دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
جمعه ۱۳ مهر ۱۴۰۳

انعقاد 12 تفاهم نامه همكاری بین سازمانی در زمان بروز حوادث و سوانح
 
تهران - ایرنا - دبیركل جمعیت هلال احمر از انعقاد 12 تفاهم نامه همكاری بین سازمانی این جمعیت برای تعامل بیشتر با سایر دستگاه های مسئول در امر امدادرسانی و مدیریت بحران در زمان بروز حوادث و سوانح در كشور خبر داد.
انعقاد 12 تفاهم نامه همكاری بین سازمانی در زمان بروز حوادث و سوانح تهران - ایرنا - دبیركل جمعیت هلال احمر از انعقاد 12 تفاهم نامه همكاری بین سازمانی این جمعیت برای تعامل بیشتر با سایر دستگاه های مسئول در امر امدادرسانی و مدیریت بحران در زمان بروز حوادث و سوانح در كشور خبر داد.

محمدحسن قوسیان مقدم روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار اجتماعی ایرنا در پاسخ به این سوال كه برنامه شما برای تعامل هلال احمر با سایر دستگاههای مسئول در امر امدادرسانی در انواع حوادث طبیعی و غیر طبیعی چیست افزود: با توجه با ابلاغ قانون جدید مدیریت بحران كشور در ردیف های یك تا سه از بند «ب» ماده 14 قانون یادشده، هلال احمر موظف است با سایر دستگاههای امدادرسان تعامل و همكاری كرده و خدمات تخصصی ارائه كند كه در این راستا ضمن گسترش تعاملات بین سازمانی به ویژه در زمان بروز حوادث و سوانح تا كنون 12 تفاهم نامه همكاری از بعد از ابلاغ قانون منعقد شده كه این خود یكی از اصلی ترین برنامه های جمعیت هلال احمر در این عرصه می باشد.

وی ادامه داد: جمعیت هلال احمر در راستای ایفای نقش موثر خود در مقابله با حوادث و سوانح در كشور نیازمند گسترش تعاملات بین سازمانی با سایر دستگاههای مسئول در امر امدادرسانی، مدیریت بحران و سوانح و تدوین برنامه های متعددی در سطوح «راهبردی»، «تاكتیكی» و «عملیاتی» است كه موفقیت و ارتقای كیفی عملیات آن در مواجهه با سوانحی كه در آنها وظیفه و نقش دارد، مستلزم تحقق شرایط مختلفی است كه تدوین و عملیاتی شدن برنامه های منسجم در سطوح یادشده از جمله این شرایط است.

دبیركل جمعیت هلال احمر در پاسخ به این سوال كه برنامه هلال احمر برای سیستم پیجینگ (فراخوان گروههای بهداشت و درمان اضطراری) برای پاسخگویی به انواع حوادث چیست، اظهار داشت: نرم افزار مدیریت اطلاعات و هماهنگی عملیات هلال احمر كه تحت وب است ظرفیت ارسال پیام صوتی و مطلب را در قالب پیامك انبوه از طریق خطوط تلفن و شبكه مجازی داشته و بدین واسطه نیازی برای پیجر وجود ندارد.

قوسیان مقدم در پاسخ به این سوال كه سطوح «فوریت و فرماندهی سانحه» در برنامه پاسخگویی هلال احمر در سوانح (EOP) چگونه است، گفت: برنامه پاسخگویی به سوانح یا به تعریف بین المللی عملیات اضطراری (Emergency operation plan) در حقیقت، یك سند راهبردی مكتوب است كه براساس آیین نامه امداد و نجات كاركردهای پاسخگویی هلال احمر در این برنامه در چهار سطح حادثه محلی، سانحه استانی، سانحه منطقه ای و سانحه ملی فعال می شوند كه در سطح ملی، كاركردهای ارایه شده با محوریت سازمان ها، معاونت ها و واحدهای مختلف جمعیت هلال احمر، در سطح منطقه ای، استانی و پایین تر، با توجه به اینكه برای هر حادثه سناریوی ویژه ای تدوین می شود كاركردهای عملیاتی مبتنی بر سناریو و با محوریت واحدهای متناظر استانی سازمان ها، معاونت ها و یا واحدهای مختلف جمعیت هلال احمر به اجرا می رسد.

طبق بند ب ماده 14 قانون مدیریت بحران جدید كشور پنج ماموریت مهم نجات، انتقال مصدومان به مراكز درمانی، اسكان اضطراری، تامین مایحتاج آسیب دیدگان سوانح و بلایا و ذخیره سازی اقلام امدادی برعهده هلال احمر گذاشته شده كه كاملا در حوزه امداد و نجات تعریف می شود.

همچنین طبق بند ب ماده 14 قانون مدیریت بحران كشور جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران موظف است با همكاری شوراهای اسلامی شهر و روستا، شهرداری ها، دهیاری ها، سازمان صدا و سیما، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان های مسوول در امور فرهنگی و تبلیغی و ستاد كل نیروهای مسلح و بر اساس استانداردهای سازمان، نسبت به آموزش آحاد جامعه و سازمان های مردم نهاد در برابر حوادث و سوانح اقدام كند.

به گزارش ایرنا، جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران وظایف عمده ای را در سطح ملی و بین المللی برعهده دارد و می كوشد تا به اهدافی كه در اساسنامه این جمعیت آمده است، جامه عمل بپوشاند.

این اهداف عبارت از تلاش برای تسكین آلام بشری، تأمین احترام انسان ها و كوشش در راستای برقراری دوستی و تفاهم و صلح پایدار میان ملت ها و حمایت از زندگی و سلامت انسان ها بدون درنظرگرفتن هرگونه تبعیض میان آنها است.

جمعیت هلال احمر اكنون در زیرمجموعه خود دارای چهار سازمان فعال و گسترده در زمینه های مختلف امداد و نجات، جوانان، داوطلبان، تداركات پزشكی، یك معاونت در زمینه خدمات درمانی و توانبخشی، یك شركت در زمینه تولید محصولات نساجی و ملزومات امدادی، یك مؤسسه علمی كاربردی و یك مركز پزشكی ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به حجاج و زائران عتبات عالیات است.

همچنین دبیرخانه كمیته ملی حقوق بشردوستانه جمهوری اسلامی ایران نیز با محوریت جمعیت هلال احمر فعالیت می كند.

جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران با سابقه ای بیش از 90 سال در خدمت رسانی به مردم ایران و جهان، از بدو تأسیس خود تا به حال در مسیر اهداف انسان دوستانه و اصول هفت گانه نهضت بین المللی صلیب سرخ و هلال احمر حركت كرده است.

برچسب ها
- سازمان ها
- سازمان مدیریت بحران كشور
- ستاد كل نیروهای مسلح
- دبیركل جمعیت هلال احمر
منبع خبر:
ایرنا
   تاریخ: ۰۸:۵۴ - ۲۵/۱۱/۱۳۹۹   بازدید: ۱۴۷