دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
دوشنبه ۹ مهر ۱۴۰۳

5 نكته مهم خودمراقبتی در جهانی خسته از كرونا
 
یك سال و نیم است كه در شرایط استرس زا و گیج كننده ای زندگی می كنیم؛ شرایطی كه شاید تا پیش از این تجربه آن را نداشتیم و اكنون بیش از هر زمان دیگری باید از خود مراقبت كنیم. در این روزها دانستن اصول صحیح خودمراقبتی تنها راه حفظ سلامت در جهان خسته از همه گیری كرونا است.
 5 نكته مهم خودمراقبتی در جهانی خسته از كرونا با ادامه همه گیری برای دومین سال متوالی، برخی كشورها مانند انگلستان و ایالات متحده محدودیت های خود را تا حدی كاهش داده اند تا به اقتصاد محلی و روحیه شهروندان كمك كنند، در حالی كه كشورهای دیگری مانند استرالیا و سنگاپور با گسترش سریع كووید -19 قرنطینه را دوباره اعمال می كنند.

به گزارش ایسنا، تردیدی نیست كه مجبور به همزیستی با ویروسی هستیم كه روز به روز تغییر شكل داده و همچنان پس از گذشت یك و سال و اندی قربانی می گیرد. در حال حاضر، سرمایه گذاری روی مراقبت از خود بیش از هر زمان دیگری اهمیت دارد؛ خودمراقبتی به منظور رفاه فردی و به دلیل حفظ سلامت اجتماعی مهم است و باید به آن توجه كنیم.

در این مقاله مروری بر نكات و توصیه های برتر MNT كه برگرفته از نظرات متخصصان در طول سال ها است را با هم می خوانیم.

1. مرز مشخصی بین «كار» و «خانه» تعیین كنید

اگرچه محدودیت ها در برخی كشورها كاهش یافته است، اما برخی از افراد به منظور حفظ سلامت خود و دیگران یا به دلیل امكان انجام دوركاری، از خانه كار می كنند. اگرچه دوركاری مزایای بسیاری دارد و انعطاف آن بالااست، اما توجه به نكاتی به منظو بهره وری بهتر از این روش، ضروری است.

متخصصان معتقدند كه در هنگام دوركاری باید وظایف كار و خانه را از هم تفكیك كرد و مرز مشخصی بین كار و خانه ایجاد كرد. توجه نكردن به این مهم منجر به فرسودگی شغلی می شود و تجربه استرس مزمن و خستگی كه می تواند تأثیرات طولانی مدت بر رفاه و بهره وری داشته باشد نیز از دیگر مضرات آن است.

همچنین در صورت توجه نكردن به این موضوع ممكن است فرد زمان خواب خود را به تاخیر بیاندازد كه آسیب زا است.

به همین دلیل است كه تعیین مرز بین فعالیت در خانه و انجام كارهای محوله در زمان دوركاری بسیار حیاتی است. كارشناسان می گویند در صورت امكان، افراد باید یك اتاق یا فضای خاص را در منزل برای كار تعیین كنند. این كار به ذهن فرد این امكان را می دهد كه در هنگام كار تنها بر فعالیت كاری متمركز باشد و در پایان روز كاری، با خروج از آن محیط تعیین شده، كار تعطیل و فعالیت در منزل جدای از كار از سر گرفته می شود.

برنامه ریزی برای زمان های استراحت ها و صرف وعده های غذایی نیز ضروری است و رعایت آن به فرد كمك می كند تا احساس رفاه بیشتری داشته باشد.

علاوه بر این، اختصاص چند دقیقه در آغاز و پایان روز كاری برای انجام كاری متفاوت مانند پیاده روی راهكار دیگری است كه كار و خانه را از هم تفكیك كنید.

برخی از محققان همچنین پیشنهاد كرده اند كه در زمان كار در منزل لباس های مخصوص كار را بپوشیم تا ذهنیت مناسبی برای كار داشته باشیم.

