دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
جمعه ۱۳ مهر ۱۴۰۳

طراحی بسته كمك آموزشی، حسی ویژه كودكان دارای اوتیسم
 
تهران - ایرنا - انجمن اوتیسم ایران از طراحی بسته كمك آموزشی، حسی ویژه كودكان دارای اوتیسم خبر داد و اعلام كرد: با توجه به نیاز كودكان اوتیسم، بسته های كمك آموزشی، حسی در سه سطح طراحی و در میان خانواده های عضو این انجمن و به تناسب سن توزیع می شود.
طراحی بسته كمك آموزشی، حسی ویژه كودكان دارای اوتیسم تهران - ایرنا - انجمن اوتیسم ایران از طراحی بسته كمك آموزشی، حسی ویژه كودكان دارای اوتیسم خبر داد و اعلام كرد: با توجه به نیاز كودكان اوتیسم، بسته های كمك آموزشی، حسی در سه سطح طراحی و در میان خانواده های عضو این انجمن و به تناسب سن توزیع می شود.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا از انجمن اوتیسم ایران، دو تا پنج سالگی سن طلایی برای كودكان دارای اتیسم است. با تشخیص بهنگام این اختلال می توان با استفاده از تكنیك ها و رویكردهای استاندارد آموزشی، توانبخشی در دوران طلایی این اختلال استفاده و در روند رو به پیشرفت این كودكان و افزایش تعاملات اجتماعی و ارتباطی آنان نقشی به سزا داشته باشیم.

براساس این گزارش، به كمك بسته های كمك آموزشی و حسی می توان برای آگاهی بخشی و آموزش به كودكان كمك كرد تا از این زمان طلایی بیشترین استفاده را ببرند. به همین دلیل انجمن اتیسم ایران نسبت به آماده سازی 500 بسته در سه سطح اقدام كرده است. محتویات این بسته ها شامل ابزار و وسایل توانبخشی است كه به عنوان وسایل كمك آموزشی یا كمك توانبخشی، به خانواده ها كمك می كند تا به آموزش كودكان خود در منزل نیز ادامه دهند.

این بسته ها در سه سطح آماده شده، بار ابزارهای آموزشی برای افرادی كه در سطح یك قرار دارند، بیشتر است. بار سرگرمی و حسی افرادی كه طیف شدید یا سطح سه هستند، بیشتر است. افرادی هم كه در سطح دو هستند در مجموع متوسطی از ابزارهای حسی، توابخشی و آموزشی در بسته خود خواهند داشت.

استفاده از این وسایل، در كلینیك ها به صورت كمك درمان، برای درمانگرها بسیار مناسب است و در حقیقت تیم توانبخشی و آموزشی، با كمك این ابزار به تقویت مهارت های كودك می پردازند، همین ابزارها می تواند در منزل و با كمك اعضای خانواده، برای فرد اتیسم استفاده شوند تا روند یادگیری با سرعت بیشتری ادامه پیدا كند.
والدین می توانند با آموزش مداوم به كودكانشان از علاقمندی فرزند خود آگاه شده و استعداد او را شناسایی كنند و با ایجاد این آگاهی امكان استفاده از ابزارهای مناسب تر و كاراتر فراهم خواهد شد.

انجمن اوتیسم ایران در مرحله نخست تعداد 500 بسته حاوی ابزار كمك آموزشی و حسی آماده كرده است كه طی روزهای آینده در اختیار خانواده های دارای اوتیسم قرار خواهد گرفت. این بسته ها برای نتیجه گیری بهتر به ترتیب در اختیار كم سن ترین كودكان قرار خواهد گرفت و امید است كه به تدریج و با تامین بودجه امكان تامین آن برای تمام افراد دارای اوتیسم فراهم شود.

این بسته ها علاوه بر كمك به یادگیری كودكان اتیسم، به خانواده ها یادآوری می كند كه آن ها پررنگ ترین نقش را در پیشرفت كودكان خود دارند. لازم به ذكر است آمار دقیقی از میزان فراوانی و شیوع این اختلال در كشور وجود ندارد اما به طور متوسط در هر استان 600 كودك با اختلال اوتیسم زندگی می كنند و فراوانی این اختلال در پسرها چهار برابر دخترها است.

برچسب ها
- اوتیسم
- سازمان بهزیستی كشور
- توانبخشی
منبع خبر:
ایرنا
   تاریخ: ۱۲:۵۸ - ۲۰/۱۱/۱۳۹۹   بازدید: ۱۳۵