دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
دوشنبه ۹ مهر ۱۴۰۳

تمرین ذهن آگاهی، راهی برای رهایی از حواشی تلخ كرونایی
 
تهران- ایرنا- كرونا حواشی تلخی برای مردم به دنبال داشته است؛ مسائلی كه به گفته روانشناسان برای كاهش افسردگی و عوارض ناشی از آن، تمرین "ذهن آگاهی" بهترین راهكار است. ذهن آگاهی یعنی نحوه تنفس زمان حال.
تمرین ذهن آگاهی، راهی برای رهایی از حواشی تلخ كرونایی تهران- ایرنا- كرونا حواشی تلخی برای مردم به دنبال داشته است؛ مسائلی كه به گفته روانشناسان برای كاهش افسردگی و عوارض ناشی از آن، تمرین ""ذهن آگاهی"" بهترین راهكار است. ذهن آگاهی یعنی نحوه تنفس زمان حال.

كرونا همچنان جان می گیرد به طوری كه طبق آخرین آمار رسمی، 555 بیمار كووید 19 در كشور جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به 100 هزار و 810 نفر رسید.

آمار كشته شدگان فقط یك عدد نیست، اینها داغ هایی است كه بر دل هزاران نفر از اقوام و بستگان نزدیك گرفته تا مردمی كه هر روز با دیدن حجله ای مقابل منزلی در محل زندگی خود مواجه می شوند.

در این میان تمرین ذهن آگاهی یعنی آگاهی از لحظه، راهكاری است كه روانشناسان برای كاهش اینگونه آلام اجتماعی به مردم توصیه می كنند.

ذهن آگاهی مصداق نحوه تنفس زمان حال به حساب می آید. اینكه اگر فعالیتی انجام می دهیم حتی كوچك مثل خوردن دانه كشمش از این كار لذت ببریم.

برای مثال دانه كشمش را با تمام حواس خود مزه كنیم. آن را لمس كنیم، بو بكشیم، نگاهش كنیم و در آخر طعم ترش و شیرین آن را با لذت بچشیم.

فرنگیس شریفی باستان روانشناس در این باره می گوید: مردم باید یاد بگیرند از كوچكترین فعالیت های خود مثل خوردن یك میوه، یك وعده غذای معمولی و حتی مسواك زدن و... همگی این اعمال را با ذهن آگاهی انجام بدهند.

شریفی باستان روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه و آموزش ایرنا اضافه كرد: مردم سعی كنند اطراف و اعمال خود را بیش از پیش با دقت ببینند، حس كنند، لمس كنند، بچشند و بو كنند؛ چراكه این رفتار باعث می شود افراد تمركز ذهنی پیدا كرده و روی عمل و فعالیت خود متمركز شوند.

وی تاكید كرد: مردم این روزها آنقدر دغدغه پیدا كرده اند كه شاید تمركز این را نداشته باشند كه با آگاهی غذا بخورند. معمولا وقتی غذا می خورند همزمان با آن چند كار دیگر هم انجام می دهند و این باعث می شود متوجه غذا خوردن و احساس لذت آن نشوند.

این روانشناس گفت: به همین دلیل آن چیزی كه مردم به آن نیاز دارند، ذهن آگاهانه عمل كردن است. یعنی اگر فعالیتی انجام می دهند، با آگاهی و در لحظه انجام داده و این خودش راهی مهم برای پایین آوردن سطح افسردگی است.

برچسب ها
- ویروس كرونا
- سهم_من_در_مهاركرونا
- سلامت روان
- بهداشت و سلامت
منبع خبر:
ایرنا
   تاریخ: ۰۸:۰۷ - ۳۰/۰۵/۱۴۰۰   بازدید: ۱۹۴