دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

مهم ترین مطالبه فیزیوتراپیست ها محقق نشده است
 
نایب رئیس انجمن فیزیوتراپی ایران، با اشاره به نقش فیزیوتراپیست ها در مقابله با عوارض كرونا، از اینكه مهم ترین مطالبه فیزیوتراپیست ها هنوز محقق نشده است، از متولیان نظام سلامت گلایه كرد.
مهم ترین مطالبه فیزیوتراپیست ها محقق نشده است نایب رئیس انجمن فیزیوتراپی ایران، با اشاره به نقش فیزیوتراپیست ها در مقابله با عوارض كرونا، از اینكه مهم ترین مطالبه فیزیوتراپیست ها هنوز محقق نشده است، از متولیان نظام سلامت گلایه كرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، نشست خبری روز جهانی فیزیوتراپی با حضور هیأت رئیسه انجمن فیزیوتراپی ایران، روز شنبه دوم مرداد 1400 در محل انجمن برگزار شد.

علیرضا شهاب مسئول شاخه ورزشی انجمن فیزیوتراپی ایران در این نشست، گفت: فقر حركتی در زندگی روزمره منجر به ناهنجاری هایی می شود كه سطح كیفیت زندگی را كاهش می دهد و هزینه های اقتصادی را متحمل سیستم درمان خواهد كرد.

وی افزود: انجمن فیزیوتراپی ایران برای ایجاد جامعه ای شاداب وارد عمل شده و در دوران كرونایی آموزش های همگانی و عمومی را در فضای مجاز گسترش داده است.

شهاب با بیان اینكه حفظ سلامت ورزشكاران به عنوان سرمایه های كشور در دوران كرونایی امری مهم است، ادامه داد: با توجه به شرایط موجود و كاهش طول دوره تمرینات، آسیب های زیاد ی به ورزشكاران وارد شد اما همكاران فیزیوتراپیست تلاش كردند برای رسیدن به اهداف قهرمانی حداقل ابتلاء به كرونا را در این قشر داشته باشیم.

این فیزیوتراپیست همچنین به فعالیت افراد غیرحرفه ای در امر فیزیوتراپی كه در فضای مجازی تبلیغات زیادی می شود، اشاره كرد و افزود: شمار این افراد غیرحرفه ای زیاد است و انواع و اقسام تمرینات توسط آنها به مردم ارائه و باعث ایجاد بیماری می شود. افراد برای مشكلات بازتوانی و توانبخشی باید از فیزیوتراپیست كه كارت انجمن فیزیوتراپی یا سازمان نظام پزشكی را دارد، كمك بگیرند.

به گفته وی، در كشورهای پیشرفته فیزیوتراپی جایگاه ویژه ای داشته و به نوعی علم سلامت حركت است و همواره قبل از اینكه مشكلات حركتی منجر به بروز درد شوند فیزیوتراپیست ها وارد عمل می شوند و دانش فیزیوتراپی جایگاه ویزه ای دارد.

در ادامه پرهام پارسانژاد نایب رئیس انجمن فیزیوتراپی ایران گفت: انجمن فیزیوتراپی ایران از دو سال قبل آموزش های خوبی را برای ایجاد حركت به كودكان و نوجوانان در منزل شروع كرده و كلیپ ها و ویدئوهای آموزشی را در فضای مجازی تهیه كرده است.

وی افزود: تمرینات تنفسی در بیماران مبتلا به كرونا بسیار ضروری بوده و در فضای مجازی به آنها آموزش داده می شود. خوشبختانه بعد از انتشار كلیپ های آموزشی مردم آنها را در شبكه های مختلف اجتماعی بازنشر می كنند كه بازتاب خوبی داشته است.

پارسانژاد با اشاره به اینكه مطالبات اصلی فیزیوتراپیست ها تاكنون محقق نشده است، تصریح كرد: ایجاد مقطع دكتری حرفه ای از مهم ترین مطالبات فیزیوتراپیست ها است كه هنوز محقق نشده و لازم است این قشر پر تلاش به سطح جهانی و بین المللی برسند.

وی ادامه داد: فیزیوتراپیست زمان طولانی و چهره به چهره با بیمار را می گذراند و با وجود نقش و وظیفه مهم و اساسی آنها در درمان بیماری ها، در رسانه ها به مطالبات آنها كمتر پرداخته شده است كه امیدواریم بیشتر مورد توجه قرار گیرند.

مجید میرزا حیدری مسئول كمیته فنی انجمن فیزیوتراپی ایران گفت: از آنجایی كه جامعه به سمت سالمند شدن می رود لازم است نظام سلامت نگاه ویژه ای به رشته فیزیوتراپی داشته باشد تا بتوانیم خدمات بهتری به مردم ارائه دهیم.

در ادامه عبدالرحمان اهوازیان دبیر انجمن فیزیوتراپی ایران گفت: انجمن فیزیوتراپی ایران به عنوان یك انجمن پیشرو در بحث ارتقا علمی همكاران اقدامات خوبی را طی یك سال گذشته انجام داده است.

وی افزود: انجمن فیزیوتراپی جز قدیمی ترین انجمن های علمی در كشور است كه حدود 60 سال سابقه دارد و در سال گذشته توانستیم بیش از 380 برنامه را برگزار كنیم كه یكی از موضوعات این برنامه ها، بحث آموزش عمومی شهروندان بود كه در یكسال گذشته با توجه به بیماری كرونا ایجاد شده بود كمك شایانی به كم شدن بار درمان بر روی شهروندان عزیزمان شد.

اهوازیان ادامه داد: در بحث بیماری كرونا درگیری شایع بحث تنفسی و ضعف حركتی و دردهایی است كه برای بیماران بعد از درگیری با این بیماری ایجاد می شود از این رو انجمن فیزیوتراپی تلاش كرده با فیلم های آموزشی و بروشورهای آموزشی و حضور در مراكز بیمارستانی این آموزش ها را به شهروندان بدهد تا كمكی به ارتقا سلامت خانواده ها شود و امیدواریم این روال همچنان ادامه داشته باشد تا قدم های مثبتی در ارتقا سلامت كشور برداریم.
منبع خبر:
خبرگزاری مهر
   تاریخ: ۱۵:۴۸ - ۰۲/۰۵/۱۴۰۰   بازدید: ۱۸۵