2. مثبت فكر كنید

یكی از راه های مراقبت از خود در این دوران این است كه كارهایی كه از آن لذت می بریم را انجام دهیم. متخصصان می گویند: مراقبت از خود به اشكال مختلف ایجاد می شود؛ خواندن، آشپزی، مدیتیشن و یا ورزش اقداماتی است كه برای سلامت روح و جسمتان باید انجام دهید.

نحوه شروع روز می تواند تأثیر معناداری بر احساس ما داشته باشد، بنابراین باید روز را با نیتی خاص شروع كنید. مطالعات نشان داده كه استراحت های كوتاه در روز می تواند استرس و افسردگی را كاهش دهد و توجه و تمركز بیشتری ایجاد كند.

3. اخبار صحیح را از رسانه های اجتماعی معتبر دریافت كنید

در شرایط حال حاضر، منطقی است كه بخواهید از وضعیت محلی و جهانی بیماری، محدودیت هایی كه وجود دارد و اقدامات لازم برای حفظ سلامتی، مطلع شوید. با این حال، با بمباران اخبار -به ویژه اخبار بد یا نامشخص- روبرو هستیم كه می تواند تأثیرات جدی بر سلامت روانی، روابط و جنبه های سلامت جسمانی ما داشته باشد.

بارگذاری بیش از حد از اطلاعات همچنین منجر به اضطراب می شود و به نگرانی های ما دامن می زند.

جیره بندی آگاهانه میزان خبری كه در روز می خوانید را مدنظر داشته باشید، در جستجوی اخبار مثبت در چرخه اخبار استرس زای این روزها باشید و با صرف وقت با فعالیت هایی مانند مطالعه، ورزش یا مدیتیشن به جای فعالیت زیاد در رسانه های اجتماعی كاهش سطح استرس و اضطراب خود كمك كنید.

4. خوب بخوابید

مطالعات بسیاری نشان داده كه خواب خوب و آرام در حفظ سلامت جسمی و روانی بسیار مهم است. بزرگسالان به طور كلی حداقل 7 ساعت خواب بدون وقفه نیاز دارند كه بدون آن قطعا آثار خستگی، نوسانات خلقی و كاهش تمركز را تجربه می كنند.

خواب برای دستیابی به حالت تعادل بدن نقش كلیدی دارد. خواب بخش مهمی از واقعیت تعادل عاطفی است و برای خودمراقبتی باید مطمئن باشیم كه خوب می خوابیم. این كار شامل اطمینان از داشتن محیط خواب مطلوب است، از دما و راحتی تختخواب گرفته تا میزان تاریكی فضایی كه در آن می خوابیم.

برای تنظیم و بالابردن كیفیت خواب، بهتر است هر روز در زمان مشخصی به خواب رفته و زمان مشخصی از خواب برخیزید. زمان پیش از خواب با تمرین ذهن یا مدیتیشن كیفیت خواب خود را بالا ببرید.

بنیاد ملی خواب دمای مناسب اتاق خواب را 60 تا 67 درجه فارنهایت (16 تا 19 درجه سانتی گراد) توصیه می كند.

5. در فعالیت هایی كه دوست دارید شركت كنید

نوشتن می تواند به بهبود وضعیت روحی و روانی ما كمك كند. در حقیقت، تحقیقات نشان داده است كه نوشتن می تواند به ما در مدیریت و پردازش احساسات منفی كمك كند.

محققان معتقدند كه روزنامه نگاری راهی قدرتمند برای تأمل و برنامه ریزی است و می تواند در پردازش افكار و گپ درونی ما مفید باشد.

محققان همچنین پیشنهاد می كنند كه دیدن طبیعت یك راه عالی برای یافتن آرامش و كاهش حالت برانگیختگی ما به روش مثبت است. همانطور كه تحقیقات بارها نشان داده، پیاده روی و لذت بردن در طبیعت برای بهزیستی جسمی و روانی ما مفید است.

منبع: medicalnewstoday

انتهای پیام
منبع خبر:
ایسنا
   تاریخ: ۰۸:۱۵ - ۱۳/۰۵/۱۴۰۰   بازدید: ۳۴۳