دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
یکشنبه ۸ مهر ۱۴۰۳

ردیابی فعالیت الكتریكی عضله با استفاده از پارچه رسانا قابل شستشو
 
تهران- ایرنا- محققان با استفاده از یك پارچه رسانا قابل شستشو، یك آستین كشی ابداع كردند كه می تواند فعالیت الكتریكی عضله كاربر را ردیابی كند.
ردیابی فعالیت الكتریكی عضله با استفاده از پارچه رسانا قابل شستشو تهران- ایرنا- محققان با استفاده از یك پارچه رسانا قابل شستشو، یك آستین كشی ابداع كردند كه می تواند فعالیت الكتریكی عضله كاربر را ردیابی كند.

به گزارش روز جمعه گروه علم و آموزش ایرنا از پایگاه اینترنتی نیواطلس، در حال حاضر، برای ردیابی فعالیت الكتریكی عضلات، الكترودهایی روی پوست فرد چسبانده می شود اما اكنون یك فناوری جدید تجربی، با استفاده از پارچه رسانا در تكه های یك لباس قابل شستشو، این كار را به سادگی انجام می دهد.

اگرچه الكترودهای سنتی قرائت دقیقی ارائه می دهند، اما استفاده از آنها می تواند هم پر هزینه و هم ناراحت كننده باشد، به علاوه ممكن است در حین حركت كاربر، جدا شود. محققان دانشگاه «یوتا» در آمریكا به دنبال جایگزینی ارزان تر، راحت تر و مطمئن تر، كار خود را با قرار دادن یك لایه میكروسكوپی نقره روی پارچه های پنبه ای/پلی استر معمولی آغاز كردند.

اگرچه نقره رسانای الكتریكی است، اما می تواند برای پوست انسان نیز سمی باشد. به همین دلیل، این محققان یك لایه نازك و انعطاف پذیر طلا را به این نقره اضافه كرد. انجام این كار نه تنها از تماس مستقیم نقره با پوست كاربر جلوگیری می كند، بلكه رسانایی كلی ماده را نیز افزایش می دهد. درحالی كه یك لایه ضخیم طلا نیز همین كار را می تواند انجام دهد، اما تركیب آن با نقره ارزان تر كمك می كند هزینه های استفاده از این فناوری كمتر از استفاده از الكترودهای معمولی باشد.

محققان در آزمایش این فناوری، این پوشش نقره/طلا را در مناطقی از یك آستین كشی گنجاندند. سپس این آستین را روی ساعد یك داوطلب قرار دادند؛ به علاوه از نواحی این آستین كه این پوشش در آن قرار داشت، سیم هایی را به یك دستگاه الكترومیوگرافی قابل حمل كشیدند.

محققان مشاهده كردند كه این آستین هنگامی كه فرد اقدامات مختلفی را انجام می داد، سیگنال های الكتریكی تولید شده توسط عضلات ساعد را هنگام انقباض آنها به دقت تشخیص داد. علاوه برآن، قسمت های پوشش دار پس از گذراندن 15 چرخه شستشو در ماشین لباسشویی معمولی، عملكرد خود را حفظ كردند.

محققان امیدوارند این فناوری پس از توسعه بیشتر، نه تنها در آستین ها بلكه در سایر لباس های راحت مانند جوراب و جوراب شلواری نیز گنجانده شود. این فناوری می توانند در زمینه هایی مانند پزشكی توانبخشی، نظارت بر سلامت و ورزش استفاده شود.

مشروح این تحقیق به تازگی در مجله APL Materials منتشر شده است.

برچسب ها
- تجهیزات پزشكی
- ایالات متحده آمریكا
- برگزیدگان علم
منبع خبر:
ایرنا
   تاریخ: ۱۲:۰۵ - ۲۱/۰۸/۱۴۰۰   بازدید: ۱۶۷