دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
دوشنبه ۹ مهر ۱۴۰۳

افزایش «پرخاشگری» كودكان با شیوع كرونا/تماس های مرتبط با موضوع «سوگ» با صدای یارا
 
رئیس هیئت مدیره انجمن حمایت از حقوق كودكان و نوجوانان با اشاره به تاثیر كرونا در میزان تماس  با خط مشاوره "صدای یارا" گفت: تعداد تماس های برقرار شده با صدای یارا نشان می دهد كه «پرخاشگری» در كودكان نسبت به قبل بیشتر شده و دلیل آن محدود شدن فعالیتهای كودكان و نوجوانان، قطع ارتباط با محیط خارج از ...
افزایش «پرخاشگری» كودكان با شیوع كرونا/تماس های مرتبط با موضوع «سوگ» با صدای یارا منصوره شاه نظری در گفت وگو با ایسنا، با بیان اینكه صدای یارا در سال 1379 توسط انجمن حمایت از حقوق كودكان و نوجوانان راه اندازی شده و اولین خط كمك فكری به كودكان و نوجوانان و والدین آنان است، اظهار كرد: حضور و فعالیت مجموعه و بازخوردهای مردم، تعداد تماس گیرندگان و ارتباط مداوم آنها نشان می دهد كه مجموعه صدای یارا چقدر توانسته در ارائه خدمات خود موفق باشد.

وی با بیان اینكه از نقاط مختلفی برای دریافت مشاوره با صدای یارا تماس گرفته می شود، ادامه داد: از روستاها، شهرستانها، شهرها و حتی از خارج كشور با صدای یارا تماس می گیرند و مشاوره دریافت می كنند، لذا صدای یارا توانسته خود را به عنوان منبعی علمی و به روز كه می تواند مسائل و مشكلات را تحلیل كند و با استفاده از الگوی رهیاب كه در جهت توانمند كردن مراجع حركت می كند، بازخوردهای مناسبی بگیرد.

به گفته، شاه نظری، افراد زیادی از روستاها و شهرستان ها برای دریافت مشاوره با صدای یارا تماس می گیرند كه این تماسها در دوران پاندمی بیشتر هم شده است.

رییس هیئت مدیره انجمن حمایت از حقوق كودكان و نوجوانان با بیان اینكه مراكز مشاوره تلفنی خصوصی زیادی در كشور وجود دارند، یادآور شد: در ایران عموم مردم نیاز به سامانه های مشاوره های تلفنی بیشتری مانند صدای یارا دارند. در حال حاضر اورژانس اجتماعی 123، صدای یارا، مشاوره سازمان بهزیستی كشور 1480، سامانه های قوه قضائیه و 110، مشاوره های رایگان ارائه می دهند و هرچقدر تعداد این سامانه ها افزایش یابد، بهتر است، زیرا مشاوره های خصوصی هزینه بر هستند و عموم مردم نمی توانند هزینه های آن را پرداخت كنند، این درحالیست كه هر خانواده ای نیاز به حل مشكل در شرایط بحران و دانش فرزند پروری و ارتباط با نوجوان و... دارد.

وی با اشاره به اینكه انجمن حمایت از حقوق كودكان و نوجوانان در جهت ارائه خدمات بهتر در سال 1391 خط هشت شماره ای صدای یارا را به خط پنج شماره ای (42152) تغییر داد تا كودكان بتوانند راحتتر با این خط تماس بگیرند، گفت: در حال حاضر باتوجه به موضوع كرونا با یك خط دایورت در دوشیفت صبح و بعدازظهر شروع به دوركاری كردیم و به تازگی با توجه به نیاز، در صدد افزایش 3 خط دایورت هستیم و اكنون كارهای فنی این اقدام در دست انجام است.

شاه نظری در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینكه 59 مشاور در صدای یارا به تماس گیرندگان این خط مشاوره می دهند، در پاسخ به این سوال كه آیا این سامانه طی چند سال گذشته با كمبود نیروی مشاور برای پاسخ دهی با تماس گیرندگان مواجه نشده است؟، گفت: تاكنون مشاوران در صورت حضوری بودن توسط چهار خط ارائه خدمت می كردند؛ باتوجه به این تعداد خطوط با كمبود نیرو مواجه نشده ایم و البته با توجه به اینكه ما در سال یك یا دوبار فراخوان میدهیم كه با استقبال زیادی از طرف روانشناسان و مشاوران روبرو هستیم و طی مصاحبه های تخصصی جذب نیرو انجام میشود.

رئیس هیئت مدیره انجمن حمایت از حقوق كودكان و نوجوانان با اشاره به تاثیر كرونا در میزان تماس با صدای یارا گفت: تعداد تماس های برقرار شده با صدای یارا نشان می دهد كه پرخاشگری در كودكان نسبت به قبل بیشتر شده و دلیل آن محدود شدن فعالیتهای كودكان و نوجوانان، قطع ارتباط با محیط خارج از خانه و دوستان، نرفتن به پارك، موزه، باشگاه های ورزشی و... همچنین ارتباط دائم در شرایط سخت بحران كرونا با والدین به دور از اقوام و آشنایان است.

وی گفت: همچنین حضور بیش از حد كودكان و نوجوانان در فضای مجازی به دلیل برقراری راحتتر راه ارتباط با دوستان و فرار از محیط خسته كننده خانه بیشتر شده است. همچنین میزان اضطراب آنها در دوران كرونا به دلیل احساس عدم امنیت و نگرانی از ابتلای خود و والدین به بیماری بیشتر شده است.

شاه نظری افزود: تماس های مرتبط به موضوع «سوگ» به دلیل ویروس كرونا و مرگ ناشی از آن نسبت به گذشته بیشتر شده است كه این تماس ها برای نحوه برخورد با كودكانی كه والدین یا اقوام نزدیكشان را از دست داده اند برقرار شده است.

انتهای پیام
منبع خبر:
ایسنا
   تاریخ: ۱۰:۳۶ - ۱۰/۰۵/۱۴۰۰   بازدید: ۲۱۰