دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
جمعه ۱۳ مهر ۱۴۰۳

عدم ارتباط با همسالان موجب كاهش اثربخشی فرآیند یادگیری می شود
 
معاونت متوسطه؛ كاهش اثربخشی آموزش ها در عدم ارتباط با همسالان در فرآیند یاددهی–یادگیری را مطرح كرده و آن را به عنوان یكی از جدی ترین آسیب های عدم حضور دانش آموزان در مدرسه عنوان كرده است.
عدم ارتباط با همسالان موجب كاهش اثربخشی فرآیند یادگیری می شود معاونت متوسطه؛ كاهش اثربخشی آموزش ها در عدم ارتباط با همسالان در فرآیند یاددهی–یادگیری را مطرح كرده و آن را به عنوان یكی از جدی ترین آسیب های عدم حضور دانش آموزان در مدرسه عنوان كرده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، معاونت آموزش متوسطه در گزارشی اعلام كرده است: آموزش غیرحضوری برای دانش آموزان موجب شده برخی از آن ها از فضای تلاش برای یادگیری به خصوص آموزش مهارت های اجتماعی محروم شوند. همچنین رفع اشكال در فضای مجازی نمی تواند همانند شرایط حضوری پاسخگوی رفع مشكلات و اشكالات دانش آموزان باشد. شرایط روانشناختی در پاسخ گویی در شرایط حضور با درك موقعیت یادگیری و رفع اشكالات كاملاً با شرایط غیرحضوری و در فضای مجازی متفاوت است و دانش آموزان را با مشكلات و چالش های جدی درسی مواجه می كند.

در گزارش این معاونت آمده است: عدم تجربه چنین شرایطی با توجه به مهیا نبودن زیرساخت های فضاهای مجازی و عدم امكان سطح دسترسی همه دانش آموزان مشكلاتی را برای همه كادر آموزش، معلمان، دانش آموزان و اولیا ایجاد كرده است. همچنین عدم وجود فرهنگ استفاده صحیح در شرایط و سنین نوجوانی برای استفاده از وسایل و تكنولوژی های جدید، بسیار دشوار و آسیب زا است.

بر اساس این گزارش، عدم آموزش به صورت چهره به چهره در شرایط حقیقی باعث كاهش شرایط تربیتی و تمام ساحتی خواهد شد و نقش مدارس را كمرنگ خواهد كرد و عدم ارتباط با همسالان در فرآیند یاددهی یادگیری موجب كاهش اثربخشی آموزش ها می شود.

این معاونت در خصوص آموزش های مهارتی در فضای مجازی اعلام كرد: عدم امكان فرآیند آموزش های مهارتی در فضای مجازی كه باید به صورت حضوری انجام شود، موجب افت كیفیت این آموزش ها به دلیل عدم تكامل فعالیت های كارگاهی می شود كه درنهایت منجر به دست ورزی این آموزش ها با رویكرد تمام ساحتی نخواهد شد.

این معاونت فرصت های ایجادشده در آموزش مجازی را این گونه اعلام كرد: افزایش خوداتكایی و باور به توانایی های فردی دانش آموزان - توسعه برنامه ریزی و ابداع راهكارهای آموزشی شخصی دانش آموزان برای خود و انتقال تجارب به همسالان توسط شبكه های مجازی - استفاده از فنّاوری های به روز (سخت افزاری و نرم افزاری) و افزایش راندمان بهره وری- بهینه سازی فعالیت های عملكردی دانش آموزان برای رفع نیازهای علمی آموزشی - به دور ماندن از آسیب های اجتماعی كه در شرایط حضوری امكان برخورد با آن ها وجود داشت و افزایش رعایت بهداشت فردی و اجتماعی و ایجاد فرهنگ پاكیزگی در ابعاد مختلف از فرصت های آموزش مجازی است.
منبع خبر:
خبرگزاری مهر
   تاریخ: ۰۹:۲۲ - ۲۶/۱۱/۱۳۹۹   بازدید: ۱۳۷