دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
دوشنبه ۹ مهر ۱۴۰۳

خشونت، نگرانی جدی امروز جامعه است
 
رییس انجمن مددكاران اجتماعی ایران می گوید: تاملی بر آمارها و داده های ارائه شده درزمینه پرونده های تشكیل شده در حوزه خشونت گویای این نكته است كه پیشگیری از خشونت باید موضوع دارای اولویت بیشتر باشد.سیدحسن موسوی چلك، در اختتامیه دومین جشنواره ملی پایان نامه ها در حوزه خشونت كه ازسوی معاونت اجتماعی و فرهنگی وزارت علوم در دانشگاه یزد برگزار شد، گفت: امروزه یكی از موضوعاتی كه نگرانی جدی ایجاد كرده موضوع آسیب های اجتماعی است كه خشونت ها به شكل های مختلف ازجمله خشونت های اجتماعی و خانگی ازجمله مصادیق آن هستند. وی افزود: تاملی بر آمارها و داده های ارائه شده درزمینه پرونده های تشكیل شده در حوزه خشونت گویای این نكته است كه پیشگیری از خشونت باید موضوع دارای اولویت بیشتر باشد.رییس انجمن مددكاران اجتماعی ایران در ادامه به برخی از آمارهای ارائه شده ازسوی پزشكی قانونی كشور اشاره كرد و گفت: در سال98 تعداد 574هزار و 961پرونده در حوزه نزاع حقیقی صورت گرفته است كه از این تعداد 387هزار و 774پرونده به مردان و بقیه به زنان اختصاص دارد كه به ازای 100هزار نفر 707پرونده تشكیل شده است. براساس این آمار، بیشترین خشونت ها به ترتیب در تابستان، بهار، پاییز و زمستان اتفاق افتاده است.
موسوی چلك به آمارهای خشونت خانگی هم اشاره كرد كه براساس آمارهای پزشكی قانونی در سال های مختلف و آمارهایی كه دكتر مسجدی، رییس سازمان پزشكی قانونی كشور برای سال99 در هفته
قوه قضاییه به رسانه ها داده هم خشونت های خانگی اعم از همسرآزاری و كودك آزاری و خودكشی روند افرایشی داشته است؛ البته این را هم بگویم كه همه موارد مرتبط با خشونت در پزشكی قانونی ثبت نمی شود زیرا مراجعه نمی كنند ولی همین آمارها و داده ها هم گویای این است كه روند روبه رشد خشونت باید همه ما را نگران كند. رییس انجمن مددكاران اجتماعی ایران در ادامه بیان كرد: اگر می خواهیم روی پیشگیری از خشونت كار كنیم ضروری است كه روی مولفه های دیگر ازقبیل ارتقای سلامت روانی و اجتماعی، سرمایه اجتماعی، نشاط اجتماعی، تقویت هویت فرهنگی و... كار كنیم و برنامه ها متناسب با شرایط هر استان و مبتنی بر شواهد واقعی تدوین و اجرا شود. گاهی اوقات تصمیم گیری های ما زمینه ابراز این نوع رفتارها را فراهم می كند. مانند موضوع افزایش قیمت بنزین یا مشكلی كه برای حق آب در استان خوزستان و برق و... افتاد یا داستان طرح مربوط به فضای مجازی و... مراقب باشیم تا تصمیم هایی نگیریم كه زمینه بروز رفتار خشونت آمیز را بسترسازی كنیم. موسوی چلك در پایان گفت: تعیین اولویت های پژوهشی در زمینه ارتقای سلامت روانی و اجتماعی و پیشگیری از خشونت و استفاده از ظرفیت پایان نامه های مقطع كارشناسی ارشد و رساله های مقطع دكتری می تواند ظرفیت خوبی برای تقویت پژوهش های مرتبط با این حوزه باشد.
منبع خبر:
روزنامه صبح نو
   تاریخ: ۱۰:۰۱ - ۱۳/۰۵/۱۴۰۰   بازدید: ۳۰۳