دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
جمعه ۱۳ مهر ۱۴۰۳

آیا این تصمیم نشتی متادون را متوقف خواهد كرد
 
بجنورد- ایرنا- واگذاری توزیع متادون به داروخانه ها در حالی پیگیری می شود كه پزشكان مراكز ترك اعتیاد آن را اقدامی اشتباه عنوان كرده و داروخانه ها هم تمایلی به توزیع و عرضه این دارو ندارند.
آیا این تصمیم نشتی متادون را متوقف خواهد كرد بجنورد- ایرنا- واگذاری توزیع متادون به داروخانه ها در حالی پیگیری می شود كه پزشكان مراكز ترك اعتیاد آن را اقدامی اشتباه عنوان كرده و داروخانه ها هم تمایلی به توزیع و عرضه این دارو ندارند.  

به گزارش ایرنا، رییس سازمان غذا و دارو پیش از این از توزیع داروی ترك اعتیاد متادون در داروخانه های منتخب خبر داده و گفته بود كه از نظر قانونی هر دارویی كه در كشور تایید شده و در فهرست دارویی كشور باشد باید در داروخانه عرضه شود و بر این اساس چون متادون هم یك داروست باید در داروخانه عرضه شود.

توزیع این دارو در مراكز ترك اعتیاد هنوز قطع نشده است اما پیگیری برای توزیع آن در داروخانه ها سبب انتقاد پزشكان مراكز ترك اعتیاد از این تصمیم شده است.

از سویی داروخانه داران هم می گویند توزیع این دارو در داروخانه به لحاظ وجهه اجتماعی، امنیت و قبح شكنی اعتیاد، مورد تایید آنان نیست.

متادون یكی از داروهای مخدر است كه به عنوان یك ماده نگهدارنده و جایگزین مواد مخدر برای ترك اعتیاد معتادان به موادی مانند تریاك و هروئین كاربرد دارد.

مصرف این دارو برای معتادان در دوره ترك، موجب كاهش عوارض جسمی و روانی ناشی از ترك و مهار یا كاهش میل به مصرف مواد مخدر می شود.

پیش از این شربت متادون فقط در مراكز ترك اعتیاد سرپایی و داروخانه های بیمارستانی به معتادان داده می شد اما گفته می شود قرار است از این پس معتادان با در دست داشتن نسخه پزشك این دارو را از داروخانه های منتخب دریافت كنند.

در این میان پزشكان شاغل در مراكز درمان سوء مصرف مواد، این تصمیم را غیركارشناسانه خوانده و بر این باورند كه این اقدام می تواند سبب تغییر و آسیب در روند درمان معتادان شود. آنان عقیده دارند كه این امر سبب كاهش شدید مراجعه معتادان به مراكز ترك اعتیاد و حتی قطع این مراجعات می شود.

پزشكان می گویند این اقدام می تواند سبب تغییر و آسیب در روند درمان معتادان شود. آنان عقیده دارند كه این امر سبب كاهش شدید مراجعه معتادان به مراكز ترك اعتیاد و حتی قطع این مراجعه ها می شود

به عقیده پزشكان شیوع بیشتر اعتیاد و خروج بیماران از چرخه درمان، مهم ترین و اصلی ترین پیامدی است كه تصمیم واگذاری داروی متادون به داروخانه ها دارد.

یكی از اهداف عنوان شده برای توزیع داروهای ترك اعتیاد در داروخانه ها، جلوگیری از ایجاد بازار سیاه برای این داروها است، قرص و یا شربت متادون به بازار آزاد راه یافته است، برخی از معتادان بیش از دز مورد نیاز، متادون دریافت كرده و یا دز دریافت شده را كمتر مصرف می كنند و آن را با قیمتی بالا در بازار آزاد می فروشند.

مشتریان این داروی ترك اعتیاد، افرادی با وجهه اجتماعی بالا هستند كه از حضور در مراكز ترك اعتیاد خودداری كرده و از این رو به دنبال داروی ترك اعتیاد در بازار آزاد هستند.

پزشكان و البته مسوولان در بهزیستی اعتقاد دارند كه نشت داروی متادون از مراكز ترك اعتیاد به بازار سیاه بسیار اندك است. این دارو از راههایی دیگر به بازار سیاه راه می یابد، البته در صورتی كه توزیع آن به داروخانه واگذار شود باز هم نشت آن به بازار سیاه محتمل است.



عرضه متادون در داروخانه ها اشتباه است

معاون پیشگیری اداره كل بهزیستی خراسان شمالی با بیان اینكه واگذاری توزیع داروهای ترك اعتیاد به داروخانه ها تصمیمی اشتباه است، گفت: من هم مخالف این اقدام هستم.

