دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
دوشنبه ۹ مهر ۱۴۰۳

سند ارتقا جایگاه و امنیت زنان در شهر رونمایی شد
 
سند ارتقا جایگاه و امنیت زنان در شهر كه توسط شورای شهر و شهرداری تهیه شده است رونمایی شد.
سند ارتقا جایگاه و امنیت زنان در شهر رونمایی شد سند ارتقا جایگاه و امنیت زنان در شهر كه توسط شورای شهر و شهرداری تهیه شده است رونمایی شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، سند ارتقا جایگاه و امنیت زنان در شهر كه در 21 ماده توسط شورای شهر و شهرداری تهیه شد شرایط زنان سرپرست خانوار، آسیب پذیر، آسیب دیده، بدسرپرست، در معرض خشونت و توانیاب در شهر اهمیت داده و امنیت آنها را مورد توجه قرار داده است.

در مقدمه این سند آمده است؛ ایجاد و استمرار پیشرفت، رفاه و تثبیت صلح و امنیت ملی به مشاركت فعال و آگاهانه همه اعضای جامعه، از زنان و مردان، توأمان بستگی دارد. از اركان اساسی تسهیل مشاركت مثمر زنان در سطوح مختلف خانواده و اجتماع، ارتقاء جایگاه و امنیت زنان در جامعه و زدودن دیدگاه های كلیشه های تبعیض آمیزی است كه از دیرباز مانع از تحقق پتانسیل های بالقوه زنان بوده و خانواده و جامعه را از توانمندی های زنان در عرصه های اجتماعی، خانوادگی، فرهنگی، اقتصادی، علمی و سیاسی محروم كرده است.

نیل به هدف ارتقاء جایگاه و نیز امنیت زنان، همكاری و هماهنگی میان عاملان مختلف اعم از سیاست گذاران، مجریان و نیز آحاد شهروندان این جنس مؤثر را ایجاب می كند. از این رو، مدیریت شهری تهران با تكیه بر دریافت های عمل گرایانه خود بر اساس شعار والای «تهران شهری برای همه» و با تكیه بر مبانی دینی-قانونی-اخلاقی زیر، تصمیم قاطع خود برای سیاستگذاری، تسهیلگری، اتخاذ اقدامات مقتضی در حوزه ترویج-آموزش و مشاركت با نهادهای دولتی، عمومی، خصوصی، مراكز دانشگاهی - پژوهشی و سازمان های مردم نهاد را در مسیر تحقق هدف ارزشمند ارتقاء جایگاه و امنیت زنان در شهر اعلام می دارد:

با عنایت به كلام الهی «إن أكرمكم عندالله أتقاكم»، بی شك، زنان همانند مردان شایسته بهره مندی برابر از تمامی حقوق، تكالیف و جایگاه انسانی و شهروندی هستند.

با استناد به مقدمه قانون اساسی كه بر مسئولیت خطیر زنان در خانواده و ارزش و كرامت مادران، بازیابی هویت اصلی و حقوق انسانی زنان، رفع ستم و استیفای حقوق زنان و خانواده به عنوان واحد بنیادین جامعه و كانون اصلی رشد و تعالی انسان تاكید دارد.

با توجه به مفاد اصل بیست قانون اساسی كه بر حمایت قانونی یكسان از زنان و مردان و برخورداری آنان از همه حقوق انسانی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی تاكید دارد.

نظر به مفهوم اصل بیست و یكم قانون اساسی كه ایجاد زمینه های مساعد برای رشد شخصیت زنان و احیای حقوق مادی و معنوی آنان را از وظایف دولت اسلامی برمی شمارد.

بر مبنای تضمینات حقوقی مندرج در سند چشم انداز بیست ساله جمهوری اسلامی ایران و قانون حقوق و مسئولیت های زنان در نظام جمهوری اسلامی ایران (مصوب 15/11/1385) مجلس شورای اسلامی و برنامه پنج ساله ششم توسعه به ویژه ماده 1٠1) كه در راستای ارتقاء جایگاه زن در جامعه، مبنی بر تحقق استیفای حقوق قانونی زنان، اتخاذ اقدامات الزام برای توانمندسازی زنان و زمینه سازی های مقتضی را ایجاب می كند، بهره گیری كشور از سرمایه اجتماعی زنان در روند پیشبرد اهداف توسعه و اعمال رویكرد عدالت جنسیتی بر مبنای اصول اسلامی در سیاست ها، برنامه ها و طرح های كلیه دستگاه های اجرایی تدوین شده اند.

