دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
یکشنبه ۸ مهر ۱۴۰۳

پاندمی كرونا چگونه آسیب های اجتماعی را افزایش می دهد؟
 
عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: پاندمی ها رفتارهای مردم را تحت تاثیر قرار می دهند و هر چه طولانی تر شوند آسیب های بیشتری ایجاد می كنند و حتی ممكن است موجب وقوع آسیب های نوظهور شوند.
عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: پاندمی ها رفتارهای مردم را تحت تاثیر قرار می دهند و هر چه طولانی تر شوند آسیب های بیشتری ایجاد می كنند و حتی ممكن است موجب وقوع آسیب های نوظهور شوند.


آفتاب نیوز : دكتر علی بوداقی با اشاره به پیامدهای پاندمی كووید - 19، اظهار كرد: بر اساس دیدگاه جامعه شناسان با جهانی شدن، مخاطره ها نیز جهانی شده اند كه یكی از این مخاطرات، پاندمی كووید - 19 است كه سبك زندگی انسان ها را در سطوح مختلف متاثر كرده است. طبق یك دیدگاه، برای اینكه كنشگران اجتماعی حریف مخاطره ها شوند باید مهارت های خود را در سطوح مختلف ارتقا دهند.

وی افزود: پاندمی كووید - 19 اولین پاندمی و آخرین پاندمی نیست و آنچه در این زمینه اهمیت دارد، نحوه مواجهه انسان ها و متولیان امر با این پاندمی است.

عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: این پاندمی بر ابعاد مختلف اقتصادی، اجتماعی و روان شناختی تاثیرگذار بوده است. با شیوع پاندمی كووید - 19 در مقیاس جهانی تغییرات و تحولاتی در تعاملات اجتماعی ایجاد شده و كم و كیف سرمایه اجتماعی از این پاندمی متاثر شده است.

وی افزود: كووید - 19 ارتباطات چهره به چهره عاملان اجتماعی را كه اساس شكل گیری جامعه است، متاثر كرده بنابراین كیفیت روابط اجتماعی تحت تاثیر این اپیدمی قرار گرفته است.

وی گفت: بیكاری ناشی از تعطیلی كسب و كارها، فقر، شوك عرضه و شوك تقاضا، اضطراب كرونا، استیگمای اجتماعی و انزوای اجتماعی از پیامدهای كووید - 19 هستند.

بوداقی با اشاره به برخی پدیده هایی كه در پاندمی كرونا بیشتر بروز یافته اند، گفت: در دوره پاندمی كووید - 19 كه زیست روزمره و زندگی حرفه ای عاملان بیش از هر زمانی به اینترنت و فضای مجازی وابسته شده است، شاهد رفتار "فابینگ" هستیم؛ Phubbing عملی است كه موجب می شود افراد در تعاملات اجتماعی یا خانوادگی به جای توجه به دیگران، به تلفن خود نگاه كند. در این پدیده، نادیده گرفته شدن افراد اطراف مطرح می شود. در نتیجه، اعتیاد به موبایل هوشمند و رفتار فابینگ روابط بین والدین و فرزندان و كیفیت زندگی زناشویی را متاثر می كند بنابراین باید مصرف استاندارد از تكنولوژی به تفكیك گروه های سنی آموزش داده شود.

وی با اشاره به دیگر تبعات پاندمی كووید - 19 افزود: اضطراب، افسردگی، استگیما یا انگ ناشی از ابتلا به بیماری و كاهش اعتماد نیز از دیگر آسیب های پاندمی كووید - 19 هستند.

بوداقی گفت: از دست رفتن شغل یا كاهش درآمد موجب تشدید فقر می شود بنابراین آسیب های اقتصادی ناشی از كرونا منجر به آسیب های اجتماعی مانند خشونت، طلاق و موارد دیگر می شود. اختلافات خانوادگی، خشونت های كلامی و تحقیر یكدیگر نیز در پی تجربه فشارهای اقتصادی ناشی از این پاندمی از دیگر پیامدهای آن است.

استادیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه شهید چمران اهواز بیان كرد: مدت زیاد حضور اعضای خانواده در منزل و از طرف دیگر كلاس های مجازی فرزندان بار مسئولیت مادران را افزایش می دهد كه در این شرایط، تواناسازی زنان می تواند گره گشا باشد.

وی افزود: كووید - 19 می تواند موجب نابرابری شود و در مقیاس جهانی، پژوهش های اخیر نشان می دهد شاخص های سلامتی متاثر از عواملی مانند نابرابری، فقر و كیفیت تغذیه است.

بوداقی گفت: در راستای كاهش شكاف دیجیتالی و ارتقای شاخص های عدالت آموزشی در مناطق فقیرنشین باید موانع این حوزه شناسایی و به تواناسازی چند سطحی این مناطق بیش از پیش توجه شود. البته اقداماتی در این زمینه انجام شده است كه باید گسترش یابند.

وی با تاكید بر لزوم آموزش نحوه تعامل با مبتلایان به كرونا، افزود: طبق دیدگاه اندیشمندان، اعتماد مقدمه همكاری و مشاركت است؛ در جوامعی كه اعتماد وضعیت مناسبی دارد میزان همكاری و مشارت نیز بالاتر است.

عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز با بیان اینكه اعتماد یكی از شاخص های مهم سرمایه اجتماعی است، گفت: سرمایه گذاری در ابعاد اعتماد، سرمایه گذاری در كنش های مشاركتی جامعه است كه باید به این موضوع توجه شود.

وی با اشاره به روش های افزایش استقبال مردم از تزریق واكسن، بیان كرد: بر اساس مدل KAP، دانش در نگرش و نگرش بر رفتارهای سلامت محور انسان ها تاثیر می گذارد بنابراین اگر شاخص های سواد سلامت را در طبقات مختلف در خصوص اهمیت تزریق واكسن، ارتقا دهیم قطعا بر نگرش و رفتار این افراد تاثیر دارد زیرا رفتار مسئولانه در برابر سلامت دیگران، تابعی از نگرش و رفتار افراد است.

بوداقی با بیان اینكه موارد مختلفی در عدم تزریق واكسن تاثیر دارد، افزود: برجسته سازی پیامدهای عدم تزریق واكسن و افزایش دانش و بینش و سواد سلامت كنشگران اجتماعی می تواند منجر به تغییر نگرش و رفتار افراد شود.

وی افزود: برای مدیریت پاندمی كووید - 19 باید همه وارد گود شوند؛ تقویت كنش های تفاهمی در دوره كرونا، حمایت همه جانبه از كسب و كارهای آسیب دیده از كرونا، افزایش تاب آوری اقتصادی و اجتماعی خانواده ها و ارائه مشاوره رایگان در مناطق كم برخوردار برای خروج موفقیت آمیز از بحران ها از جمله راهكارهای مدیریت این شرایط هستند.

عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: طبیعتا پاندمی ها رفتارهای مردم را تحت تاثیر قرار می دهند و هر چه طولانی تر شوند آسیب های بیشتری ایجاد می كنند و حتی ممكن است موجب وقوع آسیب های نوظهور شوند كه در این زمینه باید مدیریت بهینه مخاطرات، توسعه ظرفیت انطباق پذیری، توانمندسازی خانواده ها و حمایت اجتماعی چند سطحی به ویژه در مناطق آسیب پذیر در دستور كار قرار بگیرد.
منبع خبر:
آفتاب
   تاریخ: ۰۹:۵۳ - ۲۳/۰۸/۱۴۰۰   بازدید: ۲۱۲