هاجر پاكدین اظهار داشت: درمان اعتیاد، ابعاد مختلفی دارد كه باید مورد توجه باشد، در درمان این بیماری، جنبه های روانی و اجتماعی فرد باید مورد بررسی قرار گیرد.

وی تصریح كرد: توزیع متادون اهرمی است تا فرد معتاد برای درمان به مراكز ترك اعتیاد كشانده شود و اگر عرضه این دارو در این مراكز حذف شود، چه بسا افراد دیگر مراجعه ای به این مراكز نداشته باشند.

توزیع متادون اهرمی است تا فرد معتاد برای درمان به مراكز ترك اعتیاد كشانده شود اگر عرضه این دارو در این مراكز حذف شود، فرد دیگر مراجعه نخواهد داشت

پاكدین افزود: اگر توزیع متادون به داروخانه ها واگذار شود، فرد معتاد دیگر انگیزه ای برای مراجعه به مراكز ترك اعتیاد ندارد، كمرنگی و یا قطع ارتباط با مراكز ترك اعتیاد سبب می شود كه این بیماران از دریافت خدمات این مراكز محروم شوند.

وی با تاكید بر اینكه داروخانه ها هم با این موضوع مخالف هستند، گفت: حضور فرد معتاد به مانند سایر بیماران در داروخانه، خوشایند مسوولان داروخانه ها نیست، وجهه محیط كار زیر سوال می رود و این محیط دیگر نمی تواند برای حضور سایر مشتریان و افراد مناسب باشد.

وی در باره نشت داروی متادون به بازار آزاد گفت: میزان نشت این دارو از مراكز ترك اعتیاد بسیار ناچیز است، امكان ندارد فرد معتاد بتواند حجم زیادی را به بازار آزاد عرضه كند، ممكن است فرد معتاد دز خانگی را مصرف نكرده و یا كمتر مصرف كند تا آن را در بازار آزاد بفروشد اما این میزان بسیار اندك است.

معاون پیشگیری اداره كل بهزیستی خراسان شمالی افزود: اگر نشتی وجود دارد در چرخه دیگری است كه باید بر آن نظارت شود.



تیشه به ریشه درمان اعتیاد

عضو هیات مدیره سازمان نظام پزشكی بجنورد گفت: توزیع داروهای ترك اعتیاد در سطح داروخانه ها تصمیمی اشتباه و در حكم تیشه به ریشه درمان این بیماری است كه هم داروخانه ها و هم مراكز ترك با این اقدام مخالف هستند.

دكتر رامتین جهانگیری اظهار داشت: در تمام دنیا، چرخه درمان از مراكز ترك اعتیاد آغاز می شود و فرد معتاد با مراجعه به این مراكز، درمان مصرف خود را در حضور پرستار و پزشك آغاز می كند كه در این مرحله، تمام مراقبت های لازم از وی انجام می شود تا در صورت بروز مشكلاتی چون حساسیت به دارو، اقدامات لازم صورت گیرد.

عضو هیات مدیره سازمان نظام پزشكی بجنورد خاطرنشان كرد: در كلینیك های ترك اعتیاد، تجهیزات لازم برای احیا وجود دارد و پزشك و پرستار هم بر نحوه مصرف قرص و یا شربت نظارت دارند و تاثیر داروها را بررسی می كنند، این خدمات در صورتی كه توزیع متادون و یا سایر داروهای ترك اعتیاد به داروخانه ها سپرده شود، حذف می شود كه خود آسیبی برای چرخه درمان خواهد بود.

در كلینیك های ترك اعتیاد، تجهیزات لازم برای احیا وجود دارد و پزشك و پرستار هم بر نحوه مصرف قرص و یا شربت نظارت دارند و تاثیر داروها را بررسی می كنند، این خدمات در صورتی كه توزیع متادون و یا سایر داروهای ترك اعتیاد به داروخانه ها واگذار شود، حذف می شود كه خود آسیبی برای چرخه درمان خواهد بود

این پزشك درمانگر گفت: فرد معتاد پس از گذراندن مراحل اولیه، وارد مرحله پایدار مصرف می شود كه در این شرایط متادون به میزان نیاز یك هفته در اختیار فرد قرار می گیرد تا مصرف دز منزل آغاز شود.

عضو هیات مدیره سازمان نظام پزشكی بجنورد افزود: در صورتی كه فرد در این مراحل به لحاظ جسمی دچار مشكل شود، می تواند به كلینیك مراجعه كند.

