دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
دوشنبه ۹ مهر ۱۴۰۳

علل بی خوابی و راه های درمان آن
 
بی خوابی یك اختلال خواب است كه با سختی در خواب رفتن یا بیدار ماندن مشخص می شود.
نكاتی در مورد بی خوابی كه خوب است بدانید//////بماند

به گزارش خبرنگار حوزه كلینیك گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران به نقل از اسپوتنیك، بی خواب كسی است كه در خوابیدن مشكل دارد و می تواند علت بسیاری از مشكلات سلامتی باشد كه اغلب به كمك پزشكی نیاز دارد.

استودیپتو چاتاری (Sudipto Chatterjee) روانپزشك كه با سلامت روان و ترك اعتیاد سروكار دارد، در مصاحبه با Onlymyhealth می گوید: ما قبل از صحبت در مورد بی خوابی، ابتدا باید بدانیم كه خواب چیست و چرا می خوابیم.

نه تنها انسانها، هر موجود زنده ای به شیوه خود می خوابد. این واقعیت نشان می دهد كه خواب بخشی از تكامل است و بنابراین برای بقای یك موجود زنده بسیار مهم است، به گونه ای كه ما انسان ها یك سوم عمر خود را در خواب می گذرانیم.

اگرچه به نظر می رسد هنگام خواب هیچ كاری انجام نمی دهیم، اما به مغز فرصت می دهد تا دوباره فعال شود و به حافظه كمك می كند.

از آنجایی كه همه ما تجربه كرده ایم كه كم خوابی می تواند باعث خستگی و عصبانیت ما در صبح روز بعد شود، بنابراین بی خوابی برای مدت طولانی می تواند منجر به بیماری های جدی مانند فشار خون بالا و دیابت و بسیاری از مسائل مربوط به سلامت روان شود.

استرس و اضطراب چه نقشی در ایجاد بی خوابی دارند؟

به عبارت ساده تر، استرس مغز را بیش از حد فعال می كند؛ بنابراین اجازه نمی دهد كه مغز استراحت كند. همچنین بر ریتم شبانه روزی بدن تأثیر می گذارد كه به ما می گوید چه موقع بخوابیم یا بیدار شویم.

شیوه زندگی مدرن این ریتم شبانه روزی را مختل می كند كه به نوبه خود منجر به اختلالات خواب می شود؛ به گونه ای كه بسیاری از مردم در نهایت مقادیر زیادی قهوه و چیز های دیگر مصرف می كنند، كه به نوبه خود مانع خواب می شود.

آیا زنان بیشتر از مردان دچار بی خوابی می شوند؟

اگرچه اختلال خواب جنبه جنسی ندارد، اما زنان ممكن است مشكلات روانی دیگری نیز داشته باشند كه بر خواب تأثیر می گذارد.

اگر از بی خوابی رنج می برید، پزشك چگونه تشخیص می دهد؟

پرونده بیمار اولین چیزی است كه پزشك هنگام تشخیص اختلال خواب در فرد به آن اشاره می كند؛ زیرا در صورت نداشتن مشكل خواب، فرد به دنبال كمك پزشكی نخواهد بود. سپس پزشك جنبه های دیگری را بررسی می كند تا دلیل این امر را دریابد، مانند اینكه آیا فرد مبتلا به آپنه خواب، افسردگی، استرس، اضطراب و ... است یا خیر.

علل بی خوابی

آیا بی خوابی می تواند كشنده باشد؟

به طور مستقیم خیر، اما كمبود طولانی مدت خواب می تواند منجر به مشكلات جسمی و روحی قابل توجهی مانند دیابت و فشار خون بالا شود كه به نوبه خود می تواند عمر بیمار را كوتاه كند.

چگونه می توان بی خوابی را درمان كرد؟

بی خوابی را می توان با دارو درمان كرد. بیمار همچنین باید برخی از شیوه های زندگی خود را برای دستیابی به مزایای طولانی مدت ایجاد كند.

استفاده از دارو

بسیاری از بیماران تمایل به وابستگی به قرص های خواب آور دارند. هنگامی كه مصرف آن ها متوقف می شود، دچار یك چرخه مشكل بزرگ می شوند. یكی از راه هایی كه پزشكان با آن برخورد می كنند این است كه در نهایت دارو ها را كاهش دهند.

چه راه هایی برای خواب بهتر وجود دارد؟

- یك روال معمول را دنبال كنید، یعنی سعی كنید در ساعت مشخصی بخوابید و از خواب بیدار شوید.

- قبل از خواب از صفحه نمایش دور بمانید، زیرا نور آبی كه از آن ساطع می شود می تواند با ریتم شبانه روزی شما اختلال ایجاد كند و خواب را مختل كند.

- ورزش كنید و عصرانه سبك بخورید.

- اگر هنوز دچار بی خوابی هستید، بهتر است كتاب بخوانید تا اینكه روی تخت بخوابید.

بیشتر بخوانید

- كار هایی كه برای داشتن خواب راحت باید انجام دهیم
- راه خنثی كردن آسیب های ناشی از كم خوابی
   تاریخ: ۰۲:۲۱ - ۲۰/۰۵/۱۴۰۰   بازدید: ۲۰۲