دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
دوشنبه ۹ مهر ۱۴۰۳

علامت كودكی كه كمبود محبت دارد
 
اگر احساس می كنید كه كودك شما كمبود محبت دارد، هیچ وقت برای جبران این شكاف دیر نیست. به گزارش نمناك، هیچ كودكی سزاوار این نیست كه به طور دائم كمبود عشق را تجربه كند، عشقی كه سلامت عاطفی او را پرورش می دهد. رشد روانشناختی كافی در كودكان نیاز به محبت دارد. به عبارت دیگر، تمام عشقی كه در كودكی به بچه ها داده می شود، در رشد او منعكس شده و به او هویت، اعتماد به نفس و قدرت می دهد.
محبت به كودك كمك می كند تا خود را با شرایط مختلف سازگار كند و همچنین به او آموزش می دهد كه چه انتظاری از محیط بیرون داشته باشد و بتواند با دیگران ارتباط و تعامل برقرار كند. البته محبت را با محبت بیش از حد اشتباه نگیرید. ما در این قسمت از نمناك درباره ایجاد یك رابطه سالم و متناسب صحبت می كنیم.
برخی از علائم كمبود محبت در كودكان
كودكان شما در صورتی كه با كمبود محبت مواجه باشند تبدیل به كودكی می شوند با ویژگی هایی كه در ادامه خواهید خواند.
عدم كنترل عاطفی
این علامت در اكثر كودكان دارای نیاز عاطفی مشاهده می شود. كودكان كم كم یاد می گیرند كه چگونه از طریق عشق و روابط با افراد به كنترل احساسات خود بپردازند، بنابراین اگر كودكی در محیط بدون محبت رشد كند، نه تنها تشخیص احساسات، بلكه هنجارهای اجتماعی نیز برای او دشوار می شود، در این صورت او قادر نخواهد بود كه بفهمد با دیگران چگونه رفتار كند. علاوه بر این، او نمی تواند احساسات افراد و نحوه ارتباط آن ها را منفی یا مثبت تشخیص دهد، به همین دلیل كمبود محبت خود را به صورت خشم نشان می دهد. اگر این كودكان احساسات خود را سركوب كنند، مشكلات بیشتری گریبان گیرشان می شود. پسران معمولاً بیشتر از دختران با این مشكل مواجه خواهند شد. اگر احساس می كنید كه فرزند شما هم سعی در سركوب احساسات خود دارد، باید بر روی بهبود رابطه خود با او تمركز كنید.
انزوا و درگیری
نشانه دیگر كمبود محبت در كودكان، عدم علاقه به ارتباط با اطرافیان است. اگر در برقراری ارتباط موضع گیری می كند و یا اصلاً هیچ واكنشی نشان نمی دهد، مسلماً مشكلی وجود دارد.
بسیار شایع است كودكی با بی ثباتی عاطفی، مهارت های اجتماعی ضعیفی از خود نشان دهد. این گونه كودكان ممكن است به دلیل عدم دانش كافی در شكل گیری مهارت های اجتماعی، به انزوا و درگیری رو بیاورند. از طرف دیگر، كودكانی كه این مشكلات را دارند، احترام كمی به احساسات دیگران می گذارند كه این امر به ناامیدی، عدم درك و عصبانیت آن ها از پیرامون می افزاید.
نافرمانی
كودكان دچار كمبود محبت، گاهی نافرمانی كرده و حركات و رفتارهای زشت و غیرقابل قبولی را در پیش می گیرند. خشم، رفتارهای تكانشی مانند بیش فعالی، تغییرات ناگهانی خلق و خو، ترس های كنترل نشده، پرخاشگری و وحشت از نشانه های واضح نافرمانی و سرپیچی میان كودكان است. اگر كودك احساس كند از سوی والدینش مورد بی مهری و بی توجهی واقع شده، در عكس العمل به این وضعیت، ممكن است نافرمانی كند تا توجه آن ها را به سوی خویش جلب كند. در صورت عدم درمان این مشكل در كودك نوعی احساس پوچی و بی اعتمادی شكل می گیرد كه با افزایش سن او شدیدتر خواهد شد.
ناامنی
كودكانی كه كمبود محبت دارند اغلب احساس ناامنی می كنند. آن ها در خود شناسی به رشد مطلوب نرسیده اند. این احساس ناامنی با رفتارهای خاص نشان داده می شود. به عنوان مثال، آن ها تمایل به دفاع از خود دارند، در مواجهه با شرایط دشوار یا عقب نشینی می كنند و انزوا را ترجیح می دهند و یا خشونت از خود نشان می دهند.
خودخواهی
اگر كودكی از طرف والدین عشق و توجه كافی دریافت نكند، تنها به فكر محافظت از خود بوده و ممكن است دیگران را نادیده بگیرد و خودخواه باشد. آن ها ممكن است دیوانه وار به دنبال كسب ثروت و حقوق خود بروند و خواسته های شان را در اولویت قرار دهند.
تمایل بیش از حد به وسایل الكترونیكی
كودكانی كه به بازی با گوشی و تبلت اعتیاد داشته، ممكن است جزو كودكانی باشند كه مورد توجه والدین قرار نمی گیرند و والدین آن ها را با ابزارهای الكترونیكی مثل تبلت، تلفن همراه یا تلویزیون تنها می گذارند و به حال خود رها می كنند. این كودكان اغلب تعاملات انسانی را به فراموشی می سپارند و به دستگاه های مدرن وابسته شده و اعتیاد پیدا می كنند.
خشونت و پرخاشگری
كودكانی كه كمبود عشق دارند، رفتار خشونت آمیز از خود بروز می دهند. اگر كودكی به دلایل پیش پا افتاده عصبانی می شود و یا به سختی به چیزی علاقه نشان می دهد، ممكن است به دلیل این باشد كه محبت كمی از والدین خود دریافت كرده است. این رفتار در بزرگ سالی خود را بیشتر نشان می دهد. به طور مثال اشخاصی كه در هنگام رانندگی خشونت به خرج می دهند و با یك مشكل كوچك جنجال راه می اندازند ممكن است كه از كودكی آن ها نشأت گرفته باشد. زمانی كه كودك پرخاشگر می شود، به او ابراز علاقه و توجه نموده و كنارش باشید و به حرف هایش گوش دهید و نشان دهید كه برای گفته هایش ارزش قائل هستید تا او به شما اعتماد كند و هرآنچه ذهنش را مشغول كرده، برایتان بازگو نماید.
تزلزل و بی ثباتی
یكی دیگر از رفتارهایی كه در كودكانی كه كمبود عشق دارند، بروز می كند، تزلزل و بی ثباتی است. اگر كودك به دیگران اعتماد ندارد و در برابر آن ها حالت تدافعی به خود می گیرد و از برقراری ارتباط با دیگران می ترسد، یعنی او دچار خلاء عاطفی شده و احساس می كند كه زمین و زمان به او پشت كرده اند و دیگر هیچ پشتیبانی در این جهان ندارد.
   تاریخ: ۱۱:۰۴ - ۱۰/۰۵/۱۴۰۰   بازدید: ۲۱۷