دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
دوشنبه ۹ مهر ۱۴۰۳

علل گسترش كرونا از نگاه مبتلایان و جامعه شناسی
 
بیرجند - ایرنا - موج پنجم كرونا در كشور و استان خراسان جنوبی گسترش یافته اما رفتارها در جامعه به گونه ای است كه گویا خبری از ویروس جهش یافته دلتا نیست و اظهارات مبتلایان به كرونا نیز گواه همین موضوع است.
علل گسترش كرونا از نگاه مبتلایان و جامعه شناسی بیرجند - ایرنا - موج پنجم كرونا در كشور و استان خراسان جنوبی گسترش یافته اما رفتارها در جامعه به گونه ای است كه گویا خبری از ویروس جهش یافته دلتا نیست و اظهارات مبتلایان به كرونا نیز گواه همین موضوع است.

به گزارش ایرنا استفاده از ماسك و رعایت فاصله اجتماعی همچنان از مهمترین مولفه های پروتكل های بهداشتی و اركان مقابله با كرونا است كه این روزها در رفتارهای مردم كمتر دیده می شود از همین رو در مكان های عمومی همچون صف های نانوایی، ایستگاه اتوبوس، مغازه ها و سایر اماكن، دوران قبل از كرونا را به ذهن متبادر می سازد.

وضعیت بدتر، روزهای تعطیل است كه شاهد تجمع شهروندان در باغ ها، پارك ها و تفرجگاه ها هستیم كه چندین خانواده دور هم جمع شده و مشغول تفریح هستند؛ وقتی با آنان صحبت شود از خستگی و طولانی شدن شیوع بیماری كووید 19 می گویند.

این در حالی است كه به اذعان مقامات سازمان بهداشت جهانی، ویروس كرونا تا ماه ها و سال های بعد میهمان بسیاری از كشورها و جوامع است و هرچه میزان رعایت شیوه نامه های بهداشتی كمتر شود، ماندگاری ویروس و شیوع آن بیشتر خواهد شد.

با وجود اینكه در پنج موج شیوع كرونا در كشورمان بارها اعلام شده كه برگزاری مراسم عزا و عروسی به خصوص در شرایط قرمز كرونایی ممنوع است اما متاسفانه شاهد آن هستیم كه مراسم عروسی و عزا به قوت خود برپاست و بدتر از همه اینكه حتی مراسم عزا برای فوت شدگان ناشی از كرونا نیز برگزار می شود.

آمنه دختر جوانی است كه از سه روز پیش به همراه مادر و خواهر بزرگتر خود در بیمارستان ولیعصر (عج) بیرجند به خاطر ابتلا به ویروس كرونا بستری شده است.

وی درباره نحوه ابتلای خود در گفت و گوی تلفنی با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: یكی از بستگان با علایمی شبیه سرماخوردگی چند روز به منزل ما رفت و آمد داشت و از ما درخواست دمنوش و داروی گیاهی می كرد.

این بیمار كرونایی افزود: او بدون ماسك می آمد و علایمش شدید بود، از شدت سردرد و بدن درد چند ساعتی را میهمان ما می شد.

وی گفت: مدام به او تذكر می دادیم كه شاید كرونا باشد و ماسك بزند اما او بی توجه بود و می گفت كرونایی وجود ندارد یك سرماخوردگی ساده است كه خوب می شود.

آمنه افزود: بعد از حدود سه روز ابتدا خواهر بزرگم با سردرد شدید در بستر بیماری افتاد، بعد از او من مبتلا شدم و در آخر هم مادرم كه مجبور شدیم هر سه نفر در یكی از اتاق های بیمارستان بستری شویم.

وی با بیان اینكه رسیدگی در بیمارستان بهتر است گفت: هیچ وقت فكر نمی كردم كرونا اینقدر سخت باشد و اصلا نمی دانم كه آیا مثل قبل سلامتی خود را به دست می آورم یا نه؟

فرشته زن جوانی است كه در مركز بهداشت مهرشهر بیرجند با او هم صحبت می شوم.

