دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
دوشنبه ۹ مهر ۱۴۰۳

از افزایش 300 درصدی خدمات مركز درمان در منزل تا راه اندازی مراكز جدید و موثر
 
رئیس جهاد دانشگاهی علوم پزشكی تهران، فعالیت های این سازمان در یك سال گذشته را شاخص، ارزشمند و بی بدیل خواند و گفت: تاب آوری سازمان در مقابله با كرونا و ایجاد و تجمیع بسترهای لازم و فعالیت های زیرساختی برای گسترش و ارتقاء فعالیت های درمانی و پژوهشی از مهمترین اقدامات صورت گرفته در سال گذشته بودند.
از افزایش 300 درصدی خدمات مركز درمان در منزل تا راه اندازی مراكز جدید و موثر به گزارش ایسنا، دكتر مسعود حبیبی، رئیس جهاد دانشگاهی علوم پزشكی تهران، فعالیت های این سازمان در یك سال گذشته را شاخص، ارزشمند و بی بدیل خواند و گفت: شاید فعالیت های مجموعه در حوزه های پژوهشی، آموزشی، فرهنگی، گسترش فعالیت های درمانی و حتی زیرساختی كه در یك سال گذشته انجام شده است را نتوان در قالب یك مصاحبه بیان كرد، اما به طور خلاصه می توان گفت، تاب آوری سازمان در مقابله با كرونا و ایجاد و تجمیع بسترهای لازم و فعالیت های زیرساختی برای گسترش و ارتقاء فعالیت های درمانی و پژوهشی از مهمترین اقدامات صورت گرفته بودند.

برنامه ریزی برای تاب آوری در برابر كرونا و ارائه خدمات درمانی در زمان پاندمی

رئیس سازمان جهاد دانشگاهی علوم پزشكی تهران با اشاره به همه گیری (پاندمی) ویروس كرونا در طی یك سال و نیم اخیر ادامه داد: اولین كاری كه در طی این مدت در مجموعه انجام شد، تدوین استراتژی های لازم برای تابآوری در برابر كرونا بود. كرونا همه شئونات كاری را تحت تأثیر خود قرار داده بود. برنامهریزی مناسبی برای فعال نگهداشتن فعالیت های درمانی مجموعه در حوزه های دندانپزشكی، آسم و آلرژی و… خصوصاً طراحی ارائه خدمات جدید در مجموعه درمان در منزل و راه اندازی آزمایشگاه كرونا در زمان پاندمی انجام شد تا ارائه این خدمات به مراجعان ادامه پیدا كند.

حبیبی همچنین با تأكید بر تاب آوری در حوزه های پژوهش و آموزش افزود: ظرفیت های لازم برای ارائه و ادامه فعالیت های آموزشی فراهم شد؛ به این ترتیب آموزش های مجازی و نیمه حضوری را به صورت آنلاین و آفلاین راه اندازی كردیم و همه كنگره ها و فعالیت های سال های گذشته در حوزه پژوهشی ادامه پیدا كرد.

او با اشاره به برگزاری پنجمین كنگره بین المللی و هفتمین كنگره ملی زخم و ترمیم بافت در آذرماه سال 99 افزود: در این كنگره كه با حضور مسئولان سلامت كشور به صورت آنلاین برگزار شد، بیش از 40 سخنران شركت كردند كه 10 نفر از آنها از كشورهای دیگر حضور داشتند. صدها نفر از محققان و علاقه مندان در این كنگره حضور پیدا كردند و از مباحث طرح شده بهره مند شدند. مدرسه تابستانی لیزر و فوتونیك پزشكی را هم در تابستان سال گذشته برگزار كردیم كه با توجه به پاندمی كرونا از اهمیت بالایی برخوردار بود.

