دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

اهمیت آزمایش غربالگری نوزاد تا 3 روز اول پس از تولد
 
كارشناس بیماری های متابولیك، ضرورت انجام آزمایش غربالگری نوزاد در سه تا پنج روز اول پس از تولد را مورد تأكید قرار داد.
اهمیت آزمایش غربالگری نوزاد تا 3 روز اول پس از تولدبه گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ خانم آزاده صفایی كارشناس بیماری های متابولیك معاونت امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی، از غربالگری 500 هزار نوزاد از ابتدای شروع طرح غربالگری بیماری های متابولیك نوزادان تاكنون در منطقه تحت پوشش دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی خبر داد و گفت: این غربالگری ساده و كم هزینه سبب جلوگیری از بروز عوارض جبران ناپذیر و دائمی و هزینه های بیماری هایی نظیر عقب ماندگی ذهنی، كم شنوایی، افت تحصیلی و...، می شود.

وی افزود: متأسفانه اغلب نوزادان مبتلا به بیماری فنیل كتونوری قبل از اجرای برنامه غربالگری در سال 1386، به دلیل كشف دیررس بیماری، به درجات مختلف عقب ماندگی ذهنی مبتلا می شدند.

خانم صفایی، اجرای طرح غربالگری نوزادان را یكی از ارزشمندترین دستاورد های حوزه بهداشت كشور برشمرد، زیرا بروز این بیماری در هر كودك منجر به ایجاد پیامد های جبران ناپذیر و متعدد خانوادگی، اجتماعی، اقتصادی و بهداشتی درمانی خواهد شد.

كارشناس بیماری های متابولیك معاونت امور بهداشتی با اشاره به غربالگری سالانه حدود 50 هزار نوزاد در حوزه دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی گفت: در سال گذشته 51 هزار نوزاد در این دانشگاه مورد غربالگری قرار گرفتند كه 88 نفر آنان مبتلا به هیپوتیروئیدی نوزادی بودند و مورد مراقبت های لازم قرار گرفتند. همچنین شش مورد ابتلاء به فنیل كتونوری كشف و گزارش شد.

خانم صفایی گفت: در مناطق تحت پوشش دانشگاه هم اكنون حدود 500 كودك تحت مراقبت بیماری كم كاری تیروئید، 150 كودك تحت مراقبت بیماری فنیل كتونوری و 60 كودك نیز تحت مراقبت سایر بیماری های متابولیك ارثی قرار دارند.

وی خاطرنشان كرد: در خانواده های دارای فرزند مبتلا به بیماری های متابولیك ارثی و یا فنیل كتونوری، برای پیشگیری از تولد نوزاد دوم مبتلا طبق برنامه ریزی های صورت گرفته خدمات مشاوره، مراقبت ژنتیك و پیگیری در مراكز خدمات جامع سلامت به مادران در سنین باروری ارائه می شود.

خانم صفایی در خصوص نحوه ارائه خدمات در این برنامه گفت: نوزادان شناسایی شده مبتلا به بیماری كم كاری تیروئید به مدت 36 ماه تحت مراقبت مستمر مراكز خدمات جامع سلامت قرار می گیرند. نوزادان مبتلا به بیماری متابولیك ارثی و فنیل كتونوری شناسایی شده نیز برای دریافت درمان های تخصصی به بیمارستان های منتخب ارجاع می شوند.

به گفته این كارشناس معاونت امور بهداشتی دانشگاه، خانواده های این بیماران نیز از خدمات رایگان مشاوره ژنتیك در مراكز خدمات جامع سلامت بهره مند می شوند تا با انجام مشاوره و آزمایشات تخصصی ژنتیك در خانواده های مبتلا از بروز بیماری در فرزندان بعدی خانواده پیشگیری به عمل می آید.

خانم صفایی با بیان این مطلب كه در حال حاضر 68 مركز غربالگری نوزادان در سطح دانشگاه علوم پزشكی شهیدبهشتی فعالیت دارند گفت: این مراكز در پاندمی كرونا نیز فعال بوده و با رعایت كامل پروتكل های بهداشتی آزمایشات غربالگری نوزادان را انجام می دهند.

وی با تأكید بر ضرورت شناسایی زودهنگام بیماری های متابولیك برای پیشگیری از آسیب های ذهنی و جسمی نوزادان تاكید كرد: حتماً والدین در روز های سوم تا پنجم پس از تولد فرزندشان را برای انجام آزمایش غربالگری كف پای نوزاد به مراكز منتخب مراجعه كنند تا از سلامت نوزاد خود مطمئن شوند.
   تاریخ: ۱۰:۰۲ - ۳۱/۰۴/۱۴۰۰   بازدید: ۱۸۸