دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
جمعه ۱۳ مهر ۱۴۰۳

متادون در هیچ داروخانه ای توزیع نمی شود
 
به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، به نقل از پایگاه خبری تحلیلی رادیو گفت وگو، دكتر سیامك افاضلی، پژوهشگر صنعت دارو در برنامه «صبح وگفتگو» درمورد توزیع داروی غیرمجاز متادون در داروخانه ها گفت: داروی ترك اعتیاد متادون به صورت قرص و شربت مدتهاست كه در داخل كشور تولید و توزیع می شود. او با ...
به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، به نقل از پایگاه خبری تحلیلی رادیو گفت وگو، دكتر سیامك افاضلی، پژوهشگر صنعت دارو در برنامه «صبح وگفتگو» درمورد توزیع داروی غیرمجاز متادون در داروخانه ها گفت: داروی ترك اعتیاد متادون به صورت قرص و شربت مدتهاست كه در داخل كشور تولید و توزیع می شود.

او با بیان اینكه محل توزیع اصلی این دارو در كلینیك های ترك اعتیاد بوده است، افزود: این دارو توسط خود پزشك مستقر در كلینیك ترك اعتیاد به فرد معتاد تحویل داده می شد اما طبق قوانین وزارت بهداشت محل توزیع دارو باید در داروخانه باشد.

افاضلی با تأكید بر اینكه ایمن ترین محل برای توزیع داروها، داروخانه است گفت: ما داروهای مخدر بسیار زیادی داریم كه در داخل كشور تولید و توزیع می شوند و تاكنون هم موردی سراغ نداشتیم كه فردی به واسطه استفاده از دارویی مانند «اُكسی كدون» معتاد شود و یا اینكه این دارو در بازار سیاه پیدا شود.

در ادامه، دكتر علی فاطمی با بیان اینكه داروی متادون هم اكنون در داروخانه ها توزیع نمی شود، گفت: با وجود ابلاغ ضابطه جدید سازمان غذا و دارو مبنی بر عرضه داروهای تحت كنترل از داروخانه ها اما هنوز این موضوع اجرایی نشده است.

نائب رئیس انجمن داروسازان افزود: بر اساس این ضابطه، سه محل داروخانه ها، داروخانه های بیمارستانی و مراكز ترك اعتیاد برای عرضه متادون در نظر گرفته شده است، اما اعتراضاتی توسط این مراكز صورت گرفته كه چرا این ضابطه تاكنون اجرایی نشده است.

او خاطرنشان كرد: متأسفانه در این 10 سال كه این كار بر عهده مراكز نگهداری اعتیاد واگذار شده نه تنها اعتیاد كمتر نشده بلكه به تعداد افراد وابسته به داروهای مخدر هم اضافه شده و دلیلش هم این است كه تجویز و فروش این دارو در یك محل صورت می گیرد.

فاطمی در واكنش به اظهارات دكتر شانه ساز مبنی بر عرضه متادون در داروخانه ها گفت: این برداشت از حرفهای دكتر شانه ساز درست نیست؛ در حال حاضر این كار فقط در دو دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی و دانشگاه قم به صورت محدود انجام می شود و متادون در هیچ داروخانه ای عرضه نمی شود.
منبع خبر:
دانشجو
   تاریخ: ۰۹:۵۸ - ۲۱/۱۱/۱۳۹۹   بازدید: ۱۴۲