دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
یکشنبه ۸ مهر ۱۴۰۳

كارگاه نظام عدالت اطفال و نوجوانان با محوریت مراقبت پس از خروج در تهران برگزار شد
 
معاون حقوقی و امور مجلس قوه قضائیه گفت: ​در آئین نامه جدید سازمان زندان ها بیش از 60 ماده به امور كانون اصلاح و تربیت مطابق با استانداردهای جهانی اختصاص یافته كه در نوع خود بی نظیر است.
كارگاه نظام عدالت اطفال و نوجوانان با محوریت مراقبت پس از خروج در تهران برگزار شد
معاون حقوقی و امور مجلس قوه قضائیه گفت: ​در آئین نامه جدید سازمان زندان ها بیش از 60 ماده به امور كانون اصلاح و تربیت مطابق با استانداردهای جهانی اختصاص یافته كه در نوع خود بی نظیر است.

به گزارش ایلنا، معاون حقوقی و امور مجلس قوه قضائیه در مراسم افتتاحیه كارگاه سه روزه نظام عدالت اطفال و نوجوانان با محوریت مراقبت پس از خروج خطاب به مدیران كانون های اصلاح و تربیت كل كشور گفت: هر خدمتی كه به نوجوانان و اطفال داشته باشیم، خدمت به جامعه بشری است، زیرا كودكان سرمایه های بالقوه در هر كشور هستند.

مراسم افتتاحیه كارگاه تخصصی سه روزه نظام عدالت اطفال و نوجوانان با محوریت مراقبت پس از خروج با حضور حجت الاسلام والمسلمین نورالله قدرتی معاون حقوقی و امور مجلس قوه قضائیه، هادی قائم مقام این معاونت، تد چایبان مدیر صندوق یونیسف در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا، رابین ناندی نماینده دفتر صندوق كودكان سازمان ملل در ایران و كارشناسان عالی قضایی و یونیسف صبح روز چهارشنبه برگزار گردید.

حجت الاسلام والمسلمین نورالله قدرتی اظهار داشت: در تمام كشورها، اطفال اولین قشری هستند كه حقوقشان خواسته یا ناخواسته، به دلیل جنگ، مشكلات اقتصادی و موارد دیگر تضییع می شود، در این زمینه قوانین متعددی تصویب شده تا این حقوق پایمال نشود.

معاون حقوقی و امور مجلس قوه قضائیه ادامه داد: در مكاتب دینی به ویژه معارف اسلامی، بر حفظ حقوق اطفال تأكید شده است. پیامبر اكرم(ص) می فرماید اگر كسی كودكی دارد، باید با او كودكی كند و شما در كانون های اصلاح و تربیت كه متولی بازاجتماعی نمودن اطفال هستید، در جایگاه یكی از مصادیق عمل به این حدیث قرار گرفته اید.

وی همچنین خطاب به مدیران كانون های اصلاح و تربیت گفت: تنها پدر و مادر مسئول تربیت نیستند، شما هم مسئولیت بزرگی دارید و متولی امر تربیت و بازآموزی مددجویان زیر هجده سال هستید، بر این اساس جهت احقاق حق اطفال به ویژه در بخش های تغذیه، تحصیل، ورزش و سلامتی آنان، تلاش های ارزشمندی در نظام جمهوری اسلامی شده است.

معاون حقوقی و امور مجلس قوه قضائیه افزود: این تلاش ها بیش از همه در حوزه اصلاح و تدوین مقررات جدید در قوه قضائیه بوده، زیرا اعتقاد كلی مسئولان عالی نظام بر این است كه قوه قضائیه ملجاء و پناهگاه همه مظلومان است. یكی از بزرگترین اقدامات انجام شده، تدوین آیین نامه جدید سازمان زندان هاست كه طی تعامل با این سازمان نگاشه شد و بیش از 60 ماده به امور كانون اصلاح و تربیت مطابق با استانداردهای جهانی اختصاص یافته كه در نوع خود بی نظیر می باشد.

حجت الاسلام والمسلمین قدرتی تصریح نمود: رفتار ما با كودكان باید بر اساس محبت و انتقال حس آرامش باشد. كرامت انسانی آن حفظ شده، رغبت به آموزش را در بین بچه ها ارتقاء دهیم تا شخصیتشان بازسازی گردد و این كارگاه به منظور تغییر نگاه و رویكرد نسبت به اطفال معارض قانون تشكیل شده و امید است نتایج آن را در آینده نزدیك مشاهده كنیم.