تجمیع مراكز پژوهشی در پژوهشكده فناوری های نوین زخم و ترمیم بافت

رئیس سازمان جهاد دانشگاهی علوم پزشكی تهران همچنین از بهره برداری و اضافه شدن 240 متر فضای آزمایشگاهی به مجموعه پژوهشكده فناوری های نوین زخم و ترمیم بافت) یارا( خبر داد و گفت: فعالیت های پژوهشی ما قبلاً در ساختمان های متعددی دنبال می شد. برای نمونه ستاد پژوهش جهاد دانشگاهی علوم پزشكی تهران در یك ساختمان، آزمایشگاه های تحقیقاتی در یك ساختمان دیگر و گروه های پژوهشی و پژوهشكده فناوری های زخم و ترمیم بافت در یك ساختمان مجزای دیگر مستقر بودند. اما سال گذشته همه این گروه ها، آزمایشگاه های تحقیقاتی و ستاد پژوهشی را در ساختمان پژوهشكده فناوری های نوین زخم و ترمیم بافت متمركز كردیم كه اتفاق مهمی بود؛ چراكه باعث همافزایی فعالیت ها، ارتباط گروه ها، دسترسی بهتر محققان، اعضاء حیات علمی و آزمایشگاه می شود و امیدواریم نتایج این تجمیع در فعالیت های سال های آتی مجموعه خود را نشان دهد.

بهره برداری از همه طبقات ساختمان درمانی

حبیبی ادامه داد: بعد از تجمیع صورت گرفته، فضاهایی كه در اختیار ستادهای پژوهشی قرار داشت به درمانگاه تبدیل شدند؛ اكنون در همه طبقات ساختمان درمانی مراكز درمانی استقرار پیدا كردهاند. همچنین با هدف دسترسی بیماران و استفاده آنها از طبقات بالایی این مراكز یك آسانسور بیماربر در این ساختمان تعبیه شد. شاید تعبیه این آسانسور اتفاق چشمگیری به نظر نرسد، اما تعبیه آن شرایط خاصی می طلبید كه خوشبختانه با انجام تمهیداتی نصب آن انجام شد.

وی در توضیح پروژه ها و سایر فعالیت های جهاد دانشگاهی علوم پزشكی تهران گفت: در یك سال گذشته برنامه عملیاتی و ایجاد زیرساخت ها برای كلان پروژه ملی شناسایی اختلالات ژنتیكی را به پیش بردیم. در این پروژه براساس تفاهم نامه ای كه با سازمان بهزیستی داشتیم، قرار است خانواده های دارای دو یا چند فرزند معلول در سطح ملی شناسایی شوند كه با اقدام امور اداری این پروژه آماده انجام آن هستیم.

مراكز جدیدی كه مورد بهره برداری قرار گرفتند

حبیبی سپس خدمات و مراكز جدید جهاد دانشگاهی علوم پزشكی تهران را معرفی كرد و گفت: تأسیس و راه اندازی مركز داده كاوی و هوش مصنوعی در سلامت برای اولین بار در حوزه پژوهشی انجام شد كه یكی از مراكز روبه جلو و مهم در حوزه داده كاوی سلامت به شمار می رود. همچنین راه اندازی آزمایشگاه پرتئومیكس برای تولید پروتئین های نوتركیب در پژوهشكده زخم و ترمیم بافت انجام شد. مضافاً آنكه موافقت اصولی و پروانه بهره برداری و راه اندازی آزمایشگاه های تشخیص ژنتیك و كرونا و موسسه رادیولوژی و سونوگرافی، را دریافت و از این مراكز بهره برداری شده است. مركز مشاوره و روانشناسی جهاد دانشگاهی علوم پزشكی تهران نیز كه یكی دیگر از مراكز بسیار باارزش مجموعه به شمار می رود در این یك سال تأسیس شد. تشكیل شركت كارآزمایی بالینی CRO رهیافت پژوهش باتاب یكی دیگر از فعالیت های مجموعه در سال گذشته است كه با مشاركت و اعضاء حیات علمی جهاد دانشگاهی علوم پزشكی تأسیس شد و امیدواریم در حوزه كارآزمایی های بالینی و توسعه و ارتقای فعالیت های پژوهشی در كشور بتواند نقش آفرینی كند.

مركز خدمات تخصصی ارتقای سلامت به زودی راه اندازی می شود

رئیس سازمان جهاد دانشگاهی علوم پزشكی تهران با اعلام این خبر كه مركز خدمات تخصصی ارتقاء سلامت در روزهای آتی راه اندازی می شود گفت: با توجه به اینكه گروه سبك زندگی یكی از گروه های پژوهشی مجموعه ماست، توانستیم مجوز مركز طب پیشگیری و ارتقای سلامت را دریافت كنیم كه این مركز طی روزهای آینده راه اندازی خواهد شد. یكی از مهمترین كارهایی كه در گام اول برای این مركز در نظر گرفته شده، واكسیناسیون علیه ویروس كرونا است. این مركز با محوریت طب فیزیكی، توانبخشی، تله مدیسین و سلامت مردان فعالیت خود را ادامه خواهد داد.

