دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
دوشنبه ۹ مهر ۱۴۰۳

تكمیل نظام سلامت الكترونیك در برنامه های وزیر بهداشت باشد/ فوریت كنترل همه گیری كرونا در كشور
 
در بیانیه 50دفتر بسیج دانشجویی دانشگاه های علوم پزشكی مطرح شد؛

تكمیل نظام سلامت الكترونیك در برنامه های وزیر بهداشت باشد/ فوریت كنترل همه گیری كرونا در كشور

اجرای صحیح قانون تمام وقتی اساتید همراه متناسب سازی درآمدها و مالیات ها در بخش های دولتی و خصوصی از نكات مهم در این خصوص نباید دل به تصمیمات به نفع مردم همزمان با داشتن منافع متعارض بست، لذاست كه بهترین اقدام نداشتن یا رفع تعارض منافع وزیر و معاونین وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی است.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» 50 دفتر بسیج دانشجویی در دانشگاه های علوم پزشكی كشور طی بیانیه ای ضمن اشاره به ملاك های انتخاب مسئولان حوزه سلامت، تاكید كردند: در نظام سلامت اسناد و قوانین بالادستی زیادی وجود دارد كه در بسیاری از آنان به بهانه های مختلف مغفول واقع شده اند. از آن جمله سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری و اسناد توسعه می باشد. بدیهی است برنامه ها و تمركز اجرایی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی باید مبتنی بر این اسناد كلان باشد.

تاكید بر تمركز روی اسناد بالادستی نظام سلامت/ فوریت كنترل همه گیری كرونا در كشور

متن این بیانیه به شرح زیر است:

بسمه تعال

انتخاب آیت الله دكتر رئیسی به عنوان ریاست جمهوری اسلامی ایران حاوی پیام هایی بود. یكی از مهمترین این پیام ها خواست مردم برای تغییر مسیر مدیریت كشور به سمت آرمان های انقلاب اسلامی است؛ لذا عملكرد این دولت برای همه ی دلسوزان نظام اسلامی مهم و حساس است. از این رو انتخاب كابینه ی دولت سیزدهم با اظهار نظرهای مثبت و منفی زیادی روبروست.

بسیج دانشجویی نیز پس از رصد و بررسی مسائل مختلف، طبق رسالت ذاتی خود با زبانی صریح، به دور از تعارفات معمول سیاسی و یا منفعت اندیشی شخصی و گروهی موضع خود را بیان می نماید.

بسیج دانشجویی دانشگاه های علوم پزشكی كشور در ادامه ی بیانیه 18/3/1400 و نامه 18/4/1400 به محضر رئیس جمهور منتخب در خصوص معیارهای وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشكی و معاونین ایشان و برنامه های اولویت دار این وزارت، این بار پس از معرفی وزیر محترم پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشكی و در استانه ی رأی اعتماد مجلس به ایشان مجدداً مواضع خود را مطرح می نماید تا مورد توجه و اشاره ی ایشان قرار گیرند.

1- در حال حاضر كه جهان درگیر همه گیری ویروس كووید 19 می باشد، كنترل همه گیری كرونا یكی از برنامه های فوریت دار و اولویت دار كشور است. در این عرصه توجه به ترویج فرهنگی و اقدامات پیشگیرانه، بیماریابی و تشخیص زودهنگام مبتلایان، تأمین واكسن و تسریع واكسیناسیون مؤثر، تعریف راهنماهای بالینی علمی مؤثر و استفاده از همه ی ظرفیت های موجود در كشور بسیار مهم است. قطعاً یكی از اولویت های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی باید كنترل این همه گیری در كشور باشد.

2- یكی از معضلات و شاید سرچشمه بسیاری از مشكلات نظام سلامت تعارض منافع است. این تعارض منافع طیف وسیعی از فعالیت همزمان در بخش دولتی و خصوصی درمانی تا فعالیت همزمان به عناوین مدیریتی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی و سهامداری شركت های خصوصی را شامل می شود. یكی دیگر از ابعاد تعارض منافع صنف گرایی است. بدان معنا كه مدیر با گرایشات و وابستگی به صنفی خاص اعم از گروه های شغلی (به خصوص پزشكان)، انجمن های پزشكی و مجموعه های صنفی مثل نظام پزشكی و نظام پرستاری است.

