دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
جمعه ۱۳ مهر ۱۴۰۳

4 هزار كودك توانخواه زیر چتر خیران/ اینجا مهربانی هدیه می دهند
 
خبرگزاری فارس سمنان- سپیده سیر: شرایط كرونایی این روزها برای همه افراد، مؤسسات و سازمان ها، به ویژه در حوزه توانبخشی، دشوار و نفس گیر است؛ اما كار خیر و كمك به همنوع، نه ویروس می شناسد، نه مشكلات اقتصادی حریفش می شود و راه كاستن از بار مشكلات را هر طور شده پیدا می كند.

كودكان و نوجوانان معلول در هر شرایطی نیازهای ثابتی دارند كه غفلت در رفع این نیازها، لطمات جبران ناپذیری به آنها و خانواده وارد می كند؛ در همین راستا مؤسسه توانبخشی ولی عصر (عج) با تحمل مشكلات و سختی ها، در گام نخست شناسایی كودكان دارای مشكلات جسمی شدید و ارتباط با خانواده آنها در استان سمنان را انجام داد و با اهدای وسیله كمك توانبخشی موردنیاز این كودكان و حمایت های موردی و ارائه مستمر آموزش آنلاین خانواده ها، سعی در كاستن از بار عظیم مشكلات آنها دارد.

اما رفع نیازهای این كودكان، مستلزم خیر جمعی و پای كار آمدن افراد، سازمان ها و نهادهای مسؤول استان دارد كه با نیتی خیر و حركتی مؤمنانه در قالب حمایت از آنها، ریشه های امید به زندگی در قلبشان جوانه زند.



اجرای طرح «راهی به آسمان» در سمنان

رئیس اداره مددكاری مؤسسه توانبخشی ولی عصر (عج) در این زمینه اظهار كرد: یكی از طرح های حمایتی این مؤسسه طرح كشوری «راهی به آسمان» است؛ در این طرح كه ویژه كودكان دارای مشكل جسمی شدید سه تا 14 سال است، بسته حمایتی شامل وسایل كمك توانبخشی، جزوات و فیلم های آموزشی، خدمات دندانپزشكی، خدمات ارتوپد فنی و اقلام بهداشتی برحسب نیاز هر كودك به صورت رایگان در اختیار خانواده ها قرار می گیرد.

شیوا دلیریان افزود: اجرای طرح راهی به آسمان از سال 1387 توسط مؤسسه توانبخشی ولی عصر (عج) آغاز شده و تا به حال در هشت استان به مرحله اجرا درآمده است و نزدیك به چهار هزار كودك از خدمات آن بهره مند شدند.

وی گفت: قطار خدمات رسانی این طرح در سال جاری روی ریل استان سمنان قرار گرفت و با همكاری سازمان بهزیستی، لیست مددجویان داروی معلولیت جسمی استان در اختیار مؤسسه قرار گرفت.

رئیس اداره مددكاری مؤسسه توانبخشی ولی عصر (عج) ادامه داد: پس از غربالگری و ارزشیابی های تخصصی كارشناسان مؤسسه، بسته حمایتی ویژه هر كودك مشخص شد و وسایل كمك توانبخشی و خدمات حمایتی در اختیار خانواده ها قرار گرفت.



توزیع رایگان وسایل كمك آموزشی

دلیریان بیان كرد: تیم اجرایی طرح راهی به آسمان برای ارزیابی نهایی كودكان و اهدای وسایل كمك توانبخشی و خدمات حمایتی و خانواده آن ها مهمان شهر سمنان بود و جهت رعایت پروتكل های بهداشتی، 50 درصد از خانواده هایی كه مایل به دریافت حضوری خدمات بودند به محل اجرای طرح مراجعه كردند و وسایل كمك توانبخشی به در منزل بقیه خانواده ها از طریق پست توسط مؤسسه ارسال می شود.

وی افزود: طرح راهی به آسمان این مؤسسه با اشراف به نیازهای كودكان دارای معلولیت جسمی در جهت كمك به آن ها و خانواده هایشان، اقدام به تهیه و توزیع رایگان وسایل كمك توانبخشی از ازجمله واكر، دو نوع كالسكه مخصوص، ویلچر حمام و ... و همچنین توزیع رایگان وسایل كمك آموزشی كرده است.