وی كه هشت ماهه باردار است با علایمی مثل سردرد، گلودرد و بدن درد به پزشك مراجعه كرد و گفت: چند روز است كه این علایم را دارم و امروز پزشك گفت مشكوك به كرونا هستم ولی باید 72 ساعت دیگر آزمایش بدهم.

وی افزود: حدود 2 هفته قبل در بیمارستان بستری بودم و عید قربان هم مراسم سالگرد برای فوت عمویم داشتیم، نمی دانم از بیمارستان ویروس را گرفتم یا از دورهمی خانوادگی كه به خاطر سالگرد فوت عمویم داشتیم اما به هر حال روزهای سختی را پشت سر می گذرانم.

این زن باردار با بیان اینكه قبلا در استفاده از ماسك حساس تر بوده است اظهار داشت: اخیرا به خاطر گرما و تنگی نفس زیاد ماسك نمی زدم و تصور می كردم اگر كرونایی بود حتما در این 2 سال مبتلا شده بودم.

وی كه بیشتر برای جنین خود نگران است گفت: مردم حتما دستورالعمل های بهداشتی به خصوص استفاده از ماسك را جدی بگیرند و در مراسم و دورهمی ها شركت نكنند چون تا كسی به این بیماری مبتلا نشود، نمی تواند شدت درد را درك كند.

مرد جوان 23 ساله نیز از روستاهای اطراف بیرجند با همسرش به مطب یكی از پزشكان مراجعه كرده است و هر 2 نفر علایم شدید كرونا را دارند.

علی با بیان اینكه سه روز پیش تست كرونا داده و مثبت شده است افزود: با وجود استراحت كامل در منزل و استفاده از مایعات فراوان ولی هر روز حالمان بدتر می شود برای همین امروز به پزشك متخصص مراجعه كردیم.

وی اظهار داشت: دو سه روز قبل از عید قربان به عروسی یكی از دوستان صمیمی خود دعوت شدیم و به خیال اینكه چون در تالار برگزار می شود حتما شیوه نامه های بهداشتی رعایت خواهد شد، دعوت را پذیرفتیم.

این بیمار كرونایی گفت: آنجا هیچ كسی ماسك نداشت و ما هم مجبور شدیم ماسك خود را برداریم تا به قول معروف همرنگ جماعت شویم اما بعد از دو روز با سردرد شدید در بستر بیماری افتادیم!

وی افزود: چند نفر دیگر از اعضای خانواده ما هم مبتلا شدند كه خوشبختانه آنها علایم شدیدی ندارند.

كاهش مسئولیت های اجتماعی در موج پنجم كرونا

برای بررسی رفتارهای شهروندان در مواجهه با همه گیری كرونا سراغ یك جامعه شناس رفتیم و دكتر محمدعلی طالبی از كاهش مسئولیت های اجتماعی گفت.

وی اظهار داشت: مسئولیت اجتماعی بخشی از وظایف اجتماعی است كه پیرو حقوق شهروندی شامل تكالیفی می شود و در جامعه باید رعایت شود پس از حقوقی هم برخوردار است.

عضو هیات علمی دانشگاه پیام نور خراسان جنوبی گفت: كرونا به موج پنجم رسیده و متاسفانه به علت رعایت نكردن ها مجددا آمار مرگ و میر روزانه به عدد 400 رسیده و تعداد مبتلایان در شیوع ویروس دلتا آنقدر زیاد شده كه به عنوان مخاطره جدی با آن روبه رو هستیم.

وی عنوان كرد: شاید باورهای نادرست افراد یكی از دلایلی باشد كه زدن ماسك و رعایت نكات بهداشتی جدی گرفته نمی شود و یكی از دلایل این است كه بخشی از اطلاعات خود را از افرادی دریافت می كنند كه صلاحیت علمی ندارند.