افزایش 300 درصدی خدمات مركز درمان در منزل

حبیبی یكی دیگر از اقدامات جهاد دانشگاهی علوم پزشكی تهران را استقرار سامانه HIS در همه مراكز خدمات تخصصی و درمانی عنوان كرد و گفت: این سامانه به تسهیل و بهره برداری از اطلاعات و داده ها برای انجام فعالیت های پژوهشی كمك میكند. همچنین مركز درمان در منزل در این یك سال در ارتباط با درمان افراد مبتلا به كرونا بسیار فعال بود. تیپ های متمركز این مركز در تشخیص، گرفتن آزمایش و درمان در خانه ها به ارائه خدمات می پرداختند كه می توان گفت فعالیت های ارائه شده از سوی این مركز بالغ بر 300 درصد افزایش داشته اند.

موافقت اصولی با تولید زخم پوشه ای پژوهشكده یارا

حبیبی طرح فناورانه تولید زخم پوش را یكی دیگر از مهمترین فعالیت های پژوهشكده زخم و ترمیم بافت خواند و افزود: این طرح فناورانه پژوهشكده زخم در همكاری با جهاد دانشگاهی مشهد و جهاد دانشگاهی استان یزد به پیش میرود. تاكنون توانسته ایم موافقت اصولی تولید 3 زخم پوش با عناوین زخم پوش های آرجینات، هیدروفایبر و فوم را از اداره كل تجهیزات و ملزومات سازمان غذا و دارو اخذ كنیم كه این اتفاق از اهمیت خاصی برخوردار است. در این یك سال همچنین شركت پارس پژوهان سلامت یارا با دریافت مجوز شورای نظارت و گسترش شركت ها از سوی دفتر مركزی جهاد دانشگاه تأسیس شد. اكنون مهمترین وظیفه این است كه مجوز بهره برداری و زیرساخت های لازم برای تولید زخم پوش ها را فراهم كند. امیدواریم هرچه زودتر به نقطه ای برسیم كه بتوانیم زخم پوش هایی كه در آزمایشگاه تولید شده را تولید صنعتی و تجاری كنیم و در اختیار بیماران قرار دهیم. به ویژه آنكه به واسطه اعمال تحریم های ظالمانه علیه كشور تهیه این زخم پوش ها برای بسیاری از بیماران سخت و با هزینه های گزاف همراه است.

پژوهشكده یارا مورد حمایت معاونت علمی ریاست جمهوری و سازمان مدیریت كشور قرار می گیرد

رئیس سازمان جهاد دانشگاهی علوم پزشكی تهران در ادامه گفت: شاید یكی از مهمترین دستاوردهایی پژوهشكده زخم و ترمیم بافت جهاد دانشگاهی انعقاد تفاهم نامه ای با ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در بحث تولید، بومی سازی و توسعه زخم پوش های نوین و پیشرفته در ترمیم زخم های حاد و مزمن، تولید، بومی سازی و توسعه فناوری زیستی در ترمیم زخم های حاد و مزمن و همچنین توسعه، شتابدهی و اعتبارسنجی بالینی و پیش بالینی فناوری های نوین در ترمیم زخم های حاد و مزمن بود. بنا براین تفاهم نامه پژوهشكده زخم و ترمیم بافت به عنوان پژوهشكده ای كه مورد حمایت مشترك معاونت علمی ریاست جمهوری و سازمان مدیریت كشور قرار می گیرد و امیدواریم بتوانیم فعالیت های شاخص مجموعه و محققین كشور را راهبری كنیم؛ این اتفاق برای جهاد دانشگاهی ظرفیت بسیار خوب و ارزشمندی است.

