دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
یکشنبه ۸ مهر ۱۴۰۳

ساخت ندامتگاه '' سلسله'' را قاطعانه پیگیری می شود+ تصویر
 
گروه استان ها- دادستان عمومی و انقلاب سلسله با اشاره به برخی كارشكنی ها در رابطه با ایجاد ندامتگاه در شهرستان گفت: ساخت ندامتگاه برای پیشگیری از آسیب های اجتماعی در شهرستان ضروری است و دستگاه قضای سلسله با قاطعیت آن را اجرا خواهد كرد.
ساخت ندامتگاه
گروه استان ها- دادستان عمومی و انقلاب سلسله با اشاره به برخی كارشكنی ها در رابطه با ایجاد ندامتگاه در شهرستان گفت: ساخت ندامتگاه برای پیشگیری از آسیب های اجتماعی در شهرستان ضروری است و دستگاه قضای سلسله با قاطعیت آن را اجرا خواهد كرد. - اخبار استانها -
به گزارش خبرگزاری تسنیم از سلسله، چند روزی است كه با قوت یافتن زمزمه ایجاد ندامتگاه برای زندانیان الشتری در منطقه هنام شهرستان سلسله، واكنش های منفی از سوی اهالی منطقه هنام در فضای مجازی و واقعی شهرستان ایجاد شده و مردم این دهستان مخالف احداث ندامتگاه در این منطقه هستند، به همین علت سراغ دادستان عمومی و انقلاب سلسله رفته و پیگیر ماجرا شدیم.

یونس آزادپور در گفت وگو با خبرنگار تسنیم در سلسله در این رابطه اظهار داشت: زندان از نیازهای ضروری هر شهرستان است، هر شهرستانی در استان باید به منظور جلوگیری از آسیب به خانواده زندانیان ندامتگاه داشته باشد.

وی با تاكید بر اینكه وجود ندامتگاه در شهرستان نقش مهمی در آسایش روانی خانواده های زندانیان، كاهش هزینه های رفت و آمد و تسهیل در ملاقات ها دارد افزود: هم اكنون برخی شهرستان های استان از جمله خرم آباد، بروجرد و الیگودرز دارای ندامتگاه هستند و پلدختر نیز در مراحل پایانی ساخت است و در دلفان نیز زمین واگذار شده و در شهرستان سلسله نیز طرح مطالعاتی آن تكمیل و امسال در ردیف بودجه ملی قرار می گیرد.

آزادپور عنوان كرد: جانمایی و كارشناسی های لازم از نظر دارا بودن شرایط و استاندارهای لازم برای ساخت ندامتگاه از طریق یك هیئت اعزامی از تهران تایید و زمین مورد نظر نیز متعلق به منابع طبیعی بوده و در محدوده یا حریم هیچ روستایی قرار نگرفته است.

وی با تاكید بر اینكه در احداث ندامتگاه شهرستان مردم تعیین تكلیف كننده نیستند، بیان كرد: ملك واگذاری شده متعلق به دولت بوده و معارض ندارد، ضمنا برای جانمایی كلیه موارد از جمله مسیر دسترسی و زیرساخت های اولیه از جمله آب ،برق و گاز و... در نظر گرفته شده است.

وعده شهردار تهران برای اتصال مترو به ندامتگاه تهران بزرگ
ندامتگاه جدید كاشان پس از 12 سال به بهره برداری رسید
مدیران عالی و شورای تامین شهرستان تعیین كننده هستند

آزادپور عنوان كرد: شهرستان مدیر دارد، دستگاه قضا و مدیران عالی استانی، شهرستانی و شورای تامین در این زمینه تصمیم گیرنده هستند.

دادستان عمومی و انقلاب سلسله با اشاره به شهرستان سلسله و منطقه هنام گفت: بیش از 200 نفر زندانی تحت قرار و محكومین قطعی و محكومین مالی اعم از مرد و زن به اتهامات مختلف، در زندان پارسیلون و مركزی خرم آباد در حال تحمل حبس هستند و البته تعداد دیگری از متهمین و محكومان شهرستان سلسله در زندان های مختلف كشور نیز در حال تحمل حبس هستند و این امر مشكلات عدیده ای را برای خانواده متهمین و محكومان به وجود آورده كه بعضا غیر قابل جبران هستند.

وی بیان كرد: عمده جرم های صورت گرفته در شهرستان در زمینه مواد مخدر،( حمل و نگهداری و خرید و فروش مواد مخدر) سرقت و زمین خواری و كوه خواری و تصرف غیر مجاز اراضی ملی و حرائم و بسترها، و سایر جرائم... است و البته در شهرستان جرائم سازمان یافته نداریم.

آزادپور تصریح كرد: با پیگیری های مدیریت جدید دستگاه قضا زمین مورد نیاز این طرح واگذار شده، مراحل قانونی واگذاری نیز انجام شده و در مرحله صدور سند است و امسال در ردیف بودجه قرار می گیرد و از سال آینده پیش بینی می كنیم كه عملیات اجرایی طرح آغاز شود.

