دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
دوشنبه ۹ مهر ۱۴۰۳

كاهش چشمگیر درصد مبتلایان و فوتیهای كرونا در مراكز نگهداری
 
مدیركل توانبخشی مراقبتی سازمان بهزیستی كشور آخرین آمار و اطلاعات واكسیناسیون مراكز توانبخشی و مراقبتی بهزیستی كشور و واكسیناسیون افراد دارای معلولیت مقیم در خانه را تا پایان مردادماه تشریح كرد.
كاهش چشمگیر درصد مبتلایان و فوتیهای كرونا در مراكز نگهداری عكس آرشیوی است. به گزارش ایسنا، مصطفی سراج درخصوص آخرین آمار و اطلاعات واكسیناسیون جامعه هدف و كاركنان مراكز دولتی و غیردولتی سازمان بهزیستی تا پایان مردادماه و با اشاره به واكسیناسیون مراكز شبانه روزی توانبخشی كه در فاز اول برنامه واكسیناسیون ستاد مقابله با كرونا قرار داشته اند گفت: تعداد كل دریافت كنندگان واكسن مراكز سالمندان شامل سالمندان و كاركنان این مراكز 19 هزار و 620 نفر (93.4 درصد كل افراد مقیم و پرسنل) بوده است.

وی با بیان اینكه عمده افراد مقیم و پرسنل مراكز سالمندان نیز دوز دوم را دریافت كرده اند، مگر اینكه شرایط خاصی داشته اند كه امكان دریافت واكسن را نداشتند، گفت: تعداد كل دریافت كنندگان واكسن دوز اول مراكز شبانه روزی توانبخشی اعم از معلولان ذهنی، جسمی، بیماران روانی مزمن و سالمندان شامل مددجویان و كاركنان 61 هزار و 511 نفر (87 درصد افراد مقیم و كاركنان این مراكز) بوده است. همچنین تعداد كل دریافت كنندگان دوز دوم واكسن نیز 47 هزار و 269 نفر بوده است؛ یعنی 77 درصد دریافت كنندگان دوز اول، دوز دوم را دریافت كرده اند و به عبارتی 66.5 درصد كل افراد مقیم و پرسنل دوز دوم را دریافت كرده اند.

مدیركل توانبخشی مراقبتی سازمان بهزیستی كشور با اشاره به اینكه با انجام واكسیناسیون در مراكز شبانه روزی توانبخشی میزان ابتلا و فوت كاهش محسوسی داشت، اظهار كرد: در مطالعه مقایسه ای چهار ماهه، در دو بازه زمانی مشخص سال 1399 و 1400 كه واكسیناسیون انجام شد، شاهد كاهش 57.4 درصدی ابتلا در مراكز سالمندان و كاهش 75.2 درصدی فوت بر اثر كرونا را شاهد بودیم. در كل مراكز شبانه روزی اعم از معلولان و سالمندان و بیماران روانی مزمن در مقایسه این دو بازه زمانی كاهش 36.4 درصدی ابتلا و كاهش 62.3 درصدی فوت را شاهد بودیم.

سراج در ادامه درخصوص واكسیناسیون افراد دارای معلولیت مقیم در خانواده گفت: واكسیناسیون 517 هزار نفر از افراد دارای معلولیت شدید و خیلی شدید 18 تا 58 سال از نیمه اول مردادماه شروع شده است كه افراد با ثبت نام در سامانه وزارت بهداشت و تعیین زمان و مكان، واكسن را دریافت می كنند. علی رغم درخواست سازمان بهزیستی از وزارت بهداشت تاكنون به ما اعلام نشده كه چند نفر از اسامی افراد دارای معلولیت شدید و خیلی شدیدی كه اعلام كردیم، واكسن دریافت كرده اند.

