دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
دوشنبه ۹ مهر ۱۴۰۳

33 درصد جوانان تمایلی به ازدواج ندارند
 
اعظم كریمی گفت: براساس نظرسنجی های انجام شده بر روی جوانان در آستانه ازدواج، 33 درصد جوانان حتی با وجود پیدا شدن فرد مناسب و فراهم بودن شرایط اقتصادی تمایلی به ازدواج ندارند.
به گزارش خبرنگار حوزه رفاه و تعاون گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، اعظم كریمی مدیر كل دفتر برنامه ریزی و توسعه اجتماعی جوانان وزارت ورزش و جوانان در برنامه رادیویی در مورد اهمیت ازدواج در سیاستگذاری های كلان گفت: بر اساس نتایج افكار سنجی صورت گرفته بر روی جامعه آماری ما 60 درصد جوانان به ضرورت ازدواج تاكید دارند.

وی بیان كرد:از این آمار به دست آمده 34. 9 درصد از جوانان به علت بالا بودن هزینه های ازدواج، 30 درصد جوانان به علت نداشتن شغل، 26. 3 درصد جوانان نیز ترس از ازدواج ناموفق را از دلایل تاخیر در ازدواج عنوان كرده اند.

كریمی تصریح كرد: اگر چه مسكن، اشتغال و معیشت باید های لازم برای یك ازدواج و تشكیل خانواده است، ولی نباید ازابعاد فرهنگی و اجتماعی ازدواج غافل شد.

وی افزود: سرباززدن جوانان از ازدواج و تغییر فرهنگی شتابان برای ازدواج، تغییر ذائقه جوانان، عدم بلوغ به موقع، نداشتن شناخت كافی، سنگ اندازی های خانواده ها از دیگر چالش های پیش روی ازدواج جوانان است.

كریمی در پاسخ به چرایی اجرا نشدن قانون تسهیل ازدواج مصوب سال 84 گفت: این قانون به دلیل تشكیل نشدن صندوق اندوخته جوانان كه در واقع منابع دستگاه ها برای اجرای مفاد دیگر این قانون از این صندوق تامین می شد، اجرایی نشده است.

مدیر كل دفتر برنامه ریزی و توسعه اجتماعی جوانان وزارت ورزش و جوانان افزود: با پیگیری نمایندگان مجلس و وزارت ورزش و جوانان پس از 15 سال، وزارت اقتصاد متقاعد شد كه باید این صندق را تشكیل دهد و در نهایت در 19 اسفند ماه 99 پیش نویس صندوق اندوخته جوانان برای تصویب در دولت آماده شد و با تصویب اساس نامه صندوق عملا پیش بینی منابع اجرایی قانون اتفاق می افتد و دستگاه ها ملزم به اجرای قانون تسهیل ازدواج می شوند.

كریمی بر ضرورت توجه به مسائل فرهنگی و اجتماعی ازدواج تاكید كرد و اظهار داشت: یكی از علل كاهش ازدواج افزایش آمار طلاق است كه این افزایش آمار باعث می شود جوانان از ترس طلاق برای ازدواج اقدام نكنند.

مدیر كل دفتر برنامه ریزی و توسعه اجتماعی جوانان وزارت ورزش و جوانان گفت: در سال 98 تعداد 533 هزار و 165 مورد ازدواج در كشور ثبت شده است كه در سال 99 این رقم به 556 هزار و 699 مورد افزایش یافته كه این افزایش 5 درصدی به دلیل كرونا و حذف مراسم ها و كم شدن هزینه های ازدواج رقم خورده است.

وی با تاكید بر اینكه موضوع جوانان موضوع فرا دستگاهی است و موضوع ازدواج به مراتب از آن با اهمیت تر است گفت: حوزه جوانان نیازمند استقلال است تا به همه ابعاد و نیاز های آن پرداخته شود و ما نیز در وزارت ورزش و جوانان همواره خواهان استقلال حوزه جوانان بوده ایم.

بیشتر بخوانید

- پرداخت بیش از 3 هزار میلیارد تومان برای ازدواج جوانان در سال 99
- استان های خراسان جنوبی، یزد و كرمان در صدر افزایش ازدواج در سال 99
   تاریخ: ۰۴:۱۹ - ۱۵/۰۵/۱۴۰۰   بازدید: ۱۸۵