل متداول مرگ و میر در میان دختران جوان نروژی است و" فشار روانی " برای دستیابی به بدن زیبا، یكی از مباحث مهم جامعه این كشور در سال های اخیر بوده است.

این كارشناس حوزه خانواده با بیان این مطلب، بر اهمیت نقش رسانه و الگوها در ایجاد سلامت فردی و اجتماعی تاكید كرد و در ادامه، پاسخگوی برخی سئوال ها و شبهات كاركنان در فضای مجازی شد.

انتهای پیام/

تهیه و تنظیم خبر: گلرخ - نعیمی پور

   تاریخ: ۲۰:۴۳ - ۲۸/۰۴/۱۴۰۰   بازدید: ۱۶۱