مدیركل توانبخشی مراقبتی سازمان بهزیستی كشور افزود: البته پیش بینی ما این است كه مشكلی وجود نداشته، زیرا علاوه بر اطلاع رسانی به خانواده ها اعلام شد كه چنانچه در مراحل دریافت واكسن با مشكل مواجه شدند به مددكاران و واحدهای بهزیستی مراجعه كنند كه تاكنون در این خصوص مشكل خاصی از استان ها گزارش نشده است.

سراج یادآور شد: درخصوص واكسیناسیون افراد مقیم در خانه، انتظار ما از وزارت بهداشت این است كه طی روزهای آینده سهمیه واكسن افراد دارای معلولیت متوسط و خفیف بالای 18 سال را هم به ما اعلام كنند كه به جامعه هدف اطلاع رسانی كنیم تا این افراد جهت دریافت واكسن به مراكز واكسیناسیون مراجعه كنند.

وی همچنین این را هم گفت كه باتوجه به اینكه واكسیناسیون فاز سه نیز شروع شده كه طبق برنامه ستاد ملی مقابله با كرونا شامل زندان ها، گرمخانه ها، كمپ ها، پرسنل بانك ها و... بوده، قاعدتا در این فاز هم باید كلیه مراكز شبانه روزی و روزانه مانند مراكز نگهداری درمان و كاهش آسیب معتادان متجاهر، مراكز اقامتی بهبود و بازتوانی اعتیاد، مراكز شبه خانواده، مراكز آسیب دیدگان اجتماعی، اورژانس اجتماعی، كلینیك های مددكاری، مراكز مشاوره و دیگر مراكز تحت پوشش سازمان و هم مددجویان تحت پوشش بهزیستی مقیم در خانواده مانند زنان سرپرست خانوار با اعضای خانواده، فرزندان امدادبگیر و كاركنان واحدها و ادارات بهزیستی نیز در این مرحله كه بالغ بر 4 میلیون نفر هستند واكسن دریافت كنند كه از وزارت بهداشت درخواست داریم باتوجه به شرایط خاصی كه مراكز و جامعه هدف سازمان دارد در فاز سه هم كاركنان و هم واحدهای تابعه ما در اولویت قرار گیرند و در این خصوص نیز آمار گروه ها را به تفكیك به وزارت بهداشت اعلام كردیم.

مدیركل توانبخشی مراقبتی سازمان بهزیستی كشور گفت: باتوجه به اینكه پذیرش در مراكز شبانه روزی بهزیستی، تحت هر شرایطی اجتناب ناپذیر است و ما ورودی جدید خواهیم داشت (به ویژه در مورد افرادی كه فاقد سرپرست هستند یا سرپرست موثر ندارند)، واكسیناسیون این افراد كه ورودی های جدید مراكز هستند باید در برنامه كاری دانشگاه علوم پزشكی قرار گیرد تا ایمنی و سلامت همه جامعه هدف مقیم در این مراكز حفظ شود، زیرا ماهیت مراكز تجمعی به گونه ای است كه با ابتلا یك فرد همه افراد آن مركز می توانند در معرض خطر باشند.

وی در ادامه با بیان اینكه انجام واكسیناسیون از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، اما كافی نیست، افزود: رعایت كامل شیوه نامه های بهداشتی به ویژه در مراكز تابع بهزیستی كه افراد مقیم در آن از سیستم ایمنی ضعیفتری نسبت به عموم جامعه برخوردارند و بیشتر در معرض آسیب هستند اهمیت بسزایی دارد لذا در كمیته پیشگیری از بیماری های سازمان بهزیستی تلاش می شود به طور مستمر به صدور بخشنامه ها و دستورالعمل ها و اتخاذ تدابیر لازم ایمنی، حفاظتی و حمایتی این مهم مورد غفلت قرار نگیرد.

انتهای پیام
منبع خبر:
ایسنا
   تاریخ: ۱۱:۳۹ - ۰۱/۰۶/۱۴۰۰   بازدید: ۲۱۸