سخنران بعدی این مراسم، تد چایبان مدیر صندوق یونیسف در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا بود كه ضمن تقدیر از عملكرد مثبت جمهوری اسلامی در خصوص حمایت از حقوق اطفال گفت: این دومین بار است كه به ایران می آیم و خوشحال هستم كه در صبح زیبای پاییزی تهران، چنین كارگاه آموزشی با دانش روز دنیا برگزار شده است.

تد چایبان ادامه داد: امروزه اسناد بین المللی زیادی برای حمایت از كودكان و نوجوانان در رسیدگی های قضایی تصویب شده اند كه حداقل استانداردهایی را تعیین می كند كه می توان بر اساس فرهنگ، قوانین و رویه های داخلی تكمیل كرد. تدوین آیین نامه جدید سازمان زندان ها كه نگاه ویژه ای به كودكان دارد، به ویژه در ماده 262 گام های قابل تحسین برداشته و خرسندم جمهوری اسلامی ایران اقدامات عملی متعددی جهت مقابله با چالش های پیش روی كودكان به كار بسته است.

مدیر صندوق یونیسف در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا همچنین گفت: سرمایه گذاری در اجرای برنامه ها و خدمات برای مراقبت و حمایت بهتر از كودكان در رسیدگی های قضایی، نه تنها به این گروه از اطفال برای بازپذیری اجتماعی كمك می كند، بلكه باعث كاهش هزینه ها و حجم كاری نظام قضایی در آینده می گردد.

چایبان در پایان سخنانش از قوه قضائیه و سازمان زندان ها به دلیل برگزاری این دوره تخصصی تشكر نموده، تأكید كرد: نقش همكاری های بین بخشی در رسیدگی به نیازهای كودكان و نوجوانانی كه در كانون های اصلاح و تربیت اقامت دارند، بسیار مهم و قابل توجه است.

بنا به این گزارش، در ادامه مدیركل دفتر آموزش و پژوهشی سازمان زندان ها با خوشامدگویی به مهمانان حاضر در كارگاه گفت: خدمت در كانون های اصلاح و تربیت متفاوت از سایر مراكز تأمینی و تربیتی است، زیرا مخاطبین این مراكز در سن حساسی قرار دارند، گذر از كودكی به نوجوانی و یا نوجوانانی به جوانی مهمترین برهه از زندگی افراد است.

بهرام اكبرپور همچنین اظهار داشت: عوامل متعددی مانند خانواده، گروه دوستان، مدرسه و از سویی عدم فراگیری مهارت های زندگی و ده ها عامل دیگر موجب می شود این گروه مرتكب رفتاری در تعارض با جامعه شده، وارد كانون اصلاح و تربیت شوند ولی اگر قرار است وی مورد تربیت و بازآموزی اجتماعی قرار گیرد، بایستی همگی آموزگاران و مربیانی باشیم كه ابتدا رفتار پدرانه داشته باشیم.

او تأكید كرد: تسلط به مهارت های اساسی زندگی و به كارگیری روش های نوین معلمی از اصول اساسی مقوله اصلاح و تربیت است و دومین نكته نگاه عادلانه به همه كودكان است، هیچ تبعیضی از جمله قومیت یا طبقه اجتماعی نباید تأثیری در روند آموزش و تربیت آنان داشته باشد و معارف دینی اسلام بهترین آموزگار برای رفتار با كودكان را پیش روی ما قرار می دهد.

اكبرپور بیان داشت: در كشور ما، نهادهای زیادی مانند وزارت بهداشت، آموزش و پرورش، بهزیستی، سازمان زندان ها، صدا وسیما و نیز پلیس اطفال در امر تربیت كودكان و نوجوانان همكاری می نمایند و در سال های اخیر، امور فرهنگی، تربیتی و آموزشی سازمان زندان ها با نگاهی نو به این گروه از مددجویان توجه دارد.

این گزارش می افزاید: كارگاه سه روزه تخصصی نظام عدالت اطفال و نوجوانان با محوریت مراقبت پس از خروج صبح روز چهارشنبه آغاز شد و تا عصر روز جمعه ادامه داشت و مباحثی مانند رویكردهای اصولی به دنیای كودكی، حمایت از مددجویان در اسلام و نظام بینگ المللی، مقایسه گونه های حمایت در اسناد بین المللی و قوانین ملی، روش های مراقبت پس از خروج، شناسایی مشكلات، موانع و فرصت های قانونی و اجرایی در حمایت از مددجویان و روش های اجرای عدالت ترمیمی برای مددجویان تدریس یا مورد بازآموزی قرار گرفت.

انتهای پیام/
منبع خبر:
ایلنا
   تاریخ: ۰۷:۰۴ - ۲۲/۰۸/۱۴۰۰   بازدید: ۱۸۳