دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
یکشنبه ۸ مهر ۱۴۰۳

یا واكسن بزنید یا هفته ای دوبار تست PCR بدهید | جزئیات تردد و سفر با اجرای طرح قرنطینه هوشمند
 
برنامه مدیریت هوشمند رفع محدودیت های كرونایی در 3 استان قزوین، كردستان و آذربایجان غربی پایلوت شده و به گفته كارشناسان نتایج خوبی را به دنبال داشته است، اما باید پرسید این برنامه در چه شرایطی، با چه الزامات و ضمانتی اجرایی می شود؟
اعمال محدودیت مشاغل به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، با سرعت گیری واكسیناسیون علیه كرونا در كشور، زمزمه هایی درباره بازگشایی تدریجی مشاغل، مدارس و دانشگاه ها و رفع یك به یك محدودیت های كرونایی مطرح شد. بر همین اساس هم برنامه مدیریت هوشمند محدودیت ها طرح ریزی و در 3 استان قزوین، كردستان و آذربایجان غربی پایلوت شده و به گفته كارشناسان نتایج خوبی را به دنبال داشته است. بر اساس این برنامه قرار است محدودیت های كرونایی به صورت هوشمند و با در نظر گرفتن شرایط اپیدمی و میزان پوشش واكسیناسیون رفع شوند.

به گفته دكتر مصطفی قانعی، عضو كمیته علمی كشوری كرونا فرآیند كار در این سامانه و در طرح محدودیت های هوشمند كه گفته می شود از ابتدای آذر در كشور اجرایی خواهد شد، بر اساس تحلیل و پایش اطلاعات جمعی از تمام دستگاه های كشور است. یعنی همه اطلاعات از همه دستگاه های موجود است و بر اساس رصد هوشمند در همان جایی كه باید برای اعمال محدودیت ورود كنند، كار را پیش می برند. در حال حاضر پایه تحلیل داده ها در این سامانه بر اساس واكسیناسیون است به طوری كه برای افرادی كه واكسن تزریق نكرده اند محدودیت هایی اعمال می شود.

بر این اساس یكی از اقداماتی كه در راستای كنترل و مدیریت كرونا و همچنین بازگشت به شرایط زندگی عادی در كشور در حال برنامه ریزی است، بحث مدیریت هوشمند محدودیت هاست كه هدف آن مدیریت، كنترل و نظارت هوشمند بیماری كرونا به منظور ایجاد تعادل در حفظ و صیانت از سلامت شهروندان و بازگشت به روند زندگی عادی است و میزان پوشش واكسیناسیون یكی از عوامل مهم و موثر در اجرای این برنامه محسوب می شود.

برای اجرای این برنامه و رفع هوشمند محدودیت ها باید یكسری الزامات را مورد نظر قرار داد و برای این اقدام به این سوالات پاسخ داد:

- آیا شرایط اپیدمی كنترل شده است؟
- آیا سیستم بهداشتی می تواند شرایط را مدیریت كند؟
- آیا سیستم نظارت عمومی قادر به شناسایی و مدیریت مبتلایان، تماس های آن ها و همچنین شناسایی موارد جدید است؟

6 شرط كاهش محدودیت ها باید توجه كرد كه طبق اعلام وزارت بهداشت، برای كاهش محدودیت ها شش شرط وجود دارد:

- شرایط نزولی بیماری
- انجام غربالگری به صورت فعال
- كاهش خطر شیوع برای گروه های آسیب پذیر به خصوص برای افراد مسن (افزایش واكسیناسیون)
- رعایت پروتكل های بهداشتی
- آموزش
- مشاركت فعال مردم و دستگاه های اداری در نظارت و اجرای پروتكل ها

فرآیند و چارچوب اجرای مدیریت هوشمند محدودیت ها باید توجه كرد كه طبق اعلام معاونت بهداشت وزارت بهداشت، پیش شرط اجرای برنامه، آماده سازی و دسترسی به نرم افزارها و اپلیكیشن های مرتبط با استعلام واكسیناسیون و بیماریابی است.

همچنین در اجرای فرآیند هوشمند رفع محدودیت ها، همه مشاغل و رسته های شغلی به شرط انجام واكسیناسیون و رعایت پروتكل های بهداشتی در تمامی وضعیت های رنگ بندی شهرها (قرمز، نارنجی، زرد و آبی) مجاز به فعالیت بوده و بر اساس وضعیت شیوع بیماری كه توسط وزارت بهداشت اعلام می شود در خصوص اعمال محدودیت ها در ستاد تصمیم گیری خواهد شد.

در عین حال شاخص سرایت (R0) و بر اساس آن رنگ بندی شهرها، جهت اطلاع از وضعیت بیماری و اتخاذ تصمیمات مدیریتی محاسبه خواهد شد.

همچنین جدول الزامات و ضمانت اجرای فعالیت های پنجگانه اجرا خواهد شد كه شامل فعالیت های اداری و كاركنان، فعالیت های تجاری، بازرگانی، خدماتی، رفاهی، تفریحی، آموزشی، فرهنگی و اجتماعی شامل نمازهای جمعه، مساجد، نمازهای جماعت یومیه، مراسم های آیینی، مذهبی و ملی است. در نهایت هم بحث تردد و حمل و نقل در زمره این فعالیت های پنجگانه قرار دارد.

