دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
یکشنبه ۸ مهر ۱۴۰۳

لایك هایی كه عزت نفس كاذب می دهند؛ چرا افراد در فضای آنلاین بدجنس می شوند؟
 
امروزه نظرات افراد در فضای مجازی بسیار تهاجمی است و آن ها برای بیان نظر خود بیشتر، از جملات و واژگان آزاردهنده استفاده می كنند.


به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، «ماركمن»، یكی از اساتید روانشناسی دانشگاه تگزاس در آستین می گوید، «افراد بسیاری در موضوعات مختلف مطرح شده در فضای اینترنتی نظر می دهند و متاسفانه بیشتر آن ها آزاردهنده و پر از خشم و نفرت است. در واقع هدف اصلاح مسائل نیست و بدون اینكه چیزی حل شود، فقط فحاشی می شود. این مساله اصلا درست نیست و سلامت روح و روان افراد جامعه را به خطر می اندازد.»

این سوال همیشه مطرح است كه اگر رفتار های تهاجمی تا این اندازه ناخوشایند است، پس چرا بیشتر مردم این نوع برخورد را از خود بروز می دهند؟

ماركمن می گوید، عوامل بسیار زیادی دست به دست هم می دهند تا اینگونه در صفحات مربوط به نظرات مردم در اینترنت اینگونه شاهد بی ادبی و پرخاشگری باشیم. اول از همه، نظردهندگان تقریبا ناشناس هستند و برای بی ادبی و بدرفتاری های خود مجبور به پاسخگویی نیستند.

دوم اینكه، اهداف فحاشی هایشان از آن ها دور هستند و در برابر چشم هایشان قرار ندارند. معمولا مردم راحت تر می توانند مخاطبی را كه از آن ها دور است به باد انتقاد بگیرند و در مورد آن ها ناعادلانه قضاوت كنند. این كار وقتی شنونده حاضر است و در مقابل او نشسته اند به این سادگی نیست. مثلا، در یك بررسی مشخص شد شركت كنندگان در مورد شركت كننده ای كه نزدیك شان هست كمتر احتمال دارد نظری منفی ارائه دهند تا كسی كه از آن ها دورتر ایستاده است؛ و سوم اینكه، افراد موقع نوشتن به مراتب راحت تر از زمان گفتگوی رودررو می توانند احساسات منفی خود را بروز دهند و از آنجایی كه بخش گفتمان در فضای مجازی گفتاری نیست و در لحظه رخ نمی دهد، نظردهندگان می توانند تك گویی هایی طولانی داشته باشند و دیدگاه های افراطی خود را بنویسند. وقتی با فرد یا افرادی رودررو در حال گفتگو باشید نمی توانید تك گویی كنید و حتی اگر فردی پرحرف، پرخاشگر یا عصبانی باشید، مجبور هستید به صحبت های طرف مقابل تان هم گوش كنید و بنابراین باید آرام و صبور بمانید تا حرف های دیگران را هم بشنوید؛ و در نهایت بنابه گفته ادوارد واسرمن استاد اخلاق روزنامه نگاری در دانشگاه واشنگتن، «متاسفانه برخی از رسانه ها، مانند برنامه جری اسپرینگر، كه برای كسب درآمد بالا برنامه های جنجالی تولید كردند، بد صحبت كردن با یكدیگر را به جامعه آموزش دادند. برنامه جری اسپرینگر، به خاطر درگیری های سر صحنه، پرت كردن صندلی ها و موضوعات جنجالی و مهمان های عجیب و غریب بسیار معروف شده بود.

لایك هایی كه عزت نفس كاذب می دهند؛ چرا افراد در فضای آنلاین بدجنس می شوند؟

از طرفی برخی از افراد با ارائه نظرات مختلف، هر چند نادرست، ممكن است احساس موفقیت كنند. برخی از روانشناسان هم ریشه بدرفتاری ها یا بدجنسی های فضای مجازی را در اعماق روان انسان جستجو می كنند. بیشتر ارتباطات غیركلامی، متشكل از زبان بدن، تماس چشمی، لحن صدا و گفتار و الگو های زبانی است. در فضای مجازی، ذهن مان بدون این علایم غیركلامی كه به ما در پردازش و طبقه بندی اطلاعات كمك می كند، در مرتب كردن اطلاعات دریافتی نامطمئن است. سپس به لطف ویژگی جنگ یا گریز كه از دوران ماقبل تاریخ برایمان باقی مانده است و عدم اطمینان در برابر قصد و نیت دیگران معمولا واكنش منفی از خود بروز می دهیم.

