دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
دوشنبه ۹ مهر ۱۴۰۳

طرح اجتماع محور مراكز مثبت زندگی؛ ظرفیت سنجی و نیاز سنجی درمحلات
 
معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی با اشاره به تجربه بیش از دو دهه سازمان بهزیستی در حیطه های مختلف اقدامات اجتماع محوری گفت:سازمان بهزیستی در سال های گذشته در پایگاه های خدمات اجتماعی و... خدمات اجتماع محور را ارائه كرده است اما ابتكاری كه امروزه با ایجاد مراكز مثبت زندگی در بهزیستی انجام شده ...
طرح اجتماع محور مراكز مثبت زندگی؛ ظرفیت سنجی و نیاز سنجی درمحلات به گزارش ایسنا، دكتر حبیب الله مسعودی فرید در مراسم آیین آغاز به كار عملیات اجرایی طرح مشترك طرح تحولات محلات كشور و شروع فعالیت های اجتماع محور مراكز مثبت زندگی در مناطق آسیب خیز و حاشیه ای، با اشاره به تجربه بیش از دو دهه سازمان بهزیستی در حیطه های مختلف اقدامات اجتماع محوری گفت: سازمان بهزیستی در سال های گذشته در پایگاه های خدمات اجتماعی و... خدمات اجتماع محور را ارائه كرده است اما ابتكاری كه امروزه با ایجاد مراكز مثبت زندگی در بهزیستی انجام شده است، ایجاد پنجره واحد برای این موضوع است كه بتوانیم ورودی واحد برای خدمات سازمان داشته باشیم و در حوزه اجتماع محوری هم در همین قالب قرار بگیرد یعنی خدماتی كه به صورت مجزا ارائه می شود، یك قالب واحد به خود بگیرد.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی همچنین به سه اصل محوری در رویكردهای اجتماع محور اشاره كرد و گفت: در تمامی بخشنامه ها و الگوهای طراحی شده توسط بهزیستی، روح این سه اصل مستتر شده است و به چشم می خورد.

وی افزود: اصل اول این است كه رویكرد مشاركتی از نیازسنجی و اقدام همچنین ارزشیابی بر اساس مدل مشاركتی و با مشاركت مردم تعریف شده است كه ادبیات آن در تمام دنیا هم وجود دارد و قطعا می تواند موجب افزایش سرمایه اجتماعی شود.

مسعودی فرید در ادامه گفت: اصل دوم اینكه هم داشته سنجی و ظرفیت یابی و هم ظرفیت افزایی با رویكردهای تسهیلگری در این طرح انجام می شود تا در حوزه های اجتماع محور بتوانیم كارهای بیشتری را به مردم محلات واگذار كنیم. هرچند كه مراكز مثبت زندگی برای اجرای مأموریت و ارائه خدمات در حوزه های مختلف آسیب ها، معلولیت ها، پیشگیری و... وجود دارند اما اجتماع محوری به معنای این است كه طیف مشاركت از مشاركت حداقلی آغاز شود، نقش مردم به مرور زمان افزایش یابد و تا مشاركت حداكثری پیش برود.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل، وی با اشاره به اصل سوم نیز اظهاركرد: در نیاز سنجی تنها نیمه خالی لیوان را می بینیم اما در مدل اجتماع محور موضوع داشته سنجی و ظرفیت سنجی هم مد نظر قرار دارد. به این معنا كه در هر محله سوابق خوب قبلی، معتمدین محل، فضاهای موجود در محله و... به عنوان داشته ها و ظرفیت ها تلقی می شود و نگاه نقص محور وجود ندارد بلكه نگاه ما این است كه واقعیت موجود و توانمندی ها را در كنار نیازها ببینیم.

انتهای پیام
منبع خبر:
ایسنا
   تاریخ: ۱۷:۲۱ - ۱۱/۰۵/۱۴۰۰   بازدید: ۱۹۵