اجرای صحیح قانون تمام وقتی اساتید همراه متناسب سازی درآمدها و مالیات ها در بخش های دولتی و خصوصی از نكات مهم در این خصوص نباید دل به تصمیمات به نفع مردم همزمان با داشتن منافع متعارض بست، لذاست كه بهترین اقدام نداشتن یا رفع تعارض منافع وزیر و معاونین وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی است.

3- مدیریت و اجرا در نظام سلامت نیازمند دانش و تجربه مدیریتی است و درجه علمی و رشته تحصیلی و شهرت افراد در درمانگری، ملاك خوبی برای انتخاب مدیران نیست. از این رو وزیر و معاونین وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی باید دارای سابقه مدیریتی موفق در سطوح كلان نظام سلامت باشند.

4- امروز نظام سلامت بیش از پیش نیازمند مدیران مبتكر و خلاق برای تحول اندیشی و توانمندی اجرایی و جهادی برای تحول سازی است. همه این خصوصیات داشتن روحیه جوانی، جوان گرایی و تحول خواهی را از ملاك های مهم انتخاب وزیر و معاونین وزیر و معاونین وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی می نماید.

5- در نظام سلامت اسناد و قوانین بالادستی زیادی وجود دارد كه در بسیاری از آنان به بهانه های مختلف مغفول واقع شده اند. از آن جمله سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری و اسناد توسعه می باشد. بدیهی است برنامه ها و تمركز اجرایی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی باید مبتنی بر این اسناد كلان باشد.

6- یكی از بخش های مهم و اساسی برای تحول در نظام سلامت تكمیل نظام سلامت الكترونیك است. به خصوص برخی از اجزای آن همچون پرونده الكترونیك سلامت یا سامانه رهگیری دارویی در كشور كه پروژه هایی ناتمام در نظام سلامت می باشند. تكمیل نظام سلامت الكترونیك باید در برنامه های مهم وزیر و معاونین وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی قرار داشته باشد.

7- همگان اذعان دارند كه باید بهداشت در اولویت و مقدم بر درمان باشد. حال آنكه در حال حاضر درمان بر همه ی ساختارها و شئون نظام سلامت اولویت دارد چرا كه سودآور است. باید ساختار نظام سلامت و تعاملات آن سودِ اجزا را در سلامت مردم تعریف نماید. اصلاح نظام ارجاع و تكمیل پروژه پزشك خانواده كه در سال های گذشته آغاز گردیده می تواند رویكرد نظام سلامت را از درمان محوری به سلامت محوری تغییر دهد.

8- ایران بین 25 كشور منطقه رتبه 20م سرانه تعداد پزشك به جمعیت را دارد و این یعنی كمبود پزشك به ازای جمعیت. اما توزیع نامناسب پزشك در كشور و دغدغه دسترسی به پزشك در برخی مناطق وضعیت را بغرنج می كند. این مسأله كم و بیش در خصوص سایر گروه های شغلی نظام سلامت وجود دارد. در این خصوص اصلاح توزیع و افزایش ظرفیت تربیت نیروی انسانی نظام سلامت، پس از تأمین و توسعه زیرساخت ها، باید در برنامه های وزیر و معاونین وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی قرار داشته باشد. همچنین یكی از مسائل در توزیع نیروی انسانی نظام سلامت، اجرای صحیح طرح تمام وقتی اساتید به همراه اصلاح اختلاف تعرفه ها و اختلاف مالیات های بخش دولتی و خصوصی است كه در این مورد نیز باید برنامه ی كارایی وجود داشته باشد.

9- یكی از بحرانی ترین و حیاتی ترین معضلات كشور بحث كاهش جمعیت است. احتمال بالای بسته شدن پنجره جمعیتی ایران طی 10 سال آینده، قید فوریت را به برنامه ها و اقدامات برای حل این موضوع می افزاید. گرچه افزایش جمعیت امری چند بُعدی و بین بخشی است اما نقش وزیر و معاونین وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی به عنوان مرجع پایش جمعیت و متولی برخی زیرمسائل آن همچون سقط جنین، پیشگیری از بارداری، غربالگری جنین، ناباروری و ... بسیار مهم و اساسی است.

قطعاً این معضل نیازمند راه حل های زمان بندی شده و دقیق است چرا كه فرصت آزمون و خطا وجود ندارد.