7 معیار رعایت پروتكل های بهداشتی در برنامه محدودیت هوشمند در عین حال معیارها و شاخص های اصلی پروتكل های بهداشتی متناسب با اجرای محدودیت هوشمند به شرح زیر است:

- تزریق واكسن یا انجام PCR آزمایشگاهی 2 بار در هفته
- استفاده مناسب از ماسك
- رعایت فاصله حداقل 2 متر
- تامین 4 متر مربع فضا برای هر نفر (به خصوص در فضای بسته)
- تامین تهویه مناسب
- تامین امكانات شست وشو یا ضدعفونی دست
- گندزدایی سطوح مشترك

جدول الزامات و ضمانت اجرای فعالیت های پنجگانه؛ از نحوه كار كاركنان ادارات تا تردد و سفر بنا بر اعلام معاونت بهداشت وزارت بهداشت، جداول الزامات و ضمانت اجرای فعالیت های پنجگانه كه شامل فعالیت های اداری كاركنان، فعالیت های تجاری، بازرگانی، خدماتی، رفاهی، تفریحی، آموزشی، فرهنگی و اجتماعی شامل نمازهای جمعه، مساجد، نمازهای جماعت یومیه، مراسم های آیینی، مذهبی و ملی است و در نهایت هم بحث تردد و حمل ونقل را شامل می شود در ادامه می آید:

نحوه كار مشاغل، تردد و سفر با اجرای طرح قرنطینه هوشمند | هفته ای دو تست PCR برای واكسن نزده ها

نحوه كار مشاغل، تردد و سفر با اجرای طرح قرنطینه هوشمند | هفته ای دو تست PCR برای واكسن نزده ها

لیست مشاغل تجاری، بازرگانی و خدماتی (تفریحی ـ رفاهی) به شرح زیر است: - مراكز تهیه و عرضه مواد غذایی و خوراكی كه پذیرش مشتری در محل به ویژه در فضای بسته مانند رستوران ها، فست فودی ها، كبابی ها، جگركی و نظایر آن
- تالارهای پذیرایی
- باشگاه های ورزشی، استخرهای شنا و پارك های تفریحی آبی
- پاساژها و بازارهای سرپوشیده
- نمایشگاه ها
- مراكز اقامتی از جمله هتل، متل، پانسیون، مهمانپذیر و اقامتگاه های گردشگری
- استادیوم های ورزشی
- مراكز نگهداری و خدمات دهی به سالمندان، معلولان، جانبازان، مراكز توانبخشی و مراقبتی، آسایشگاه ها
- سینما و تئاتر
- موزه و كتابخانه ملی، كتابخانه های مراكز دانشگاهی، آموزشی و تحقیقاتی

نحوه كار مشاغل، تردد و سفر با اجرای طرح قرنطینه هوشمند | هفته ای دو تست PCR برای واكسن نزده ها

نحوه كار مشاغل، تردد و سفر با اجرای طرح قرنطینه هوشمند | هفته ای دو تست PCR برای واكسن نزده ها

نحوه كار مشاغل، تردد و سفر با اجرای طرح قرنطینه هوشمند | هفته ای دو تست PCR برای واكسن نزده ها

مصوبات پیشنهادی برای اجرای برنامه مدیریت هوشمند محدودیت ها بنا بر اعلام معاونت بهداشت وزارت بهداشت، مصوبات پیشنهادی برای اجرای برنامه مدیریت هوشمند محدودیت ها به شرح زیر است:

- اجرایی و عملیاتی شدن مدیریت هوشمند محدودیت ها با توجه به پوشش واكسیناسیون تحت عنوان جدول الزامات و ضمانت اجرای فعالیت های پنجگانه در بستر سامانه با همكاری همه دستگاه ها

- الزام همه دستگاه های اجرایی، به خصوص وزارت كشور، وزارت ارتباطات، وزارت صمت، به نظارت در حوزه های ذی ربط (حوزه های تحت تصدی) و وزارت بهداشت نیز به عنوان ناظر عالی موظف است، روند اجرای برنامه را به صورت مستمر رصد و به ستاد ملی كرونا گزارش كند.

- وزارت بهداشت موظف است كلیه پروتكل های بهداشتی را متناسب با شرایط جدید با رویكرد اقناعی بازنگری و ابلاغ كند.

- معاونت بهداشت وزارت بهداشت موظف است روند اجرای پروتكل های بهداشتی و اجرای مدیریت هوشمند محدودیت ها در سطح كشور از طریق كمیته عالی نظارت رصد و به صورت مستمر به ستاد ملی مدیریت كرونا گزارش كند.

- وزارت كشور موظف است با همكاری وزارت بهداشت و وزارت ارتباطات با تبادل الكترونیك اطلاعات امكانات مربوط به قرنطینه افراد و انجام و كسیناسیون را برای واحد های صنفی، كارگاهی، صنایع، بخش دولتی، موسسات و نهاد های مردمی و بخش خصوصی فراهم كرده به صورتی كه امكان كنترل الكترونیك به سریع ترین و ساده ترین شكل تامین شود.

- كلیه وزارتخانه ها، اتاق اصناف، اتحادیه ها و انجمن های صنفی موظفند همكاری لازم با وزارت بهداشت جهت اجرای برنامه ممیزی بهداشتی مطابق ضوابط مربوطه را داشته و درصد اجرای برنامه ممیزی بهداشتی در حوزه های ذی ربط را به صورت هفتگی در جلسه ستاد ارائه كنند.
منبع خبر:
همشهری
   تاریخ: ۱۲:۴۶ - ۲۲/۰۸/۱۴۰۰   بازدید: ۱۵۹