وی اظهار داشت: یكی دیگر از خدماتی كه در مراكز ترك اعتیاد به بیماران داده می شود، خدمات روانشناختی و كمك به مشكلات روحی است، فرد معتاد كه عمدتا دچار مشكلات روحی و روانشناختی بوده است، برای درمان و به ویژه با انگیزه دریافت متادون، به مركز ترك اعتیاد مراجعه می كند و اگر توزیع متادون در مراكز انجام نشود، این فرد دیگر انگیزه ای برای مراجعه به مراكز نخواهد داشت بنابراین بیم این می رود كه چرخه درمان ابتر بماند.

این پزشك درمانگر گفت: وقتی توزیع دارو در مراكز انجام نشود، حضور بیمار در كلینیك كمرنگ می شود و به تدریج، این مراكز بسته می شود، بیم این است كه سرنوشت متادون هم به سرنوشت تلخ ترامادول گرفتار شود.

عضو هیات مدیره سازمان نظام پزشكی بجنورد با بیان اینكه توزیع قرص و شربت متادون در داروخانه ها، موضوعی است كه هر 2 سوی ماجرا از آن ناراضی هستند، افزود: این اقدام غیركارشناسی، ممكن است منجر به تبر خوردن به ریشه درمان اعتیاد شود.



زیرساخت ها برای توزیع متادون در داروخانه ها فراهم نیست

رییس سازمان نظام پزشكی خراسان شمالی هم با بیان اینكه یكی از اهداف برای واگذاری توزیع متادون به داروخانه ها جلوگیری از نشت آن به بازار آزاد است گفت: میزان نشت از مراكز درمان اعتیاد بسیار ناچیز است و یقینا با واگذاری توزیع این دارو به داروخانه ها، احتمال نشت آن بیشتر می شود.

دكتر محمدحسین انصاری مود اظهار داشت: داروخانه ها با توزیع داروی متادون در این مكان ها مخالف هستند، البته زیرساخت ها برای این اقدام مهیا نیست، مشكلات زیادی پیش پای داروخانه داران است و احتمال نشت دارو از داروخانه به بازار آزاد بیشتر است.

وی افزود: درمان اعتیاد، باید بر اساس پروتكل ها انجام شود، در این زمینه پزشكان و پرستاران برای خدمات رسانی در مراكز ترك اعتیاد، دوره های ویژه ای را می گذرانند و سپس مجاز به فعالیت می شوند، توزیع متادون هم به عنوان دارو و جایگزین مواد مخدر زیر نظر پزشك و پرستار در اختیار قرار می گیرد.

وی اظهار داشت: نظارت ها برای توزیع متادون در مراكز ترك اعتیاد بسیار دقیق است اما بستر برای برقراری این نظارت ها در داروخانه ها فراهم نیست.

وی خاطرنشان كرد: بر اساس اعلام مسوولان، متادون یك دارو است و باید در داروخانه عرضه و توزیع شود، اما آیا زیرساخت های آن همچون كشورهای رشد یافته در داروخانه ها مهیا است، آیا داروخانه ها می توانند نظارت دقیق و مناسبی بر توزیع این دارو داشته باشند؟ آیا داروخانه می تواند جلو نشت دارو را بگیرد، آیا این توان در داروخانه ها وجود دارد كه نحوه مصرف متادون را به فرد معتاد آموزش دهد؟

رییس شورای هماهنگی نظام پزشكی خراسان شمالی گفت: متصدیان داروخانه ها اذعان دارند كه هنوز شرایط برای توزیع این دارو در داروخانه مهیا نیست و البته با این تصمیم مخالف هستند.

متصدیان داروخانه ها اذعان دارند كه هنوز شرایط برای توزیع این دارو در داروخانه مهیا نیست و البته با این تصمیم مخالف هستند

خراسان شمالی 60 هزار نفر معتاد دارد. این آمار بر اساس پالایش ستاد مبازره با مواد مخدر كشور در استان ها و در بین جمعیت فعال 15 تا 64 سال به دست آمده است.

خراسان شمالی با دارا بودن 863 هزار نفر جمعیت در بین 6 استان نخست درگیر با آسیب اعتیاد قرار دارد. گفته می شود كارگران این استان بیشترین افراد درگیر با آسیب اعتیاد هستند.

در این استان یك مركز ترك اعتیاد دولتی (ماده 16) و 20 مركز ترك اعتیاد خصوصی (ماده 15) فعال است.

حدود 10 درصد از جمعیت زنان خراسان شمالی نیز گرفتار اعتیاد هستند.

برچسب ها
- بجنورد
- سازمان نظام پزشكی
- معتادان متجاهر
- مراكز ترك اعتیاد
- داروخانه
- خراسان شمالی
- متادون
- اعتیاد
- پیشگیری از اعتیاد
- سازمان بهزیستی كشور
منبع خبر:
ایرنا
   تاریخ: ۰۹:۴۹ - ۲۵/۱۱/۱۳۹۹   بازدید: ۱۴۶