تأمین هزینه های دندانپزشكی و جراحی های محدود

رئیس اداره مددكاری مؤسسه توانبخشی ولی عصر (عج) عنوان كرد: از دیگر خدماتی كه در قالب طرح راهی به آسمان به توان خواهان زیرپوشش این طرح ارائه می شود، می توان به تأمین بخشی از هزینه های دندانپزشكی، هزینه كفش طبی، تجهیزات ارتوپدی فنی، تأمین هزینه جراحی های محدود، تأمین اقلام بهداشتی ازجمله پوشاك و پیگیری نیازهای آن ها و خانواده هایشان پس از اجرای طرح اشاره كرد.

دلیریان گفت:  تیم اجرایی این طرح، میهمان شهر سمنان بود و با استعانت از خداوند متعال و در سایه عنایات ویژه حضرت ولیعصر (عج)، میزبانی ارزنده ای از كودكان دارای معلولیت جسمی شدید استان سمنان و خانواده هایشان، انجام داد.

وی افزود: خانواده ها به همراه فرزندشان كه بعضی از آن ها در شرایط غیركرونایی نیز از حصار منزل خارج نمی شدند، با رعایت پروتكل های بهداشتی، بر اساس برنامه زمان بندی مشخص به محل اجرای طرح مراجعه كردند.



پیگیری آنلاین نیازهای معلولان

رئیس اداره مددكاری مؤسسه توانبخشی ولی عصر (عج) ادامه داد: در همین راستا فرصتی فراهم شد تا خانواده های دارای فرزند معلول در استان سمنان، كارشناسان این مؤسسه را كه بیش از سه ماه است، از طریق ارتباط آنلاین یا تماس تلفنی پیگیر نیازهای جسمی فرزندشان هستند و از راه دور با هم آشنا شده بودند، از نزدیك ببینند.

دلیریان افزود: شرایطی فراهم شد تا معلولان به صورت حضوری مجدداً ارزیابی شوند و وسیله تجویزشده شان را به صورت امانی از مؤسسه دریافت كنند و درحالی كه برق امید در چشمان خانواده ها می درخشید، گل لبخند بر لبانشان شكفته بود و دعای خیر زیر لب زمزمه می كردند، به محل زندگی و شهر و دیارشان بازگردند.

وی گفت: مؤسسه توانبخشی ولی عصر (عج) مؤسسه غیردولتی و غیرانتفاعی با نزدیك به سه دهه سابقه خدمت به كودكان، نوجوانان و جوانان دارای مشكلات ذهنی و جسمی است.



ارائه خدمات به هزاران كودك زیرپوشش در كشور

رئیس اداره مددكاری مؤسسه توانبخشی ولی عصر (عج) اضافه كرد: ارائه خدمات تخصصی توانبخشی و پزشكی در قالب هشت مركز توانبخشی در كشور، ارائه خدمات آموزشی به توان خواهان و خانواده هایشان، ارائه طرح های حمایتی گسترده در كشور، انتشار كتب توانبخشی و ارائه رویكردهای نوین توانبخشی ازجمله خدمات مؤسسه است كه تا به حال هزاران كودك زیرپوشش آن قرار گرفتند.

دلیریان ادامه داد: در راستای اجرای طرح كشوری راهی به آسمان، مؤسسه توانبخشی ولی عصر (عج) در استان سمنان، لیست دریافتی اولیه از بهزیستی سمنان مورد غربالگری تخصصی مددكاری مؤسسه قرار گرفت.

وی تصریح كرد: پس از مشخص شدن كودكان واجد شرایط، ارزیابی آنلاین كودكان توسط درمانگران مؤسسه آغاز و وسیله موردنیاز هر كودك پس از جلسات متعدد كارشناسی و تعامل با خانواده هر كودك مشخص و شرایط تهیه یا خریداری آن توسط مؤسسه فراهم شد.



121 نفر مشمول دریافت وسایل توانبخشی در سمنان

رئیس اداره مددكاری مؤسسه توانبخشی ولی عصر (عج) گفت: در استان سمنان تعداد 121 نفر مشمول دریافت وسایل كمك توانبخشی شدند و این كودكان علاوه بر تحویل وسایل كمك توانبخشی برحسب نیاز موردحمایت مؤسسه در زمینه خدمات دندانپزشكی، ارتوپد فنی و دریافت موردی اقلام بهداشتی ازجمله پوشك قرار گرفتند.

