دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
یکشنبه ۸ مهر ۱۴۰۳

حال ناخوش "یار مهربان"
 
باید اذعان كنیم این روزها حال "یار مهربان " خوب نیست؛ گوشه عزلت گزیده و رفقایش هر ساله ‏كمتر و كمتر می شود.‏
حال ناخوش به گزارش ایسنا؛ در دوران كودكی هدایای زیادی دریافت كردم اما یكی از بهترین و ماندگارترین هدایایی كه در خاطرم مانده، كتاب قصه ای كودكانه بود كه مادرم به اصرار من برایم خرید؛ آن سال ها سواد خواندن و نوشتن نداشتم و از روی تصاویر و نقاشی ها متوجه داستان كتاب می شدم، اما عجیب دوستش داشتم...

اكنون بعد گذر چندین دهه از زندگی باید بنویسم كه كتاب درهای جهان دیگری را به روی ما باز می كند و موجب اجتماعی شدن افراد و بهبود خلاقیت می شود، كتاب خوب، اخلاقیات را افزایش داده و تاثیرات منفی جهان دیجیتال را ندارد.

كتاب به دلیل تاثیرات مثبت بر مغز موجب تحریك روحی و روانی شده و با فعالیت بیشتر از آلزایمر و دیگر مشكلات مغزی پیشگیری می كند، حافظه با خواندن كتاب و یادآوری شخصیت های داستان و رویدادها ارتقا می یابد. از دیگر مزایای كتابخوانی می توان به پیشرفت مهارت های فكری، ساخت كلمات، بهبود مهارت های نگارشی و مهارت های ارتباطی اشاره كرد.

مطالعه و خواندن، فعالیت با ارزشی است كه موجب پیشرفت جامعه در زمینه های مختلف از جمله فناوری، اقتصادی و اجتماعی می شود، اما بسیاری از افراد این مهم را نادیده گرفته و وقت خود را صرف كتابخوانی و ارتقای خود و جامعه نمی كنند، از سوی دیگر امروزه فضای مجازی ناجوانمردانه دنیای كتاب و كتابخوانی را تحت تأثر قرار داده است.

حال ناخوش

به مناسبت هفته كتاب و كتاب خوانی به سراغ كتابداری باسابقه و بااخلاق در این زمینه رفتیم تا از ناگفته هایی از دنیای پررمزوراز كتاب ها برایمان بگوید؛ "مریم هنرجو" متولد سال 1360 و دانش آموخته مقطع كارشناسی ارشد علم اطلاعات ‏و دانش شناسی (همان كتابداری سابق) است؛ وی از سال 1385 در نهاد كتابخانه های عمومی ملایر مشغول به فعالیت شده است، ساعتی با وی در رابطه با حوزه كتاب و مشكلات و دغدغه های موجود به گفت وگو نشستیم كه در پی می آید:

مهم ترین شاخصه یك كتابدار خوب چیست؟

به نظرم بهترین ‏شاخصه كتابدار خوب همان عنوان "مشاور امین" است؛ ‏كتابدار به جز احراز صلاحیت های شغلی و حرفه ای می بایست ‏زمانی را برای ارتباط با مراجع كننده در نظر بگیرد و همچون یك ‏همراه و یك مشاور علاوه بر هدایت كردن برای مطالعه كتاب های ‏راهگشا، در مسائل مختلف پیش آمده در زندگی مراجعه كنندگان بدون دخالت سعی در درك فرد كرده و حتی صرفاً گوشی ‏شنوا برای دردهای مراجعان باشد.‏

حال ناخوش

هم نشینی بااین همه كتاب طی سالیان متمادی چه ویژگی هایی در شما ایجاد كرده است؟

طبق فرمایش مولی الموحدین حضرت علی(ع):" هر كس با كتاب ‏انس بگیرد، آرامش از او سلب نمی شود"، هم نشینی با كتاب ‏طی سال های خدمتم آرامشی عجیب را در زندگی ام ساری و ‏جاری كرده و این همان لطفی است كه استشمام عطر كتاب ‏در زندگی همه علاقه مندان به كتاب و مطالعه ساری و جاری ‏می شود.‏

بهترین خاطره ای كه از دوران كتابداری تان دارید؟

یكی از بهترین خاطرات كتابداری من مربوط می شود به همین ‏چندماهه اخیر كه بسیار هم برایم تأثیرگذار و جالب بود؛ در ‏كتابخانه مشغول كار بودم كه خانمی میان سال وارد شد و نام ‏كتابخانه را از من سؤال كرد و عنوان كرد كه سواد ندارد. بعد از ‏شنیدن نام " علامه امینی" رنگ چهره اش تغییر كرد و نام خانمی ‏را بیان كرد كه آیا ایشان عضو اینجا هستند؟ بعد از چك كردن متوجه ‏شدم بله ایشان از اعضای كتابخانه ما هستند.

