دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
دوشنبه ۹ مهر ۱۴۰۳

تهدیدهایی كه خانواده ها را تهدید می كند؛ از مشكلات اجتماعی و اقتصادی جامعه تا تلاش غرب برای متلاشی كردن بنیان خانواده
 
گروه استان ها- خانواده یكی از مهم ترین ركن در جامعه امروز به شمار می رود اما متأسفانه امروز مشكلات مختلفی بنیان این نهاد تأثیرگذار در جامعه را تهدید می كند.
تهدیدهایی كه خانواده ها را تهدید می كند؛ از مشكلات اجتماعی و اقتصادی جامعه تا تلاش غرب برای متلاشی كردن بنیان خانواده
گروه استان ها- خانواده یكی از مهم ترین ركن در جامعه امروز به شمار می رود اما متأسفانه امروز مشكلات مختلفی بنیان این نهاد تأثیرگذار در جامعه را تهدید می كند. - اخبار استانها -
به گزارش خبرگزاری تسنیم از سمنان، هر كس برای زندگی نیاز به خانه دارد، در خانه ای كه عشق و آرامش وجود داشته باشد اعضای آن بیشتر به هم محبت می كنند و این نهایت خوشبختی و نعمت است در حقیقت می توان گفت خانواده نقطه وصل گذشته و پلی برای آینده است البته نهاد خانواده از سوی اسلام و ادیان هم مورد توجه بسیار قرار گرفته و آن را زیربنایی ترین بنیاد هستی برشمرده اند به طوری كه هر جامعه ای برای تداوم و شكوفایی و نظم هنجاری ملزم به تشكیل خانواده است.

عفت دیابی مسئول بسیج جامعه زنان استان سمنان در گفت وگو با خبرنگار تسنیم اظهار داشت: یكی از مهم ترین مشكلاتی كه امروزه بنیان خانواده را تهدید می كند طلاق است.

وی گفت: آمار و رشد طلاق در جوامع امروزی بسیار بالا است و به دلیل قبح آن امروز طلاق عاطفی هم در خانواده ها افزایش یافته است.

مسئول بسیج جامعه زنان استان سمنان اعتیاد، بیكاری، عدم تمكین، عدم سازش زوجین و اشراف گری را از دلایل طلاق عنوان كرد و گفت: مهم ترین راه برای حفظ بنیان خانواده این است كه جوانان را با آموزه های دینی متصل كنیم.

دیابی گفت: در واقع ترویج زندگی عفیفانه و مؤمنانه كه خود باعث نگهداشت و تحكیم خانواده است باید سرلوحه زندگی قرار گیرد.

وی به پررنگ شدن روحیه فردگرایی و عدم تمایل به زندگی مشترك اشاره كرد و گفت: ما در شرایطی زندگی می كنیم كه در دنیا فردگرایی به نسبت جمع گرایی ارزش بیشتری پیداكرده است و افراد بیشتر به دنبال كسب موقعیت اجتماعی هستند و شیوه های تربیتی در خانواده ها به این امر نیز دامن زده است.

مسئول بسیج جامعه زنان استان سمنان عنوان كرد: توجه بیش از حد ما به فرزندان باعث شده كه خانواده برای تأمین شرایط بهتر زندگی كردن برای فرزندان گذشت و فداكاری كرده ولی به همان میزان وقتی فرزندان وارد زندگی می شوند از خودگذشتگی ندارند و تلاش برای ایجاد تعامل و تفاهم نمی كنند و لذا تجرد و تنها زندگی كردن را به ازدواج در شرایط دشوار ترجیح می دهند.

دیابی با بیان اینكه در قرآن 10 خانواده را به عنوان الگو به ما معرفی شده است تصریح كرد: نخستین خانواده كه در قرآن مطرح می شود در سوره اعراف آیه 23 حضرت آدم و حوا هستند كه به ما درس توبه یاد می دهند.

وی درباره سایر خانواده های قرآنی نیز گفت: خانواده قرآنی حضرت ابراهیم و هاجر كه درس اهمیت به نماز و پیروی از فرمایشات الهی را به ما می آموزند را دومین خانواده برتر قرآنی برشمرد.

مسئول بسیج جامعه زنان استان سمنان افزود: خانواده شعیب درس حیا، خانواده ایوب پیغمبر درس صبر، خانواده حضرت زكریا كه درس كار خیر رفتن و خدمت به مردم كردن، خانواده حضرت سلیمان درس شكر، خانواده حضرت یوسف درس خویشتن داری، خانواده حضرت مریم و فرزندش درس پاكی و طهارت و خانواده حضرت علی (ع) و حضرت زهرا (س) درس اخلاق و رضایت الهی را به ما یاد می دهند و در قرآن این نوع خانواده به عنوان الگو معرفی شده است.

