دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
دوشنبه ۹ مهر ۱۴۰۳

امكان ارایه خدمات با كارت شناسایی هوشمند برای افراد مبتلا به اوتیسم
 
اهواز - ایرنا - معاون توانبخشی اداره كل بهزیستی خوزستان با اشاره به چگونگی صدور كارت شناسایی هوشمند از طرف انجمن اوتیسم ایران برای افراد مبتلا به اختلال طیف اوتیسم گفت: این كارت با هدف شناسایی و فراهم كردن امكان ارایه خدمات به این افراد در نقاط مختلف كشور طراحی شده است.
امكان ارایه خدمات با كارت شناسایی هوشمند برای افراد مبتلا به اوتیسم اهواز - ایرنا - معاون توانبخشی اداره كل بهزیستی خوزستان با اشاره به چگونگی صدور كارت شناسایی هوشمند از طرف انجمن اوتیسم ایران برای افراد مبتلا به اختلال طیف اوتیسم گفت: این كارت با هدف شناسایی و فراهم كردن امكان ارایه خدمات به این افراد در نقاط مختلف كشور طراحی شده است.

غلامعلی جعفری روز چهارشنبه درگفت وگو با خبرنگار ایرنا با اشاره به فرآیند تشكیل پرونده برای افراد مبتلا به اوتیسم در بهزیستی بیان كرد: افراد پس از مراجعه به نزدیكترین مجتمع خدمات بهزیستی محل سكونت و ارایه درخواست مبنی بر ابتلای فرزند خود به اختلال طیف اوتیسم ، فرم های ارجاع به كارشناسان مربوطه را دریافت كرده و پس از تكمیل برای حضور در كمیسیون پزشكی تشخیص نوع و شدت معلولیت دعوت می شوند.

وی افزود: در صورتی كه ارزیابی بالینی توانخواه دلال بر ابتلا به اختلال اوتیسم باشد در فرم كمیسیون پزشكی ثبت می شود و پس از آن در سامانه ارمغان ( بانك اطلاعاتی بهزیستی كشور) ثبت می شود، لذا از زمان ثبت مشخصات در سامانه ارمغان، فرد به عنوان توانخواه زیرحمایت سازمان قرار گرفته و متناسب با نیاز خود و امكانات سازمان می تواند از خدمات بهره مند شود.

جعفری ادامه داد: اگر پس از ارجاع فرد به روانپزشك، نیاز به انجام مراحل تشخیصی با دقت بیشتری باشد، فرد به نزدیكترین پایگاه غربالگری اختلال طیف اوتیسم فرستاده می شود و در آن جا كارشناسان نسبت به انجام تست غربالگری هیوا، و در صورت لزوم آزمون تشخیصی گارس _ 2 اقدام كرده و نتیجه اقدامات در سامانه غربالگری اوتیسم ثبت می شود.

معاون توانبخشی اداره كل بهزیستی خوزستان با اشاره به بارگذاری اطلاعات كلیه پایگاه های موجود استان بر روی سامانه بیان كرد: آدرس سامانه غربالگری اختلال طیف اوتیسم برای مراجعه خانواده و انجام آزمون هیوا Autism.behzisti.net است.

وی افزود: هم اكنون در استان خوزستان هفت پایگاه غربالگری اختلال طیف اوتیسم در اندیمشك، ماهشهر، امیدیه، دزفول و سه پایگاه در اهواز فعال هستند.

جعفری با اشاره به درج عنوان اوتیسم بر روی كارت هوشمند گفت: این كارت دارای قابلیت استفاده به عنوان كارت بانكی و قابلیت شارژ شدن و اتصال آن به شبكه اوند را دارد و با توجه به تفاهم نامه هایی كه انجمن اوتیسم ایران با شبكه های دوستدار اوتیسم امضا كرده قابلیت اعمال تخفیف برای این افراد را دارد.

وی افزود: هولوگرام روی كارت هوشمند امكان اتصال آن كارت به اطلاعات پرونده فرد مبتلا به اختلال را داشته و در صورت اسكن نمودن كارت، اطلاعات فرد قابل مشاهده است؛ همچنین این كارت قابل ارایه به ادارات، سازمان ها و نهادهای مختلف به منظور معرفی توانخواه و محدودیت حسی یا حركتی وی است.

معاون توانبخشی اداره كل بهزیستی خوزستان گفت: تاكنون 301 نفر در سامانه صدور كارت هوشمند مرتبط با انجمن اوتیسم ایران در خوزستان ثبت نام كرده اند كه 110 نفر آن از شهرستان اهواز و بقیه از سایر شهرستان ها هستند. از تعداد تا كنون برای پنج نفر كارت هوشمند از طرف انجمن اوتیسم ایران صادرشده است.

وی ادامه داد: طبق آخرین آمار دریافتی در فروردین امسال از ادارات بهزیستی شهرستان های استان خوزستان تعداد افراد مبتلا به اختلال طیف اوتیسم یك هزار و 21 نفر هستند و آخرین آمار ثبت شده در سامانه ارمغان بهزیستی نیز یك هزار و 43 نفر و تعداد افرادی كه به سامانه غربالگری مراجعه كرده و آزمون هیوا را انجام داده اند 67 نفر می باشند.

اوتیسم یا درخودماندگی یك اختلال عصبی رشدی با شاخص های نقص در ارتباط اجتماعی، رفتارهای كلیشه ای، مشكلات درك شناختی و خزانه رفتاری، حركتی و كلامی محدود است.به گفته كارشناسان، 75 تا 88 درصد بچه هایی كه در طیف اوتیسم قرار دارند، علامت هایی از این اختلال را در دو سال نخست زندگی نشان می دهند.

برچسب ها
- خوزستان
- اوتیسم
- اهواز
- سازمان بهزیستی كشور
منبع خبر:
ایرنا
   تاریخ: ۱۸:۴۲ - ۰۳/۰۶/۱۴۰۰   بازدید: ۱۶۱