دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
یکشنبه ۸ مهر ۱۴۰۳

بستر اجرای برنامه پزشكی خانواده و نظام ارجاع فراهم است
 
تهران - ایرنا - معاون بهداشت وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشكی اعلام كرد: بستر اجرای برنامه پزشكی خانواده و نظام ارجاع در دولت سیزدهم فراهم است.
بستر اجرای برنامه پزشكی خانواده و نظام ارجاع فراهم است تهران - ایرنا - معاون بهداشت وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشكی اعلام كرد: بستر اجرای برنامه پزشكی خانواده و نظام ارجاع در دولت سیزدهم فراهم است.

به گزارش ایرنا از وبدا، كمال حیدری در نخستین كارگروه مدیران ارشد نظام سلامت ارزیابی و بازنگری نسخه 02 پزشكی خانواده در دولت سیزدهم ضمن بیان این مطلب گفت: این كارگاه در راستای چندین سال كار انجام شده پیرامون برنامه پزشكی خانواده است و قرار نیست كار از صفر شروع شود.

وی افزود: همه ما در تدوین، اجرا و نظارت بر این برنامه حضور داشته ایم و اكنون باید قدم محكم تری برداریم. باید حضور فعالی در این عرصه داشته باشیم چون اكنون بستر اجرای برنامه فراهم است.

حیدری بیان داشت: بخش خصوصی، دولتی، بیمه ها، انتظارات صندوق های بیمه، پیگیری ها و حمایت ها از برنامه پزشكی خانواده نمای كلی كار را برای ما ترسیم می كند.

معاون بهداشت وزیر بهداشت گفت: اكنون فرصت خوبی برای رفع چالش ها و اصلاح نسخه 02 پزشك خانواده است. در اواخر دولت دهم 30 ایراد بر این برنامه گرفته شد و در نهایت برنامه شهری پزشكی خانواده در دو استان فارس و مازندران اجرایی شد.

حیدری با بیان این كه راه برون رفتی از اجرای برنامه پزشكی خانواده و نظام ارجاع نداریم، خاطرنشان كرد: به همین دلیل همه ذینفعان را به این جلسه دعوت كرده ایم چون اجرای این برنامه فقط كار وزارت بهداشت نیست.

معاون بهداشت با تاكید اینكه نباید با شعارزدگی پیش برویم، گفت: باید پوشش حداكثری به ویژه اقشار آسیب پذیر را مدنظر قرار دهیم.

حیدری افزود: در بحث اصلاح ساختار و روشهای ارائه خدمت باید شرایط موجود كشور كه به سمت آن می رود را مدنظر قرار داد مانند سالمندی ، رشد بیماری های غیر واگیر و در بخش هایی نظیر سلامت روان و تغذیه چالش هایی وجود دارد، كه توجه به آن ضروری است.

وی اظهار داشت: در سطوح 2 و 3 باید جلوی نیازهای القایی گرفته شود. در بخش آموزشی هم باید كریكولوم آموزشی پزشكی خانواده تدوین و نیازهای مربوط به بیماری های غیرواگیر لحاظ شود.

حیدری بهره مندی مردم از برنامه و پایبندی مدیران ارشد به برنامه را بهترین منابع پزشك خانواده دانست و گفت: پویا كردن سامانه سیب و چهار سامانه موجود اصل مهمی است. زیرا آی تی در ارتقای شاخص ها و پرداخت مبتنی بر عملكرد جایگاه مهمی دارد.

وی افزود: باید كاستی های پزشك خانواده را با استفاده از تجربیات قبلی در جهت ارتقای كیفیت كه كسب رضایت مردم را بدنبال دارد، شناسایی كرد.

حیدری به توزیع نیروی متخصص در برنامه پزشك خانواده اشاره كرد و گفت: توزیع نیروی تخصصی در تمام سطوح باید مدیریت شود. گاهی توزیع نیرو در سطح یك خوب است ولی در سطوح دیگر اینگونه نیست. همچنین بحث ساختار و نظام ارائه خدمت و بسته های خدمتی نظام پرداخت و شرح وظایف ها را باید مورد بررسی قرار دهیم.

معاون بهداشت وزیر بهداشت افزود: از آنجاییكه شعار و دغدغه دولت سیزدهم در پوشش خدمات به مردم عزیز است، لازم است در ابتدای كار این دولت به بررسی این موضوعات بپردازیم تا فرصت لازم برای اجرای برنامه پزشكی خانواده و نظام ارجاع را داشته باشیم.

به گزارش ایرنا، بر اساس نظام ارجاع، بیماران ابتدا به پزشك خانواده كه یك پزشك عمومی است مراجعه می كنند و در صورت نیاز به استفاده از خدمات تشخیصی یا درمانی پزشك متخصص یا فوق تخصص ارجاع داده می شوند.

بدین ترتیب اگر بیماری افراد با مراجعه به پزشك عمومی تشخیص داده شده و درمان شود، بیمار یا بیمه ها هزینه های بیشتری برای مراجعه به پزشك متخصص یا فوق تخصص پرداخت نخواهند كرد.

نظام ارجاع و پزشكی خانواده بخشی از تكالیف قانونی در برنامه های پنجم و ششم توسعه محسوب می شود كه اجرای آن بر عهده سازمان های بیمه گر درمانی است.

1071

برچسب ها
- طرح پزشك خانواده
- سلامتی
- وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشكی
منبع خبر:
ایرنا
   تاریخ: ۰۹:۲۲ - ۲۲/۰۸/۱۴۰۰   بازدید: ۲۲۱