باید همان گونه كه در سالیان گذشته همه دستگاه های كشور برای سیاست كاهش جمعیت همت كردند امروز نیز برای افزایش جمعیت همت مضاعف گردد.

10- یكی از مزیت های تمدنی ایران اسلامی علم طب سنتی ایرانی است. این علم گرچه در فرهنگ مردم باقی مانده است اما به واسطه نفوذ غربگرایان از زمان پهلوی اول تا حدود 15 سال پیش ممنوع بوده و اكنون كه در دانشگاه های علوم پزشكی در حال فعالیت است، نیازمند توجه ویژه مسئولین است تا هم به صورت قانونی و علمی مورد بهره برداری عموم قرار بگیرد و هم راه سودجویی های مختلف را بر مدعیان كاذب ببندد.

طبعاً وزیر و معاونین محترم وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی طبق بند 12 سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری باید در خصوص بازشناسی، تبیین، ترویج، توسعه و نهادینه نمودن طب سنتی ایرانی برنامه و اقدامات مؤثری داشته باشند.

بسیج دانشجویی دانشگاه های علوم پزشكی كشور امیدوار است دكتر بهرام عین اللهی كه از پزشكان و اساتید متعهد و ارزشی كشور می باشند، در صورت گرفتن رأی اعتماد از مجلس شورای اسلامی، بتوانند با انتخاب معاونین لایق، كنترل سریع همه گیری كرونا و ایجاد تحول در نظام سلامت گام های مؤثری در نیل به اهداف نظام اسلامی در عرصه سلامت بردارند.

و در آخر تأكید می گردد بسیج دانشجویی دانشگاه های علوم پزشكی پس از استقرار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی با مسئولیت هر فردی، پیگیر این مطالبات خواهدبود.

و من الله توفیق

اسامی دفاتر بسیج دانشجویی امضا كننده:

دانشگاه علوم پزشكی مازندران

دانشگاه علوم پزشكی كرمانشاه

دانشگاه علوم پزشكی زنجان

دانشگاه علوم پزشكی شیراز

دانشگاه علوم پزشكی جندی شاپور اهواز

دانشگاه علوم پزشكی همدان

دانشگاه علوم پزشكی كرمان

دانشگاه علوم پزشكی زاهدان

دانشگاه علوم پزشكی ارومیه

دانشگاه علوم پزشكی سمنان

دانشگاه علوم پزشكی كردستان

دانشگاه علوم پزشكی شهركرد

دانشگاه علوم پزشكی قزوین

دانشگاه علوم پزشكی شهید صدوقی (ره) یزد

دانشگاه علوم پزشكی لرستان

دانشگاه علوم پزشكی قم

دانشگاه علوم پزشكی هرمزگان

دانشگاه علوم پزشكی بوشهر

دانشگاه علوم پزشكی یاسوج

دانشگاه علوم پزشكی اراك

دانشگاه علوم پزشكی البرز

دانشگاه علوم پزشكی گلستان

دانشگاه علوم پزشكی گیلان

دانشگاه علوم پزشكی دزفول

دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی

دانشگاه علوم پزشكی رفسنجان

دانشگاه علوم پزشكی سبزوار

دانشگاه علوم پزشكی شاهرود

دانشگاه علوم پزشكی بم

دانشگاه علوم پزشكی جهرم

دانشگاه علوم پزشكی فسا

دانشگاه علوم پزشكی گناباد

دانشگاه علوم پزشكی تربت حیدریه

دانشگاه علوم پزشكی زابل

دانشگاه علوم پزشكی بابل

دانشگاه علوم پزشكی ایرانشهر

دانشگاه علوم پزشكی جیرفت

دانشكده علوم پزشكی مراغه

دانشكده علوم پزشكی بهبهان

دانشكده علوم پزشكی اسدآباد

دانشكده علوم پزشكی خوی

دانشكده علوم پزشكی سراب

دانشكده علوم پزشكی خمین

دانشكده پیراپزشكی و بهداشت فردوس

دانشكده پیراپزشكی و پرستاری نهاوند

دانشكده پیراپزشكی استهبان

دانشكده مشگین شهر

دانشكده پرستاری و پیراپزشكی آمل

دانشكده پرستاری آباده

دانشكده پرستاری طبس

كد خبرنگار : 93
   تاریخ: ۱۶:۰۵ - ۲۹/۰۵/۱۴۰۰   بازدید: ۱۶۵