دیابی افزود: حضرت علی (ع) و حضرت زهرا (س) سه روز را نذر روزه كردند و برای شفای فرزندشان تضرع داشتند و هر سه روز طعام خود را به فقیر، اسیر و مسكین دادند كه آیات قرآن در شأن این بزرگواران نازل شد كه فقط برای اینكه رضای الهی را جلب كنند آن ها عمل خداپسندانه را انجام دادند.

«فرماندهی» در خانه ها با «بانوان» است

حجت الاسلام والمسلمین محمدجواد حاج علی اكبری رئیس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه كشور نیز با اشاره به اهمیت حضور و نقش مهم بانوان در خانواده ها تصریح كرد: در واقع ریاست باطنی و حقیقی در خانه با زنان است.

وی با تأكید بر لزوم آماده سازی دختران نوجوان و جوان جامعه برای ایفای نقش در خانواده ها گفت: باید به دانش آموزان روش زندگی و روش بندگی را آموخت؛ سطح فكر و سطح توجه به یك سری از مسائل مثل حیا در مدارس نگران كننده است و این انتظار مهم دختران فهیم و انقلابی كشور از آموزش و پرورش در مدارس است.

نماینده مقام معظم رهبری در اتحادیه انجمن های اسلامی دانش آموزان با بیان اینكه دختران می توانند در تحكیم خانواده نقش آفرینی دقیقی داشته باشند چرا كه كانون عواطف و احساسات بوده و تأثیر بسزایی در شورانگیزی خانواده دارند عنوان كرد: اما متأسفانه امروز تصاویر راجع به نقش همسری، مادری و غیره (در جامعه) به شدت مخدوش است و دشمن در این اواخر در فضای مجازی بیش از هر زمان دیگر در حال ساخت و پردازش تصویری مخدوش از این نقش هاست.

حاج علی اكبری با تأكید بر لزوم افزایش شفافیت در فضای مجازی در راستای حفاظت و حراست از دانش آموزان در برابر آسیب های زیاد این فضا تصریح كرد: امروز خواسته یا ناخواسته بخش زیادی از نسل جوان جامعه وارد مجازی شده و به نوعی آن ها را درگیر خود كرده است بنابر این باید به گونه ای كه فضای مجازی به فضای حقیقی تبدیل شود و در این راه، عمل به پیشنهادهایی متخصصان امر در این رابطه بسیار ضروری است.

وی بر ضرورت تقویت و احیای حیا در جوامع تأكید كرد و با اشاره به لزوم بازخوانی اهمیت نقش همسری، مادری و غیره ویژه دختران جامعه عنوان كرد: این موارد حتی باید در سطوح ملی و بین المللی تعریف شوند. باید عنصر حیا و عفت كه دختران و پسران در آن دخیل هستند، احیا شود و سهم دختران در این زمینه بیشتر است.

نماینده مقام معظم رهبری در اتحادیه انجمن های اسلامی دانش آموزان با بیان اینكه حیا زدایی و عفت زدایی از حربه های شیطانی دشمنان برای نسل جوان كشور است كه بنیان خانواده ها را نشانه گرفته است گفت: جامعه ای بدون خانواده به سعادت نمی رسد و خوشبخت نخواهد بود.

حاج علی اكبری با اشاره به هشدارهای مقام معظم رهبری درباره وضعیت سست غرب در حوزه خانواده ها و متلاشی شدن خانواده ها و ارزش های آن در جامعه گفت: به فرموده امام خامنه ای، گناه كبیره غرب متلاشی كردن خانواده است؛ یكی از همان غربی ها كتابی به نام جنگ علیه خانواده نوشته است كه حاصل این گناه، بدبختی های زیادی را برای انسان و بشر به دنبال دارد. امروز به همین دلیل كه ارزش ها در جامعه غرب فراموش شده است؛ احساس خوشبختی وجود ندارد و درواقع غربی ها با كاهش منزلت زن و كاهش جایگاه دختر، پرچم مبارزه با خانواده را دست گرفتند.

قائم مقام كمیته امداد: سنت توزیع جهیزیه در راستای تقویت بنیان خانواده است
حجاب و عفاف فرصتی برای تحكیم بنیان خانواده ها است + فیلم
آیت الله درّی نجف آبادی: ستاد امر به معروف در زمینه تقویت بنیان خانواده اقدام كند
متأسفانه در جامعه كنونی هم تأثیر بزرگان كاسته شده و هم تعهدات اعضای خانواده نسبت به همدیگر كاهش یافته و هم اینكه روحیه صبر و توكل و رضایتمندی كم شده است كه همه این ها دست به دست هم داده و بنیان خانواده را متزلزل كرده است.
منبع خبر:
تسنیم
   تاریخ: ۱۵:۳۸ - ۱۶/۰۵/۱۴۰۰   بازدید: ۲۲۵