بر اساس منشور حقوق شهروندی، به ویژه ماده 11 كه بر حق زنان بر مشاركت فعال و تاثیرگذار در سیاستگذاری، قانون گذاری، مدیریت، اجرا و نظارت تاكید دارد؛ و با تكیه بر مفاد مواد 12،13 و 14 سند مذكور كه حق آزادی و امنیت شهروندان را به عنوان حقی مصون از هر گونه تعرضی بیان می دارد.

با درك این واقعیت كه امنیت دارای ابعاد مختلف اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، فردی، جمعی و فرهنگی بوده و امنیت زنان زیربنای امنیت خانواده و جامعه به عنوان مجموعه ای واحد است.

با اذعان به نقش های بالفعل و بالقوه زنان در ترویج و تثبیت صلح، مدارا، نفی خشونت و امنیت در جامعه و با درك این واقعیت كه زنان غالباً در كلیه سطوح تصمیم گیری مرتبط با مسائل و اولویت های اداره شهرها حضور كمرنگی دارند.

با تاكید بر ضرورت زمینه سازی حضور پررنگ زنان در فعالیت های اجتماعی و فرهنگی از طریق رفع موانع و خلاهایی كه زنان را به حاشیه رانده، محیط های شهری را برای حضور آنان به ناامنی كشانده و فرصت توان یابی و مشاركت مثمر در جامعه را از آنان سلب كرده است.

با تكیه بر كاركردها، تجربیات مثمر و نقش سازنده شوراهای اسلامی در مسیر تحكیم جایگاه زنان و تثبیت امنیت در محیط های شهری برای آنان بر مبنای ماده 71 قانون تشكیلات، وظایف و انتخاب شوراهای اسلامی كشور و انتخاب شهرداران (مصوب 1375.3.1 مجلس شورای اسلامی) به ویژه بندهای 2، 5 و 6 كه بر بررسی و شناخت كمبودها، نیازها و نارسایی های اجتماعی، فرهنگی، آموزشی، بهداشتی، اقتصادی و رفاهی، ارائه راه حل های كاربردی در این زمینه ها و تسهیل مشاركت عموم مردم در فعالیت های اجتماعی، اقتصادی، عمرانی، فرهنگی، آموزشی و سایر امور رفاهی تاكید دارند.

بر اساس مفاد برنامه پنج ساله سوم توسعه شهر تهران (1398-1402) به خصوص تبصره ماده 69، 73، 74 و 8٠ كه بر امن سازی فضاهای بی دفاع شهری و زمینه سازی مشاركت زنان بر مبنای تغییر رویكرد از «حاشیه اجتماعی» به «اثرگذار اجتماعی» با فراهم ساختن زیرساخت ها و خدمات رسانی به شهروندان آسیب دیده و در معرض آسیب، ارتقاء امنیت اجتماعی در فضاهای شهری و ایجاد احساس امنیت در شهروندان به ویژه زنان، كودكان، توان یابان و سالمندان، افزایش سطح و كیفیت حضور اجتماعی و مشاركت فعال زنان در شهر از طریق رفع هرگونه تبعیض، توانمندسازی و فراهم ساختن زمینه های ارتقاء نقش زنان در مدیریت شهری تاكید دارد.

با تاكید مضاعف بر نقش اساسی شورای اسلامی شهر و شهرداری در ترویج برابری و رفع تبعیض میان زنان و مردان در سطوح مختلف اداره شهر، از جمله شكل دهی به محیط حمایت گرایانه سیاسی، حقوقی، اجتماعی و فرهنگی كه از مبانی تحقق حق شهروندان بر برابری و مشاركت متوازن است.

با توجه به بروز اشكال مختلف خشونت، ناامنی و تبعیض علیه زنان كه ریشه در كاستی های فرهنگی- اجتماعی، اقتصادی و كالبدی شهر دارد؛ در بسیاری موارد كیان خانواده ها را در معرض آسیب های جدی قرار داده و موجب كاهش احساس امنیت زنان شده است.

سند ارتقا جایگاه و امنیت زنان در شهر تهران را بخوانید: سند ارتقا جایگاه زنان
منبع خبر:
خبرگزاری مهر
   تاریخ: ۱۶:۵۵ - ۱۵/۰۵/۱۴۰۰   بازدید: ۱۸۱