سال آینده ندامتگاه سلسله در ردیف بودجه ملی قرار می گیرد

وی اظهار داشت: با توجه به وسعت كم استان لرستان، باید ندامتگاه هایی كه در حال احداث است تامین بودجه و به اتمام برسند و سپس ساخت ندامتگاه دیگر آغاز شود و چون در حال حاضر ندامتگاه پلدختر در حال ساخت است، امیدواریم سال آینده ندامتگاه سلسله در ردیف بودجه ملی قرار گرفته و به استانداری اعلام و ارسال شود.

وی با انتقاد از فرهنگ غلط برخی از اهالی منطقه، گفت: انتظار می رود مردمی كه داعیه سواد و فرهنگ دارند و این دو اصالت را جزیی از خصایص خود می دانند در مواجه شدن با چنین مسائلی قدری آینده نگر بوده و سنجیده تر رفتار كنند.

دادستان عمومی و انقلاب سلسله تاكید كرد: متاسفانه سال هاست كه به خاطر این رفتارهای نسنجیده شهرستان سلسله از بسیاری از زیرساخت ها محروم شده است، شهرستان به خاطر اهدا نكردن چند صد متر زمین هنوز فاقد پزشكی قانونی است، سیستم پایش تصویری ندارد، ندامتگاه و كمپ دولتی برای ترك معتادین ندارد، در حالی كه اغلب شهرستان ها دارند.

وی منشا تمامی این محرومیت ها را رفتارهای غلط عده ای افراد معلوم الحال و دارای منفعت شخصی عنوان كرد و گفت: این افراد به خاطر منافع شخصی خودشان مردم را تحریك می كنند، سوال بنده به عنوان دادستان شهرستان این است كه ساخت ندامتگاه چه آسیبی به مردم می زند؟ مگر این زندانیان فرزندان و همسران همین اهالی نیستند؟

ندامتگاه مزاحمتی برای اهالی منطقه ندارد

آزادپور عنوان كرد: زندان یك ساختمان محصور با دیوارهای بلند است كه در مكانی دور از روستاها كه متعلق به هیچكس نیست احداث خواهد شد و مزاحمتی برای كسی ایجاد نمی كند.

دادستان سلسله وجود ندامتگاه را جزء مبلمان و زیرساخت های اساسی برای هر شهر و استان دانست و تصریح كرد: شهرستان سلسله دارای حدود 200 زندانی است كه باید هر هفته برای دنبال كردن وضعیت آنها به استان مراجعه كنیم و خانواده های آنها برای ملاقات و پیگیری امورشان در رفت و آمد باشند كه هزاران آسیب اجتماعی به همراه دارد.

وی با اشاره به معضل سایت خرگوشناب بیان كرد: متاسفانه سالهاست كه نتوانسته ایم سایت دفع پسماند شهرستان را از منطقه خرگوشناب به مكانی كم خطر انتقال دهیم و دلیل اصلی آن رفتار غلط مردم است كه دود آن به چشم خودشان خواهد رفت.

آزادپور افزود: وقتی كارشناسان محیط زیست تشخیص می دهند كه جایی برای تغییر سایت دفع پسماند مناسب است اما مردم محلی مقاومت می كنند، نشان می دهد كه هنوز نتوانسته ایم به مرحله ای برسیم كه فرهنگمان را در راستای منفعت جمعی اصلاح كنیم.

مردم ندانسته با افراد ذی نفع همراه می شوند

آزادپور تصریح كرد: این رفتارها عمدتا از سوی افراد ذی نفع كه منفعت و مطامع شخصی دارند رخ می دهد و مردم نیز ندانسته با این افراد همراه می شوند.

وی تاكید كرد: متاسفانه در مدت كوتاه حضورمان در شهرستان یكی از معضلاتی كه با آن مواجه هستیم، موضوع فوتی های شهرستان و نداشتن پزشكی قانونی و مكانی استاندارد برای معاینه اجساد و صدور جواز دفن است.

دادستان سلسله با اشاره به بافت عشیره ای شهرستان، اظهار داشت: متاسفانه اجساد شهرستان به جای اینكه در شهر خودمان و توسط پزشك خودمان معاینه شوند باید به مركز استان ارسال شوند و خانواده فرد متوفی چند روز برای تحویل جسد معطل شوند، در صورتی كه اگر مردم همكاری و زمین مورد نیاز را تامین می كردند اكنون با این مشكل مواجه نبودیم.

اجازه نمی دهیم منفعت طلبان در مقابل اجرای قانون بایستند

وی تصریح كرد: در فراهم كردن زیرساخت ها مردم موثر بوده ولی تعیین تكلیف كننده نیستند، در دوران مدیریت جدید به كسی اجازه نمی دهیم كه با (منفعت طلبی و سیاه نمایی و تحریك مردم به اغتشاش) در مقابل قانون بایستند و در صورت مشاهده وفق مقررات و در چارچوب قانون با تشكیل پرونده و اعلام جرم قاطعانه به اتهاماتش رسیدگی می شود.
منبع خبر:
تسنیم
   تاریخ: ۰۹:۲۵ - ۲۲/۰۸/۱۴۰۰   بازدید: ۱۷۹