خانم میان سال ‏گفتند من مادر ایشان هستم واصلانمی دانستم كه ایشان ‏عضو كتابخانه هستند، متأسفانه مدتی قبل براثر بیماری كرونا ‏ایشان از دنیا رفته اند و دقیقا چند روز بعد از فوتشان به خواب ‏چند نفر از بستگان ازجمله مادرشان می آیند و عنوان می كنند:" ‏كه چهارتا از كتاب های كتابخانه علامه امینی دست من است و ‏لطفاً كتاب ها را به كتابخانه برگردانید."

بعد از چك مدارك عضو ‏متوجه شدیم دقیقا چهارتا از كتاب های ما دست ایشان به امانت است و این ‏در حالی بود كه خانواده ایشان كوچك ترین اطلاعی در زمان ‏حیات ایشان از عضویت و كتاب های امانت گرفته ایشان نداشته اند. این خاطره تا ساعت ها و روزها فكر من و همكارانم را به ‏خود مشغول كرد و می تواند درس و حكمت خوبی برای زندگی ‏تك تك ما باشد.‏

حال ناخوش

معمولاً افراد چه نوع كتاب هایی را بیشتر به امانت می برند؟

بیشترین كتاب هایی كه طی این سال ها در كتابخانه هایی كه ‏مشغول هستم به امانت گرفته شده شامل كتاب های حوزه دین و مذهب، تاریخ و ادبیات است كه بیشترین حجم كتاب های به امانت گرفته شده در همه كتابخانه ها هستند.‏

در مورد كتابداری دیجیتال و این كه با شیوع كرونا كتابخانه ها بسته شده اند توضیح بفرمایید؟

در ایام كرونا دو طرح در اداره كتابخانه ها به منظور خدمات رسانی به مخاطبان پیش بینی شد؛ نخستین طرح، "طرح كتاب رسان بود" كه اعضای كتابخانه ها ‏می توانستند با تماس با كتابداران كتابخانه ها در صفحات مجازی ‏كتاب موردنظر خود را درخواست دهند و رابط كتابخانه ها، كتاب ‏را در محل به ایشان تحویل می داد.

همچنین امكان داشت همان موقع توافق ‏كنند كه كتاب را خود عضو به كتابخانه عودت بدهد یا مجدداً ‏همكار ما با اخذ مبلغ ناچیزی كتاب را در منزل از ایشان تحویل ‏گرفته و به كتابخانه برگرداند.‏

طرح دوم "میز مرجع مجازی" است كه پاسخگویی آنلاین ‏كتابداران به سؤالات و درخواست های مخاطبان بوده كه ‏در سایتی به نشانی ‏www.samanpl.ir در گوشه سمت چپ ‏این سایت سؤالات و درخواست های كتاب خود را می توانند ثبت ‏كنند.

در این طرح كه مقالات را از پایگاه مگاپیپر دریافت می كند اعضا ‏می توانند از هزاران مقاله و پایان نامه و مباحث مطرح شده در ‏كنفرانس ها در همه موضوعات علمی و تخصصی بهره مند شوند، ‏در شهرستان ملایر می توان عنوان مقاله موردنظر را همراه با ‏شماره ملی و شماره تماس به ‏آدرسrs.malayer@hamadanpl.ir‏ ایمیل كنند، رابطین و كتابداران در اسرع وقت مقاله موردنظر را دانلود و ‏برای ایشان به صورت رایگان ارسال می كنند.

همچنین پایگاه مجلات و مقالات علمی نورمگز، بزرگ ترین بانـك مقــالات علـوم اسـلامی و انســانی است كه قابلیت دسترسی به مقالات متعدد در زمینه های علوم سیاسی، علوم قرآنی، حقوق، روانشناسی، زبان و ادبیات و كتابداری را داراست و ارائه كنند مقالات علمی – پژوهشی به صورتPDF است.

پایگاه مجلات تخصصی نورمگز، بانك اطلاعاتی متنی- تصویری است كه در راستای تسهیل و ترویج امر پژوهش، وظیفه شناسایی و عرضه مجلات تخصصی علوم اسلامی و انسانی در فضای مجازی را بر عهده دارد.

هنگامی كه نویسنده یا محقق كلیدواژه مربوطه را در محیط وب جستجو كند، لیست مقالاتی كه آن كلیدواژه را دارند در " پایگاه نورمگز" ارائه می شود.

حال ناخوش

آخرین كتابی كه خواندید چه بوده و مطالعه چه كتابی را به طور شاخص و ویژه به مخاطبان ما پیشنهاد می كنید؟

آخرین كتابی كه خواندم كتاب "در همین چند قدمی" بود در روز ‏عصای سفید كه مربوط می شد به خاطرات یك فرد كم بینا با ‏همسری نابینا كه اتفاقاً از اهالی قلم و اندیشه و در ‏عرصه خبرنگاری فعال بودند، این كتاب شامل خاطرات و مخاطرات ‏این عزیزان در جامعه است كه نگاهی نو به زندگی این افراد و ‏عزیزان دارد همین جا خواندن این كتاب را به همه دوستان ‏علاقه مند توصیه می كنم.‏

چه كتابی روی زندگی شخصی شما بیشترین تأثیر را گذاشته و وامدار آن در زندگی هستید؟

خود من شخصاً به مطالعه خاطرات همسران و خانواده های ‏شهدا كه طی این سال ها كتاب های زیادی در این زمینه چاپ شده ‏و مورد استقبال عمومی قرارگرفته است، علاقه زیادی دارم و ‏معمولاً سعی می كنم این كتاب ها را مطالعه كنم. مثل كتاب ‏بسیار زیبای" یادت باشد" كه خاطرات زندگی همسر یكی از ‏شهدای مدافع حرم بود، كتابی كه در زندگی شخصی من طی ‏این سال ها تأثیر زیادی داشت و روحیه ‏سخت كوشی، مقاومت و صبر را در زندگی ام افزایش داد.

