دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

آغاز سومین پیمایش رصد ملی رصد آسیب های اجتماعی در سال جاری
 
تهران - ایرنا - رئیس مركز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی كشور از اجرای سومین پیمایش رصد ملی رصد آسیب های اجتماعی، معلولیت ها و عوامل تعیین كننده آن در سال جاری خبر داد و گفت: در مهر ماه گزارش تحلیلی این پیمایش به مقامات ذی صلاح ارائه خواهد شد.
آغاز سومین پیمایش رصد ملی رصد آسیب های اجتماعی در سال جاری تهران - ایرنا - رئیس مركز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی كشور از اجرای سومین پیمایش رصد ملی رصد آسیب های اجتماعی، معلولیت ها و عوامل تعیین كننده آن در سال جاری خبر داد و گفت: در مهر ماه گزارش تحلیلی این پیمایش به مقامات ذی صلاح ارائه خواهد شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، فاطمه رضوان مدنی روز سه شنبه در فایل صوتی افزود: در حال حاضر مطالعات اجرای پیمایش برآورد جمعیت های پنهان با حجم نمونه 65 هزار و 800 نفر در كشور به منظور تخمین آسیب اجتماعی كه دارای سخت شماری هستند پایان یافته كه پس از خاتمه تحلیل ها تا پایان مهر ماه جاری ارائه خواهد شد.

رئیس مركز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی كشور درباره رصد آسیب های اجتماعی و معلولیت ها و عوامل تعیین كننده آن اظهار داشت: همچنین رصد معلولیت ها طی سال جاری در استان های آذربایجان شرقی، زنجان، كرمانشاه، اصفهان، قم، البرز، ایلام، قزوین، مركزی و یزد انجام می شود كه امیدواریم براساس این داده ها اقدامات بهتری در راستای پیشگیری از معلولیت صورت پذیرد.

رئیس مركز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی كشور یادآور شد: با اجرای جزء 4 از بند پ ماده 57 قانون احكام دائمی و جزء 4 بند الف ماده 80 قانون برنامه ششم توسعه و به منظور اجرای احكام ماده 9 قانون ساختار نظام جامع رفاه و تامین اجتماعی فعالیت رصد آسیب های اجتماعی در دستور كار بهزیستی قرار گرفت تا ضمن شناسایی وضعیت آسیب ها توجه بیشتری به روند تغییرات و عوامل محافظت كننده و خطرزا در كشور داشته باشد.

رضوان مدنی با بیان اینكه دبیرخانه رصد آسیب اجتماعی ضمن جمع آوری و تحلیل داده های مرتبط امكان ایجاد سامانه مدیریتی، سیاست گذاری و برنامه ریزی را برای مدیران ارشد فراهم آورده است، افزود: این دبیرخانه با طبقه بندی اطلاعات متناسب با سطوح مدیریتی و همچنین نوع مسئله، روش های تحلیلی و متقن را در اختیار برنامه ریزان و پژوهشگران اجتماعی قرار می دهد.

وی خاطرنشان كرد: پیمایش رصد ملی رصد آسیب های اجتماعی و معلولیت ها و عوامل تعیین كننده آن از سال 1395 به صورت آزمایشی در شهر تهران صورت پذیرفت؛ در سال 1397 نیز پیمایش برآورد جمعیت های پنهان كه شامل تخمین آسیب های اجتماعی كه دارای برچست اجتماعی بود در 3 استان تهران، خراسان رضوی و لرستان به صورت آزمایشی اجرا شد.

رئیس مركز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی كشور با اشاره به تهیه اطلس آسیب اجتماعی در سال 1399، گفت: این اطلس شامل 2 پیمایش ملی صورت گرفته فوق الذكر از سوی سازمان بهزیستی كشور بود كه در سال 1397 با حجم نمونه 131 هزار نفر در كل كشور و در سال 1398 با حجم نمونه 62 هزار و 500 نفر گردآوری شد.

رضوان مدنی با اشاره به افتتاح یك دبیرخانه ملی و 31 دبیرخانه استانی رصد آسیب اجتماعی با حضور وزیر تعاون، كار و رفاه اجتماعی و دیگر مقامات كشوری در سال 1399، ادامه داد: براساس یافته های پیمایش تا پایان سال جاری یك گزارش ملی و 31 گزارش استانی در قالب اطلس اجتماعی ارائه خواهد شد.