تفاهم نامه با هلال احمر برای برگزاری دوره MBA با گرایش مدیریت سوانح و حوادث

حبیبی افزود: جهاد دانشگاهی علوم پزشكی تهران در حوزه آموزش نیز دوره های مهارتی پزشكی جدیدی را برای پزشكان و دندان پزشكان برگزار كرده است. علاوه بر كلاس ها و كارگاه های حضوری از ظرفیت های فناورانه از جمله راه اندازی سایت آموزش مجازی با عنوان MDMOOC.IR و اپلیكیشن های دنتوپلاس و سایت اسكوپی برای ارائه آموزش ها به صورت مجازی و نیمه حضوری، آنلاین و آفلاین استفاده شد. تفاهم نامه ای هم با جمعیت هلال احمر برای طراحی و برگزاری دوره های آموزشی MBA با گرایش مدیریت سوانح و حوادث منعقد شد. دیپلم كارآفرینی نیز طراحی شد كه این فعالیت با همكاری وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشكی تهران انجام شده است. امیدواریم بتوانیم با توسعه اكوسیستم استارتاپی سلامت و اتصال آموزش و توانمندسازی فرصت هایی را برای دانشجویان و دانش آموختگان حوزه سلامت فراهم كنیم.

وی ادامه داد: برگزاری 132 دوره مهارتی و شغلی و آموزش 1600 نفر، برگزاری دوره IMAT آزمون ورودی دانشگاه های پزشكی خارج از كشور درحوزه آموزش پزشكی و پرستاری و مامایی، برگزاری دوره ژل و بوتاكس ویژه پزشكان، برگزاری دوره آموزش بین المللی تخصصی زخم ICW آلمان، برگزاری دوره آنالین جامع قلب ویژه پزشكان، برگزاری 70 دوره آموزشی تخصصی ویژه پزشكان و پرستاران و آموزش 1600 نفر، انعقاد تفاهم نامه با نظام پرستاری مشهد و برگزاری دو دوره مدیریت زخم در مشهد از دیگر فعالیت های مهم این سازمان در حوزه آموزش سال گذشته بوده است.

رئیس سازمان جهاد دانشگاهی علوم پزشكی تهران سپس به فعالیت های دانشجویی در حوزه معاونت فرهنگی این سازمان پرداخت و گفت: با توجه به عدم حضور دانشجویان در دانشگاه، عمده فعالیت های فرهنگی سازمان در فضای مجازی انجام شد. برگزاری نشست های هم اندیشی اعضاء فعال دبیرخانه نكوداشت مقام استاد، نشست های هم اندیشی درباره مهاجرت دانشجویان پزشكی، كارگاه های آماده سازی پیش از ازدواج و مهارت های گفت وگو در زوجین، برگزاری مسابقه پادكست هم ویژه دانشجویان دانشگاه از خردادماه تا شهریورماه 99 از فعالیت های حوزه فرهنگی در یك سال اخیر بود.

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد دانشگاهی علوم پزشكی تهران، حبیبی با اشاره به اهمیت فعالیت های ارتباطی و اطلاع رسانی خصوصاً با توجه به شرایط كرونا گفت: تولید بیش از 2000 عنوان خبر، یكپارچه سازی و تجمیع پایگاه های اطلاع رسانی مجموعه های درمانی و پژوهشی، طراحی جدید و ارتقاء سایت سازمان و پورتال دفتر مركزی جهاد دانشگاهی، به روزرسانی و ارتقای زیرساخت های تبلیغاتی و اطلاع رسانی در فضای مجازی، تهیه 16 عنوان كتابچه و گزارش عملكرد از فعالیت های سال جاری، تولید بیش از ده هزار عنوان محتوای چندرسانه ای، تهیه 14 عنوان كتاب با موضوع پزشكی و ثبت امتیاز و انتشار و چاپ 9 جلد كتاب با موضوع كرونا روایت از اهم فعالیت های حوزه روابط عمومی بود كه به كسب مقام برتر در روابط عمومی جهادهای دانشگاهی سراسر كشور منجر شد.

رئیس سازمان جهاد دانشگاهی علوم پزشكی تهران در پایان گفت: امروز جهاد دانشگاهی علوم پزشكی تهران در تولید علم، نشر دانش و همچنین ارائه خدمت به آحاد جامعه برای اعتلاء جهاد دانشگاهی و پیشرفت كشور عزیزمان ایران اسلامی براساس منویات رهبر فرهیخته انقلاب از هیچ كوششی فروگذار نمی باشد.

انتهای پیام
منبع خبر:
ایسنا
   تاریخ: ۱۸:۲۳ - ۱۶/۰۵/۱۴۰۰   بازدید: ۱۸۹