دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
جمعه ۱۳ مهر ۱۴۰۳

افزایش 18 برابری پوشش تحصیلی دانش آموزان استثنایی در كشور
 
قزوین - معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: آموزش و پرورش استثنایی از سال 70 فعالیت خود را آغاز كرد و از آن سال حدود 18 برابر پوشش تحصیلی دانش آموزان افزایش پیدا كرد.
افزایش 18 برابری پوشش تحصیلی دانش آموزان استثنایی در كشور قزوین - معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: آموزش و پرورش استثنایی از سال 70 فعالیت خود را آغاز كرد و از آن سال حدود 18 برابر پوشش تحصیلی دانش آموزان افزایش پیدا كرد.

به گزارش خبرنگار مهر سید جواد حسینی در آئین افتتاحیه پیشرفته ترین سالن اوتیسم جهان در استان قزوین ظهر یكشنبه ضمن تبریك ایام الله دهه فجر اظهار كرد: نگاه استان قزوین در راستا تأسیس سالن اوتیسم جهان یك نگاه كاربردی، هوشمندانه، و مدبرانه در عرصه توجه به دانش آموزان استثنایی به ویژه بیماران اوتیسم بود.

وی افزود: آموزش و پرورش استثنایی از سال 70 فعالیت خود را آغاز كرد و از آن سال حدود 18 برابر پوشش تحصیلی دانش آموزان افزایش پیدا كرد.

معاون وزیر آموزش و پرورش كشور اذعان كرد: در حال حاضر آموزش و پرورش با هزار و 600 مدرسه ویژه استثنایی، 21 هزار مدرسه پذیرا، 756 مركز مشكلات ویژه یادگیری و 47 مركز مشاوره و توانبخشی كار خدمات رسانی و 23 هزار همكار فرهیخته و متخصص به فعالیت خدمات آموزشی خود ادامه می دهد.

وی با اشاره به ویژگی های رفتاری بیماران اوتیسم عنوان كرد: یكی از گروه ها، طیف اختلال اوتیسم است كه این افراد دچار اختلال عصبی رشد هستند این اختلال های عصبی معمولاً در سن سه سالگی بروز پیدا می كند و فرد را در حوزه ی ارتباط و تعاملات با دیگران و محیط با مشكل مواجه شده و فرد دچار تكرار رفتارهای محدود و تكراری می شود.

این مسئول ابراز كرد: افراد اوتیسمی به گروه های مختلفی تقسیم می شوند برخی از این گروه ها گروهایی هستند كه نیاز به كمك دارند، برخی نیاز به كمك بسیار دارند و برخی دیگر به كمك بسیار زیاد نیاز دارند كه در میان گروه آخر توسط سازمان بهزیستی و دو گروه اول توسط آموزش و پرورش دانش آموزان استثنایی مورد حمایت قرار می گیرند.

وی ادامه داد: تا كنون حدود 47 مدرسه مستقل اوتیسم در كشور فعال است كه سه هزار دانش آموز اوتیسم را به لحاظ تغذیه ای پوشش می دهد.

حسینی گفت: حدود 14 استان فاقد مدرسه مستقل اوتیسم بودند كه استان قزوین هم جزئی از آن استان ها بود كه البته راه اندازی مدرسه مستقل اوتیسم امروز در این استان افتتاح شد كه تاكنون 30 درصد عملیات پیشرفت آن كرده است.

وی عنوان كرد: یكی از خیران كلنگ مدرسه را به زمین زده و اعضای خانواده اش برای مدرسه 500 میلیون هزینه كردند كه علاوه بر ارائه خدمات مربوط به مدرسه اوتیسم، سایر اقدامات توانبخشی نیز مستقر می شود.

این مقام مسئول گفت: بخش معاونت آموزش و پرورش مدارس استثنایی تنها بخش معاونت است كه تمام ابعاد آموزش و پرورش و حتی نوشتن كتاب را نیز به عهده دارد و دانش آموزان استثنایی را تحت پوشش خود قرار می دهد از سوی دیگر این معاونت علاوه بر آموزش و پرورش در بخش توانبخشی نیز ورود پیدا كرده و مشغول فعالیت است.

وی گفت: معاونت آموزش و پرورش مدارس استثنایی بدون تردید تخصصی ترین معاونت در آموزش و پرورش محسوب می شود چرا كه برای فعالیت های خود نیازمند مربیان متخصص، ابزارها و امكانات تخصصی است. ا

ین مسئول ابراز كرد: پیشگام شدن استان قزوین در بخش افتتاح سالن اوتیسم یا سالن شبیه ساز چند حسی مبتنی بر هوش مصنوعی روند خوبی را در راستای آموزش و پرورش دانش آموزان اوتیسم ایجاد كرد.

وی گفت: افراد بعد از طی كردن فرایند دو آزمون در سنجش، دانش آموزان اوتیسمی شناسایی می شوند كه بعد از شناسایی، این افراد نیازمند آموزش، پرورش و توانبخش تخصصی و حرفه ای هستند و لازم است توسط اشخاص و ابزار متخصص مراحل آموزشی، پرورش و توانبخشی را سپری كنند.

حسینی بیان كرد: افراد اوتیسمی در مواجه با عوامل طبیعی مانند صدا، نور و بو دچار عدم تعادل در سازمان بخش ذهنی می شوند.

وی بیان كرد: مراكز تخصصی اوتیسم با كنترل این عدم تعادل تلاش می كند تا از بروز مشكلات ناهنجار در سن بالا و ایجاد مشكل برای خانواده ها جلوگیری كنند.

حسینی در پایان گفت: مداخله به موقع، آغاز گفتار درمانی و توانبخشی می تواند شرایط این افراد را در مواجه با تعاملات اجتماعی و محیطی كنترل كرده و از بروز مسائل جلوگیری كند كه این فرایند، به همت جمعی از جوانان خلاق در استان قزوین كلید خورده است.
منبع خبر:
خبرگزاری مهر
   تاریخ: ۲۲:۲۲ - ۱۹/۱۱/۱۳۹۹   بازدید: ۱۴۸