طالبی گفت: برخی افراد كه دچار بیماری شدند، به علت مقاومت بدنی خوبی كه داشتند زیاد آسیب ندیدند لذا توصیه هایی به دیگران می كنند كه جای تامل دارد اما متخصصان عفونی از كرونا به عنوان "بیماری هزار چهره" یاد می كنند كه برای هر كسی یك جور بروز می كند لذا تجارب بهبودیافتگان قابل تعمیم به دیگران نیست.

وی افزود: دلیل دیگری كه بار مسئولیت اجتماعی در جامعه رو به كاهش است این بوده كه اخبار ضد و نقیض توسط رسانه ها به مردم ابلاغ می شود و مردم هم به باورهای دقیق و درست در خصوص این موضوع نمی رسند.

عضو انجمن جامعه شناسی ایران اظهار داشت: ساخت 6 مورد واكسن كرونا در كشور را شاهد هستیم در حالی كه سرعت واكسیناسیون كُند بوده و در برخی موارد حداقل های دارویی یافت نمی شود لذا اینها باعث كاهش اعتماد اجتماعی می شود.

وی گفت: بسیاری از افراد جامعه كه بیماری را تجربه كردند افرادی هستند كه بنا به دلایلی هم مراقبت بیشتری داشتند و هم رعایت می كردند لذا به علت خستگی و فرسایشی كه به وجود آمده چون دیگران رعایت نكردند به بیماری مبتلا شدند.

انتقام گیری اجتماعی مبتلایان از دیگران

عضو هیات علمی دانشگاه پیام نور خراسان جنوبی افزود: لذا در این مواقع شاهد انتقام گیری اجتماعی هستیم كه افراد سعی می كنند انتقام خود را از دیگران با بیمار كردن آنها بگیرند یا اینكه تصور می كنند همانطور كه من بیمار شدم و هزینه كردم، دیگران هم باید بیمار شوند.

وی گفت: از سوی دیگر شرایط اقتصادی جامعه مانع از خانه نشینی و تعطیلی فراگیر می شود و در نهایت بسیاری از افراد جامعه خسته شده اند چون بحران های روحی متعددی را تجربه می كنند، حاضر هستند كرونا و تبعات آن را بپذیرند اما افسردگی و ناخوشایندی های حاصل از آن را تجربه نكنند.

طالبی گفت: عدم تعادلی كه در جامعه وجود دارد، منجر می شود كه افراد ناچار به تداوم فعالیت اقتصادی هستند لذا در طول روز به خاطر گرمای هوا یا شرایط دیگر از ماسك استفاده نكنند كه این به استمرار بیماری كمك می كند.

وی افزود: بسیاری از افراد عزیزان خود را در دوران شیوع كرونا از دست داده اند لذا تصور می كنند كه كرونا دیگر سراغ آن خانواده نخواهد رفت پس رعایت دستورالعمل های بهداشتی را رها كرده اند.

این استاد دانشگاه تاكید كرد: مهمترین مساله در موج پنجم آن است كه افراد از زیر بار مسئولیت اجتماعی خودشان نسبت به یكدیگر شانه خالی می كنند.

وی گفت: علیرغم اینكه بارها شاهد بودیم، مردم در جریان های اجتماعی كنار هم بوده اند اما متاسفانه خستگی های ناشی از مراعات كردن، اخبار ضد و نقیض و وعده های انجام نشده، جامعه را به سمت این شرایط بی مسئولیتی كشانده است.

طالبی گفت: این بیماری به وضوح نشان می دهد كه برای ابتلا نشدن باید مراقب سلامت دیگران باشیم به روایتی سلامت ما وابسته به سلامت دیگران است كه باید با مراعات كردن آن را حفظ كنیم.

وی افزود: لذا در بحث كاهش مسوولیت اجتماعی نمی توان همه تقصیر را به گردن مردم انداخت و آنها را محكوم كرد كه چرا دستورهای بهداشتی را رعایت نمی كنند یا چرا از تصمیمات مدیریت بحران تبعیت نمی كنند زیرا همین نبود یكصدایی در مدیریت بحران نشان دهنده شرایط فعلی است كه مردم را دچار سردرگمی كرده تا ظرفیت پذیرش نكات مختلف را نداشته باشند.

