دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
جمعه ۱۳ مهر ۱۴۰۳

ترك تحصیل چگونه دانش آموزان را به سمت آسیب اجتماعی سوق می دهد؟
 
تهران - ایرنا - از ترك تحصیل و فرار از مدرسه دانش آموزان به عنوان دغدغه ای اجتماعی یاد می شود زیرا در سایه نبود آموزش مهارت زندگی، طمع سوداگران مواد مخدر از فرصت پیش آمده بیش از بیش می شود؛ موضوعی كه سازمان های مرتبط را به اجرای طرح و برنامه های پیشگیرانه از ترك تحصیل واداشته است.
ترك تحصیل چگونه دانش آموزان را به سمت آسیب اجتماعی سوق می دهد؟ تهران - ایرنا - از ترك تحصیل و فرار از مدرسه دانش آموزان به عنوان دغدغه ای اجتماعی یاد می شود زیرا در سایه نبود آموزش مهارت زندگی، طمع سوداگران مواد مخدر از فرصت پیش آمده بیش از بیش می شود؛ موضوعی كه سازمان های مرتبط را به اجرای طرح و برنامه های پیشگیرانه از ترك تحصیل واداشته است.

به گزارش ایرنا، پیشترها مواد مخدر در میان افراد بزرگسال به بهانه غیرواقعی تسكین دردهای پیری استعمال می شد و دغدغه نامتعارفی در میان خانواده ها نبود اما با گذشت زمان و به خواب رفتن وجدان سوداگران این ماده افیونی، بتدریج تبلیغ مصرف آن هم در میان قشر جوان و نوجوان رو به فزونی گذاشت تا آنجا كه طی دهه های اخیر، سن گرایش به مواد مخدر و مصرف آن به دوره نوجوانی و دانش آموزان رسیده است.

دانش آموزانی كه گاه از جبر روزگار و گاه از ترشرویی والدین و اطرافیان به گروه همسالان پناه می برند و در خلاء نداشتن مهارت «نه گفتن» هر آنچه در گروه همسالان گفته و شنیده می شود را می پذیرند و همراه می شوند تا كم نیاورند تا آنجا كه قید درس و تحصیل را می زنند.

ترك تحصیل و سرگردانی در روزهای زندگی بهترین گزینه برای سوداگران مرگ است تا تنور بازار مواد مخدر را با معتاد كردن دانش آموزان گرم كنند.

نكته ای كه سردار اسكندر مومنی دبیركل ستاد مبارزه با مواد مخدر در نشست «هم اندیشی همكاری در طرح جامع یاریگران زندگی» كه با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد، بر آن صحه گذاشت و عنوان كرد: پیمایش دقیقی در جامعه هدف انجام شد و نتیجه آن بود كه 90 درصد دانش آموزانی كه ترك تحصیل می كنند به یكی از آسیب های اجتماعی همچون اعتیاد روی می آورند كه این امر نگران كننده است؛ بنابراین باید برای این جامعه هدف، برنامه و محتوای اثرگذاری تولید شود.

به دنبال كندوكاو درباره چرایی افزایش آسیب پذیری دانش آموزان پس از ترك تحصیل و راهكار مقابله با آن، خبرنگار حوزه ستاد مبارزه با مواد مخدر ایرنا روز شنبه با محمدمهدی اسماعیلی مدیركل فرهنگی و پیشگیری ستاد مبارزه با مواد مخدر به گفت و گو پرداخت.

وی با بیان اینكه گروه همسالان نقش برجسته ای در وقوع آسیب در سن نوجوانی دارند، افزود: اعتیاد یك مشكل چندعاملی است و اینگونه نیست كه یك عامل منجر به درگیری افراد به اعتیاد باشد بلكه متغیرهای زیادی در آن نقش دارد كه افراد درگیر اعتیاد می شوند. پس تا آنجایی كه در توان هست باید این دلایل و عوامل را كاهش داد تا به نتیجه بهینه ای در كاهش مصرف مواد مخدر دست یافت.

نگهداشتن دانش آموزان در مدرسه، راهكار پیشگیری از اعتیاد آنان است

اسماعیلی در این گفت وگو با بیان اینكه یكی از تاكیداتی كه در استانداردهای بین المللی پیشگیری وجود دارد، این است كه بتوان دانش آموزان را در مدرسه حفظ كرد، اظهار داشت: حضور دانش آموز در مدرسه فارغ از این بازه تحصیلی كه كرونا باعث غیرحضوری مدارس شده، با رعایت یكسری شاخص ها و ویژگی ها اعم از نظافت، آراستگی ظاهری، آراستگی رفتاری و غیره همراه است.

