دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
دوشنبه ۹ مهر ۱۴۰۳

چگونه در بمباران اخبار منفی ، نگرانی را از خود دور كنیم ؟
 
هرچند حس اضطراب در مواجهه با اخبار منفی ، طبیعی است اما به ما در دستیابی به اهدافمان كمكی نمی كند.
به گزارش خبرگزاری صدا وسیما مركز خوزستان ؛ بنیاد سلامت روان بریتانیا به تازگی گزارش داده است مبنی بر این كه بعد از گذراندن دوران قرنطینه كرونا ، 25 درصد كسانی كه از آن ها نظرخواهی شده، گفته اند كه از بازگشت به شرایط و فضای جدید زندگی «اصلا نگرانی ندارند»، یك سوم آن ها (33 درصد) گفته اند «تا حدی نگران اند» و هشت درصد هم گفته اند كه از این بابت «به شدت نگران اند».چگونه در بمباران اخبار منفی ، نگرانی را از خود دور كنیم ؟

فارغ از اینكه درباره همه گیری در چه مرحله احساسی هستید، اخبار جاری جهان هم احتمالا بر نگرانی های موجود افزوده و لایه دیگری از وحشت به آن اضافه كرده است.

زمین لرزه در هائیتی، اشغال افغانستان توسط طالبان، فجایع جاری ناشی از تغییرات آب وهوایی و تیراندازی در پلیموت؛ بحران های جهانی كه كنترل آن از دست فرد خارج است و به آسانی می توانند ما را به درماندگی، وحشت و اضطراب دچار كنند.

كارولین پلامر، روانشناس و یكی از بنیان گذاران مركز درمان سی پی پی سی لندن می گوید: «قابل درك است كه گاه اخبار بتوانند اضطراب و درماندگی ایجاد كنند؛ وقایع بسیاری در جهان در حال رخ دادن اند كه بسیاری از آن ها منفی و ناخوشایندند.

همدردی با كسانی كه در رنج اند، یك خصوصیت عالی اخلاقی است، اما احساس همدردی بیش از حد و حس آنچه بر دیگران می گذرد، در مورد شرایط بسیار غیرعادی مثل ناآرامی های افغانستان كه از كشور (ما) بسیار دور است، یا واقعه غم انگیز پلیموت كه هرچند به ما نزدیك تر بوده، اما واقعه ای نادر است، به قضیه كمكی نمی كند.

در مواجهه با اندوه نباید آن را پس برانیم و نه اینكه اجازه دهیم این حس خودخوری بر ما چیره شود، باید سعی در برقراری تعادل داشته باشیم ، خوب است متوجه این واقعیت نیز باشیم كه هرچند حس اضطراب طبیعی و معمولی است، اما به ما در دستیابی به اهدافمان كمك نمی كند.»

پلامر می افزاید: «سعی كنید (مسائل) را در سطح شخصی به فاجعه تبدیل نكنید.

بله، در جهان فجایعی رخ می دهد، اما بخشی از اینكه ما این چنین درقبال آن ها نگران می شویم این است كه آن را حمله ای به امنیت فردی و شرایط (زندگی) خود می بینیم.»

اگر در محیطی آشنا به سر می برید به خود یادآوری كنید كه در حال حاضر در امانید

پلامر در توضیح می گوید كه شاید این باارزش تر باشد كه به موارد نگران كننده ای فكر كنید كه می توانید آن ها را كنترل كنید: «البته نمی توانید كل مسئولیت بحران آب وهوایی را بپذیرید، اما می توانید در بازیافت مواد و كاهش میزان كربن سهم داشته باشید.

در ارتباط با وقایعی، چون زمین لرزه هائیتی، سازمان هایی هستند كه می توانید با اهدای وجه به آن ها كمك كنید.

این كار ها نه تنها بخشی از آن حس كنترل و توانایی را احیا می كنند، بلكه موید احساس ارتباط و تعلقی اند كه از هدف مشترك و كار عام المنفعه احساس می كنیم و این می تواند به سلامت روان شما بسیار كمك كند.»

دكتر بِكی اِسپِلمَن، روانشناس در «پرایوِت تراپی كلینیك» می افزاید: «واكنش عاطفی (در این موارد) طبیعی است؛ اما در كنار آن باید این آگاهی وجود داشته باشد كه بخش اعظم آن از كنترل شما خارج است.

آسان نیست و باید آن را تمرین كرد.

یكی از كار هایی كه هنگام بروز (اضطراب) می توان انجام داد این است كه از نظر ذهنی یك گام به عقب بردارید و با این هدف كه احساساتتان را عوض كنید، با یك جمله به خود یادآوری كنید و بپذیرید كه این (شرایط) از كنترل شما خارج است.»

چگونه در بمباران اخبار منفی ، نگرانی را از خود دور كنیم ؟

برندن استریت، مدیر بخش سلامت عاطفی مركز درمانی «نافیلد» برای درمان اضطراب در اوقات بی اطمینانی چند توصیه دارد:

منابع خبری را قطع كنید

ما با اخبار بد بمباران می شویم كه بر سلامت روان ما پیامد های منفی می گذارد. هرچند به روز بودن و دنبال كردن اخبار مهم است، اما باید بدانیم چه موقع خود را از آن كنار بكشیم.

یك بار صبح و یك بار شب به رسانه مورداعتماد خود مراجعه و اخبار را دنبال كنید، اما سعی كنید خود را از (اخبار در) تلفن تان دور و تلویزیون را در طول روز خاموش نگه دارید.»

روی نحوه تنفس خود تمركز كنید

تمرین های ساده تنفس می توانند به توانایی كنترل ما بر اوضاع كمك كنند.

چشمتان را ببندید و روی تنفس خود تمركز كنید. با بینی یك نفس عمیق بكشید، آن را برای چند ثانیه تا جایی كه برایتان راحت است، نگه دارید و سپس از دهان خارج كنید.

این كار نه تنها فكر شما را از احساسات نامطلوب منحرف می كند، بلكه تحقیقات نشان داده است كه حدود شش تنفس بلند در دقیقه می تواند آرامش دهد و عوارض اضطراب و افسردگی را از بین ببرد.

افكار منفی را به چالش بكشید

نگرانی در مورد ناشناخته ها امری كاملا طبیعی است، اما برای تطبیق با تغییرات مداوم و بی اطمینانی باید یاد بگیریم چگونه با آن ها كنار بیاییم.

سعی كنید الگوی معمول افكار منفی خود را درك كنید.

هنگامی كه به استرس و اضطراب دچار می شوید، آنچه جرقه خوردن این احساسات در شما را سبب می شود، افكار مرتبط با آن و حالت روانی خود را یادداشت كنید.

همچنین ببینید اوضاع به كجا ختم شده است. اغلب ما با ارجاع به تجربیات و آموخته هایمان شرایط را قضاوت می كنیم؛ اما هرچند ممكن است به بدترین نتایج فكر كنیم، اغلب اوضاع به آنجا ختم نمی شود.

بیشتر بخوانید : آرامش، كلیدِ گشایش قفلِ رنج هایِ بشری

هرچندعمل كردن به این توصیه ها ارزشش را دارد؛ اما اگر همواره مضطربید خوب است در این باره با یك متخصص مشورت كنید.
   تاریخ: ۱۱:۳۹ - ۲۹/۰۵/۱۴۰۰   بازدید: ۱۸۲