این جامعه شناس گفت: راهكار این است كه در شرایط فعلی گروه های مردمی و سازمان های مردم نهاد چه در بخش آگاهی بخشی و چه در بخش همكاری با سازمان های متولی بهداشت و سلامت باید دست به دست هم دهند تا مسوولیت اجتماعی مردمی و دولت را به آنها یادآوری كرده و هر یك در قبال این مسئولیت مورد نظارت و بازخواست قرار گیرند.

گسترش تبلیغات محیطی برای مقابله با كرونا

مدیر كمیته اطلاع رسانی ستاد مدیریت كرونا خراسان جنوبی هم از گسترش تبلیغات محیطی مقابله با كرونا خبر داد و گفت: هشت دستگاه نسبت به نصب تبلیغات بنری در سطح شهر اقدام كردند.

ناصر نبی زاده در هفتاد و هفتمین نشست كمیته اطلاع رسانی و تبلیغات شورای اطلاع رسانی استان خراسان جنوبی افزود: هفته گذشته هشت دستگاه شامل آموزش و پرورش، بهزیستی، صنعت، معدن و تجارت، شركت گاز، امور مالیاتی، حفاظت محیط زیست، شهرداری و دانشگاه علوم پزشكی نسبت به تبلیغات محیطی مقابله با كرونا اقدام كردند.

وی از نصب 760 متر مربع تبلیغات محیطی در شهرستان های استان نیز خبر داد و گفت: بازنشر محتواهای تولید شده در گروه های شهرستانی و اطلاع رسانی چهره به چهره از دیگر اقدامات انجام شده طی هفته گذشته در شهرستان ها بوده است.

مدیركل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی ضمن تقدیر از فعالیت رسانه های استان در راستای اطلاع رسانی و پاسخ به ابهامات و شایعات تاكید كرد: برای اطلاع رسانی باید از تمامی ظرفیت های موجود، روابط عمومی ها، ساختارهای مردم نهاد، پایگاه های بسیج در محلات و كانون های فرهنگی و هنری مساجد بهره بگیریم.

وی با اشاره به مباحث مطرح شده در جلسه اخیر ستاد استانی مدیریت كرونا افزود: بحث اصلی جلسه وضعیت گسترش بیماری بخصوص سویه جدید ویروس دلتا در كشور و استان و شكنندگی وضعیت فعلی بود.

نبی زاده گفت: میزان بالای ابتلا به كرونا نشان از گسترش بیماری دارد و تنها راه مقابله، رعایت شیوه نامه های بهداشتی، فاصله گذاری اجتماعی و استفاده از ماسك است.

وی با اشاره به اینكه براساس گزارش ارائه شده میزان رعایت شیوه نامه های بهداشتی در سطح كشور تا 45 درصد كاهش داشته است اضافه كرد: خوشبختانه خراسان جنوبی بالاترین میزان رعایت در كشور را دارد با این حال تا رسیدن به میزان مطلوب بالای 90 درصدی فاصله زیادی است.

مدیر كمیته اطلاع رسانی ستاد استانی مدیریت كرونا با تاكید بر اینكه تذكرهای عمومی، اطلاع رسانی، توجیه مردم و اقناع عمومی در اولویت قرار گیرد گفت: طبق مصوبات قبلی، اخطارهایی به تالارها، سفره خانه ها و باغ های خصوصی داده شده و چندین تالار نیز در قاین و بیرجند پلمب و اطلاع رسانی این مسئله نیز انجام گرفته است.

وی با بیان این كه در حال حاضر 6 شهرستان استان قرمز، 3 شهرستان نارنجی و 2 شهرستان در وضعیت زرد قرار دارد عنوان كرد: متاسفانه چندی پیش به دنبال برگزاری مراسم عروسی در یكی از روستاهای درمیان از جمعیت 93 نفر شركت كننده، 25 نفر به كرونا مبتلا شدند و سه نفر نیز فوت كردند.