وی ادامه داد: حضور و حفظ دانش آموز در مدرسه از مهمترین مسایل و مواردی كه پیشگیری محسوب می شود زیرا وقتی دانش آموز ترك تحصیل كند و از فضای مدرسه خارج خارج شود دیگر از نظارت روزانه و دائمی اولیای مدرسه خبری نیست و دانش آموز با توجه به یكسری زمینه ها و آمادگی هایی كه دارد قربانی آسیب های مختلف می شود.

مدیركل فرهنگی و پیشگیری ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینكه یكی از مهمترین آسیب های در كمین دانش آموزان ترك تحصیل كرده، مصرف و درگیری با معضل مواد مخدر است، خاطرنشان كرد: به همین دلیل، یكی از فعالیت های ستاد مبارزه با مواد مخدر در همكاری با وزارت آموزش و پرورش، اجرای برنامه مدیریت مورد است.

وی توضیح داد: در چارچوب این برنامه دانش آموزانی كه در مدرسه حضور داشته و به هر دلیلی مصرف مواد مخدر را تجربه كرده باشند تحت پوشش و نظارت قرار می گیرند.

دیگر دانش آموزی به دلیل مصرف مواد از مدرسه اخراج نمی شود

اسماعیلی با تاكید بر اینكه پیش از این دانش آموز مصرف كننده مواد از مدرسه اخراج می شد اما در فرایند جدید و نگاه بین المللی، دانش آموز در مدرسه حفظ می شود، تصریح كرد: این دانش آموز به صورت محرمانه و بدون ثبت آثاری در پرونده او، تحت پوشش و نظارت درمان، مددكاری و روانشناسی قرار می گیرد تا با استفاده از این خدمات به زندگی عادی و گذران مدرسه بازگردند.

كرونا مانع اجرای طرح یاریگران و پیشگیری از اعتیاد در میان دانش آموزان نشد

مدیركل فرهنگی و پیشگیری ستاد مبارزه با مواد مخدر، طرح یاریگران كه دومین سال خود را سپری می كند را از راهكارهای موثر در پیشگیری از اعتیاد دانش آموزان عنوان و خاطرنشان كرد: مهمترین گروه هدف طرح یاریگران، دانش آموزان و دانشجویان هستند كه پیش از شیوع كرونا به صورت مستقیم و از طریق برگزاری كنفرانس ها و جلسات متعدد تحت پوشش این طرح قرار می گرفتند اما با شیوع كرونا برنامه های این طرح از فضای واقعی به فضای مجازی كشانده شده است.

وی ادامه داد: بر همین اساس در شبكه شاد آموزش و پرورش، لینك یاریگران ایجاد شد تا با همكاری دستگاه های مختلف وزارت علوم و آموزش و پرورش فعالیت ها را در فضای مجازی ادامه یابد و همانطور كه دانش آموزان كلاس های درسی را می گذرانند آگاهی های آنان در حوزه مواد مخدر افزایش یابد.

اسماعیلی با بیان اینكه در ادامه بهره گیری از فضای رایانه ای، بازی رایانه ای و موبایلی تحت سیستم اندروید طراحی شده كه در حال حاضر مراحل آزمایشی خود را می گذراند، افزود: هدف از ایجاد این بازی ها، به اشتراك گذاشتن مراحل بازی، فعالیت ها و مهارت های زندگی با كسانی است كه بازی می كنند.

وی یادآور شد: همچنین تولیداتی شامل یكصد تیزر برای شبكه های اجتماعی و فضای مجازی آماده و بارگزاری شده كه طبق آماری كه تا كنون داشتیم بالای سه و نیم میلیون بازدید كننده داشته است. تلاش ما بر این است كه این نوع رفتار و روش ها را در دوران پساكرونا هم ادامه دهیم.

از: فاطمه دهقان نیری

1107

برچسب ها
- یاریگران زندگی
- وزارت آموزش و پرورش
- دانش آموزان
- پیشگیری از اعتیاد
پروندهٔ خبری
- معضل اعتیاد و ضرورت به روزرسانی قوانین سلبی
منبع خبر:
ایرنا
   تاریخ: ۰۸:۱۸ - ۲۵/۱۱/۱۳۹۹   بازدید: ۱۳۷