همچنین ‏كتاب " دا " اثر ماندگاری به شمار می رود و خاطرات دختری جوان در سال های نخستین پیروزی ‏انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی بود به طوری كه كنار گذاشتن ‏این كتاب حقیقتاً برایم در طول روز كاری سخت بود.‏

حال ناخوش

آیا فرزندانتان نیز اهل مطالعه هستند، میانگین مطالعه مفید خانواده شما در طول روز چقدر است؟

فرزندان من خوشبختانه از همان سال های اولیه كودكی و ‏تولدشان با كتاب انس داشته و علاقه زیادی به مطالعه دارند و ‏این شوق مرا به كار و حرفه ام بیشتر می كند و بیشتر كتاب های ‏كودك كتابخانه از نگاه این خوانندگان كوچك من دور نمانده است.

این امر علاوه بر كتابدار بودن مادر به علاقه شدید پدرشان به ‏مطالعه و تهیه كتاب ها از فروشگاه ها و نمایشگاه های كتاب در ‏طول سال مربوط می شود كه همین جا لازم هست از همراهی همسرم تشكر كنم.‏

فضای مجازی بی رحمانه مرا از كتاب و دنیای جالبش دور كرده برای بازگشت و آشتی مردم با كتاب چه پیشنهادی دارید؟

فضای مجازی در ابتدای پیدایش به جز موارد سرگرم كننده و ‏وقت گیر چیزی به نظر نمی رسید، اما امروزه جامعه فرهنگی ‏كشور اعم از نهاد كتابخانه های عمومی كشور، كتابداران و ‏سایر اقشار و سازمان های دخیل در امر فرهنگ تلاش كرده اند با ‏ایجاد سایت ها و صفحات و جذب مخاطبان با ارائه تصاویر، یا چكیده هایی از كتاب ها در قالب معرفی كتاب، نقد كتاب و... مخاطبان و ‏علاقه مندان را به مطالعه كتاب ها و مطالب مفید سوق ‏دهند.

امروز فضای مجازی تهدید نیست و فرصتی است برای ‏گردهمایی هایی در راستای ارتقای مطالعه و فرهنگ ‏مطالعه؛ می شود در این فضا بدون ترس از كرونا به راحتی گردهم ‏جمع شد و به معرفی كتاب پرداخت؛ كاری كه در دو سال ‏گذشته همكاران كتابدار ما با همكاری اعضای كتابخانه ها به آن ‏اشتغال دارند و بسیار موردتوجه عموم قرار گفته است.‏

قیمت كتاب ها گران شده و از سبد خانوار پر كشیده اند چه باید كرد كه دوباره كتاب به آغوش گرم خانواده ها و ذهن كودكان و جوانان و میانسالان جامعه بازگردد؟

تنها مطلبی كه تكراری است و بازهم تكرار می شود این است كه" هیچ چیز جای كتاب و تورق كتاب را نمی گیرد"، اینكه در گوشه دنجی ‏كتابی را با اشتیاق و صرف وقت بخوانیم و به عمق دل وجانمان بنشیند.‏

طی سال های اخیر قیمت ‏همه چیز افزایش چشم گیری داشته است و كتاب هم از این امر مستثنی نیست، البته باید ‏این دیدگاه و احساس نیاز در خانواده ها شكل بگیرد كه كتاب ‏هم مثل سایر مایحتاج زندگی جز ضروریات محسوب ‏می شود و با تهیه كتاب های خوب هرچند تعداد كم، می توانیم ذهن ‏فرزندمان را از این نیاز سیراب كنیم.

باید تلاش كنیم به محض سخت تر شدن ‏مشكلات مالی، نخستین چیزی كه حذف می شود، كتاب نباشد و واقعاً ‏برآورده شدن این نیاز را در اولویت برنامه های خانواده قرار ‏بدهیم.‏

این حس تنها با مشاركت پدر و مادر در مرحله اول شكل می گیرد و مادامی كه فرزندان خانواده در قلب خانواده احساس ‏نیاز و علاقه به مطالعه كتاب های مفید را درك كنند و در ساعات ‏شبانه روز پدر و مادر را كمتر سرگرم با گوشی تلفن همراه و ‏بیشتر عجین با كتاب ببینند خودبه خود گرایش به كتابخانه ها ‏و كتاب در آن ها نهادینه می شود و هیچ عاملی آن ها را از این میل ‏پرورش یافته دور نمی كند.

انتهای پیام
منبع خبر:
ایسنا
   تاریخ: ۰۹:۲۸ - ۲۲/۰۸/۱۴۰۰   بازدید: ۲۰۰