در ضمن وقتی به طور مكرر فقط «بهترین خود را» با دیگران به اشتراك می گذاریم و از مزایای تعداد زیاد «لایك هایی» كه می گیریم عزت نفس مان به طور كاذب و نامتناسبی بالا می رود و در نتیجه تاثیر منفی روی خودكنترلی ما می گذارد. در این صورت تصور می كنیم می توانیم هر طور كه دوست داریم با دیگران رفتار كنیم و گاه تا حد بدجنسی پیش می رویم.

همچنین كارشناسان معتقدند كه مردم گاهی اوقات موقع نوشتن نظرات خود در صفحات اینترنتی فراموش می كنند در واقع دارند با صدای بلند صحبت می كنند و باید مراقب حرف هایشان باشند.

عواقب مخرب رفتار بد در فضای اینترنت

متاسفانه بدرفتاری و بدجنسی فضای مجازی به زندگی واقعی هم سرایت می كند و در نتیجه رفتار های مردم در محیط كار، فضای خانواده و در كنار دوستان تهاجمی و پرخاشگرانه خواهد شد. اگرچه نامهربانی در فضای آنلاین می تواند عزت نفس افراد را بالا ببرد، آن كوتاه مدت است. برای اینكه مردم بتوانند از مزایای ماندگار عزت نفس بهره مند شوند باید ارتباط معناداری با دیگران داشته باشند.

درضمن داشتن نگرش منفی به دنیا و اطرافیان خود از طول عمر فرد می كاهد. در یك بررسی روی راهبه ها مشخص شد، آن راهبه هایی كه شاد بودند و دید مثبتی نسبت به محیط زندگی خود و به طور كلی دنیا داشتند، 9 سال بیشتر از راهبه های دیگر زندگی كردند.

ذهن انسان منفی گراست و موضوعات منفی را بهتر به خاطر می سپارد. زیرا در عصر حجر برای انسان مهم بود خطرات را به یاد داشته باشد تا در صورت برخورد با آن ها به موقع از خود دفاع كند؛ بنابراین برای اینكه از منفی گرایی دور باشید باید ذهن خود را آموزش دهید. افراد اگر در زندگی واقعی مثبت اندیشی را بیاموزند، در فضای مجازی هم مهربان تر رفتار می كنند.

با درك اینكه در زندگی روزمره اتفاق های خوب هم می افتد، به شما كمك می كند كه ذهن تان را از منفی گرایی دور كنید. هر چه بیشتر مثبت اندیش باشید سمت چپ قشر پیشانی مغزتان فعال تر می شود و هر وقت افكار منفی به سراغ تان آمد این بخش از مغز دست به كار شده و به شما كمك می كند.

در برابر رفتار بد در فضای مجازی چه باید كرد؟

فضای اینترنت و مجازی معمولا افرادی را به خود جذب می كند كه در دنیای واقعی جرات ظاهر شدن در جمع را ندارند. به ویژه وقتی سوژه های داغ مطرح می شود. برخی از نشریات اینترنتی و وب سایت های تولید محتوا برای اینكه جلوی پرخاشگری و بی ادبی های افراد را بگیرند، هنگام نظر دادن از آن ها می خواهند كه ابتدا با پست الكترونیكی معتبر ثبت نام كنند. بدین ترتیب جلوی رفتار های بد احتمالی آن ها را می گیرند.

اما اگر شما صرفا یك صفحه اینستاگرام، توییتر، فیس بوك یا وبلاگی شخصی دارید و هدف افراد بدجنس قرار گرفته اید، بهترین كار این است زود از كوره در نروید و پیش از پاسخگویی خونسردی تان را حفظ كنید. سپس از فرد بخواهید این رفتار را ادامه ندهد. اگر او توجه نكرد، خیلی راحت استفاده او از صفحه اینترنتی تان را مسدود كنید و حتی می توانید رفتار بد او را به سرور اینترنت تان گزارش كنید.

اگر فرد بدرفتار قصد داشت مزاحمت های خود را به زندگی واقعی تان وارد كند، حتما با پلیس تماس بگیرید. این روز ها تقریبا در تمام كشورها، بخشی در اداره پلیس تشكیل شده كه ویژه رفتار های مخرب اینترنتی است و به شكایت های مردم رسیدگی می كند.

البته یادتان باشد اقدام قانونی وقتی كه شما با رفتارتان آتش را شعله ورتر نكرده باشید، موثرتر است؛ بنابراین هرگز به نظرات منفی و رفتار های پرخاشگرانه، پاسخ های بد و منفی ندهید.

منبع: خبرآنلاین
   تاریخ: ۰۹:۵۱ - ۲۳/۰۸/۱۴۰۰   بازدید: ۱۷۴