رئیس مركز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی كشور پیمایش ملی آسیب اجتماعی فضای مجازی با تاثیر بر كودكان و نوجوانان، تهیه اطلس آسیب اجتماعی استان ها توسط دبیرخانه های استانی، انتشار اطلس خودكشی به تفكیك استانی، اعلام نتایج سنجش و ارزیابی فضای توزیع آسیب های اجتماعی ایران را از برنامه های آتی برشمرد و گفت: انتظار می رود نتایج برنامه رصد آسیب های اجتماعی و معلولیت ها و عوامل تعیین كننده آن مبنی تمام برنامه ریزی های كشور قرار بگیرد و همچنین سامانه رصد آسیب های اجتماعی به تمامی پایگاه های ثبتی آسیب اجتماعی در كشور متصل شود.

رضوان مدنی افزود: همچنین ارزیابی تاثیر برنامه های اجتماعی در آسیب های اجتماعی توسط این دبیرخانه انجام باید شود و طراحی پروژه های منطقه ای و ملی پیشگیرانه براساس نتایج حاصل از این رصد صورت پذیرد و سازمان بهزیستی كشور تولیت رصد آسیب های اجتماعی در كشور باید باشد.

وی درباره رصد معلولیت ها نیز با استناد به گزارش سازمان بهداشت جهانی در سال 2011 مبنی بر اینكه 15 درصد جمعیت جهان دارای كم توانی و یا معلولیت هستند، افزود: طبق سرشماری سال 1390 تنها 1.3 درصد جمعیت ایران دارای ناتوانی معرفی شدند و در سال های بعد به موضوع سرشماری معلولیت پرداخته نشده است.

رئیس مركز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی كشور تصریح كرد: بنابراین رصد معلولیت ها از سال 1397 سرلوحه اقدامات سازمان بهزیستی كشور قرار گرفت و طرح علل شیوع و انواع ناتوانی با استفاده از نظرات تخصصی مشاوران علمی آمار در 3 استان خراسان رضوی، گلستان و خوزستان تهیه و تدوین شد به طوری كه پرسشگران با مراجعه به درب منازل و با تكمیل چك لیست، داده ها را در سامانه ثبت و با ارجاع فرد به كلینیك های پزشكی، اسناد و فرم های مربوطه را تكمیل می كردند.

رضوان مدنی با بیان اینكه در سال 1398رصد معلولیت در استان های اردبیل، بوشهر، خراسان جنوبی، مازندران، كردستان و سمنان اجرایی شد، افزود: در سال 1399 به سبب پاندمی كرونا این طرح متوقف شد اما سال جاری رصد معلولیت ها در استان های آذربایجان شرقی، زنجان، كرمانشاه، اصفهان، قم، البرز، ایلام، قزوین، مركزی و یزد ارزیابی می شود كه امیدواریم براساس داده های رصد، اقدامات بهتری در راستای پیشگیری از معلولیت صورت پذیرد.

وی، برگزاری نشست های تخصصی با اساتید دانشگاهی در حوزه های مرتبط و انتخاب آسیب های اجتماعی و عوامل محافظتی و خطری آنها از طریق برگزاری گروه اسمی، مرور ساختاری مبانی نظریه های آسیب اجتماعی و تعیین كننده های آن در ایران و جهان، برگزاری نشست های بحث گروهی متمركز و جلسه با كارشناسان و متخصصان حوزه های دانشگاهی و مرور اسناد و روش شناسی در عرصه های ملی و بین المللی، طراحی ابزار مناسب برای جمع آوری و بكارگیری داده های موجود را از اقدامات حوزه رصد آسیب های اجتماعی و معلولیت ها و عوامل تعیین كننده آن برشمرد.

برچسب ها
- آسیب های اجتماعی
- معلولیت
- سازمان بهزیستی كشور
منبع خبر:
ایرنا
   تاریخ: ۱۱:۳۶ - ۳۰/۰۶/۱۴۰۰   بازدید: ۲۵۰