نبی زاده بر ضرورت خودداری از برگزاری مراسم با تجمعات بالا و دورهمی ها تاكید كرد و افزود: فعالیت تالارها، باشگاه های بدنسازی، استخرهای سرپوشیده و رستوران ها نیز ممنوع شده است.

شكسته شدن ركورد شناسایی بیماران كرونایی در خراسان جنوبی

هفته جاری تعداد بیماران جدید شناسایی شده در خراسان جنوبی ركورد زد و 466 بیمار مبتلا به كرونا در شبانه روز منتهی به 11 مرداد شناسایی شدند كه از زمان شیوع كرونا در این استان بی سابقه بوده است.

دانشگاه علوم پزشكی بیرجند روز گذشته هم اعلام كرد طی 24 ساعت اخیر مجموع موارد مثبت كرونا براساس تست های سریع (RT) و مولكولی (PCR) 454 مورد بوده است و شهرستان های بیرجند و قاینات به ترتیب با شناسایی 167 و 73 مبتلا به كرونا بیشترین تعداد مبتلایان در 24 ساعت را ثبت كردند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشكی بیرجند روز سه شنبه گفت: در حال حاضر 335 بیمار با علائم تنفسی در بیمارستان های خراسان جنوبی بستری هستند كه 214 نفر دارای تست كرونا مثبت بوده اند و از این تعداد 22 نفر در بخش مراقبت های ویژه بستری هستند كه حال پنج نفر وخیم است.

كامبیز مهدی زاده افزود: در شبانه روز گذشته 82 بیمار با علائم تنفسی در بیمارستان های استان پذیرش شدند و در همین مدت 80 بیمار شامل 46 بیمار كرونا مثبت با حال عمومی خوب از بیمارستان ها ترخیص شدند.

وی گفت: تا روز گذشته 68 هزار و 135 تست مولكولی كرونا در استان انجام شد كه منجر به شناسایی 24 هزار و 386 بیمار مبتلا به كرونا شده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشكی بیرجند اظهار داشت: تاكنون 23 هزار و 206 بیمار مبتلا به كرونا بهبود یافتند یا در قرنطینه خانگی به سر می برند.

وی گفت: در شبانه روز گذشته با ثبت سه مورد فوتی جدید در استان تعداد فوتی های كرونا در خراسان جنوبی به 966 نفر رسید.

خراسان جنوبی كه اردیبهشت امسال از پیك چهارم كرونا عبور كرد بار دیگر از تیر ماه در شروع خیز پنجم قرار گرفت و روند شناسایی و بستری بیماران كرونایی در این استان صعودی است.

مردم این استان از ابتدای همه گیری جهانی ویروس كرونا در اسفند 98 تا اوایل سال جاری چهار موج بیماری را پشت سر گذاشتند و موج سوم در پاییز سال گذشته به گونه ای بود كه وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشكی آذر 99 در سفر به بیرجند از آن به عنوان "پیك نفس گیر كرونا" یاد كرد.

براساس آخرین رنگ بندی شهرستان های كشور كه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی اعلام كرد، شهرستان های بیرجند، نهبندان، زیركوه، قاینات، فردوس و طبس در وضعیت قرمز (خیلی پرخطر)، شهرستان های سربیشه، درمیان و بشرویه در وضعیت نارنجی (پرخطر) و شهرستان های سرایان و خوسف در وضعیت زرد (متوسط خطر) هستند.

بنابر اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی تاكنون سه میلیون و 979 هزار و 727 نفر در كشور به بیماری كووید 19 مبتلا شدند و شمار فوتی های كرونا در كشور به 91 هزار و 785 نفر رسید.

برچسب ها
- كرونا
- ماسك
- خراسان جنوبی
- ویروس دلتا
- فاصله گذاری اجتماعی
- جامعه شناسی
پروندهٔ خبری
- كرونا در ایران؛ آخرین اخبار و گزارش ها
منبع خبر:
ایرنا
   تاریخ: ۰۷:۱۶ - ۱۳/۰۵/۱۴۰۰   بازدید: ۲۲۵