دلیریان اظهار كرد: آموزش آنلاین خانواده های آن ها در زمینه شیوه درست مراقبت از كودكان توسط مؤسسه به طور مستمر ارائه می شود.



توزیع بیش از 10 میلیارد ریال وسایل كمك توانبخشی در سمنان

وی افزود: وسایل كمك توانبخشی اهداشده به كودكان دارای معلولیت جسمی در استان سمنان شامل واكر معكوس، صندلی سی پی، انواع ویلچر كودك و نوجوان، ویلچر مخصوص حمام، كالسكه مخصوص، توالت فرنگی، صندلی سی پی، تخت و تشك مخصوص، واكر اطفال، ویلچر سی پی، كالسكه مك لارن و كپسول اكسیژن با هزینه بیش از 10 میلیارد ریال بوده است.

رئیس اداره مددكاری مؤسسه توانبخشی ولی عصر (عج) گفت: با توجه به عقبه این مؤسسه در ارائه خدمات كلینیكی در مراكز جامع وابسته به مؤسسه در تهران و سایر شهرستان ها و در گروه های مختلف معلولان جسمی و ذهنی و در واقع لمس از نزدیك نیازهای این خانواده ها چندین سال است كه كارشناسان مؤسسه به این نتیجه رسیدند كه ارائه خدمات كلینیكی به تنهایی كافی نیست؛ چراكه بسیاری از خانواده ها كه دارای فرزند معلول هستند، حتی در مراجعه به مراكز جهت دریافت خدمات توانبخشی هم دچار مشكل هستند.

دلیریان ادامه داد: این خانواده ها برای حمل و نقل فرزندان، بغل گرفتنشان و برای مراجعه با مشكل مواجه هستند و اگر سایر مشكلات خانواده ها در مراقبت 24 ساعته و دائمی از فرزندانشان، استحمام، رفع نیازهای بهداشتی و مشكلات خواب و تغذیه آن ها را در نظر بگیریم، این نتیجه گیری بسیار واضح است كه خانواده ها در كنار دریافت برخی خدمات توانبخشی نیاز اساسی به وسایل كمك توانبخشی جهت تسهیل در زندگی روزمره دارند.



راهی به آسمان؛ طرحی ابتكاری و خودجوش

وی عنوان كرد: به همین جهت طرح راهی به آسمان به عنوان یك طرح ابتكاری و خودجوش تلقی می شود كه از سال 1387 آغاز شده و برخی از وسایل كمك توانبخشی موردنیاز كودكان و نوجوانان معلول را برای كاهش بار مراقبتی خانواده ها و تسهیل وضعیت حركتی فرزندان در اختیار آن ها به صورت رایگان قرار می دهد.

رئیس اداره مددكاری مؤسسه توانبخشی ولی عصر (عج) گفت: در طرح راهی به آسمان پس از بررسی استان ها و با توجه به وضعیت استان ها و شاخص متفاوتی كه كارشناسان مربوطه در نظر دارند، استان موردنظر را انتخاب می كنند و طی رایزنی هایی كه با استان موردنظر داریم، طرح را اجرا می كنیم.

رئیس اداره مددكاری مؤسسه توانبخشی ولی عصر (عج) خاطرنشان كرد: مؤسسه پس از دریافت اطلاعات و مددجویان از طریق بهزیستی به صورت خودجوش این فعالیت را ادامه می دهد تا تحویل وسایل كمك توانبخشی به خانواده ها انجام شود.

در هر صورت برطرف كردن نیازهای معلولان و خانواده هایشان و تسهیل روند زندگی آنها به كمك مسؤولان و خیران بیشتری نیاز دارد تا بتوان لبخندی بر لبان آنها و بذر امید را در دل هایشان كاشت.



انتهای پیام/2568/س/
منبع خبر:
خبرگزاری فارس
   تاریخ: ۱۷:۱۸ - ۲۳/۱۱/۱۳۹۹   بازدید: ۱۳۸