دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
یکشنبه ۸ مهر ۱۴۰۳

پایان سكوت زندگی 30 كودك/ كودكانی كه برای اولین بار در كرمانشاه صدا می شنوند
 
به گزارش خبرگزاری فارس از كرمانشاه، دانشگاه علوم پزشكی كرمانشاه دوازدهمین مركز كاشت حلزون شنوایی در كشور محسوب می شود كه از 12 دی سال 98 رسما كار خود را با انجام سه عمل جراحی در بیمارستان امام خمینی (ره) آغاز كرد.

بیمارستان امام خمینی (ره) شهر كرمانشاه با دارا بودن اتاق عمل مجهز به تجهیزات پیشرفته كاشت حلزون به عنوان مركز ارجاع بیماران از استان های ایلام، كردستان و لرستان نیز معرفی شده است.

دكتر علی رضا رضایی، رئیس مركز كاشت حلزون كرمانشاه در این رابطه، اظهار داشت: تا كنون 30 عمل جراحی كاشت حلزون در بیمارستان امام خمینی (ره) كرمانشاه با موفقیت انجام شده و 5 نفر هم در نوبت جراحی قرار دارند.

وی ادامه داد: در حال حاضر تعداد  28 نفر نیز در حال تشكیل و تكمیل پرونده هستند كه 16 نفر از آن ها به شكل قطعی در انتظار پروتز جراحی هستند.

فوق تخصص گوش، حلق و بینی و رئیس مركز كاشت حلزون كرمانشاه تصریح كرد: پروتز كاشت حلزون، ابزاری الكترونیكی است كه از طریق جراحی در گوش داخلی قرار گرفته و احساس شنیدن صدا در افراد ناشنوا یا كم شنوای عمیق را فراهم می كند.

وی حلزون را تنها شكلی از مداخلات پزشكی دانست كه می تواند به واسطه تحریك الكتریكی عصب شنوایی مقداری از شنوایی را به فرد ناشنوای مطلق باز گرداند.

رضایی هزینه عمل جراحی كاشت حلزون 11هزار یورو اعلام كرد و افزود: این مبلغ توسط هیأت امنا پرداخت می شود و تنها مبلغ اندكی حدود 9 میلیون تومان توسط خانواده ها برای هزینه های بعدی پرداخت می شود.

وی تصریح كرد: توانبخشی برای كودك  قبل از كاشت و بعد از كاشت صورت می گیرد، قبل از كاشت فرد با سمعك توسط تیم توانبخشی متشكل از گفتار درمان، كاردرمان، روانپزشك، متخصص مغز و اعصاب و...  مورد ارزیابی قرار می گیرد.
 
این فوق تخصص گوش، حلق و بینی اضافه كرد: درصورتی كه كودك كاندید جراحی كاشت حلزون باشد فرآیند درخواست كه شناسه و تقاضای پروتز است برای او انجام می شود كه این فرایند از 6 ماه تا یك سال و گاهاً بیشتر طول می كشد كه هرچه قدر این زمان كوتاه تر شود در نهایت كارآمدی و عملكرد در بچه ها بهتر می شود.

وی اظهار داشت: به دلیل بهره وری به لحاظ گفتار و زبان هرچه زمان را كمتر كنیم می توانیم انتظار داشته باشیم كه كودك مانند هر فرد عادی به جامعه بازگردد.

وی افزود: اگر كودكی در بدو تولد به ما برسد درصورتی كه كاهش شنوایی شدید و عمیق داشته باشد و نتواند از سمعك توانبخشی معمولی استفاده كند برای كاشت حلزون ثبت نام می شود.

رضایی خاطرنشان كرد: ناشنوایان و بیماران بزرگسال دارای كاهش شدید شنوایی نیز كه بعد از سن زبان آموزی دچار مشكل كاهش شنوایی شده باشند می توانند كاندید برای جراحی پروتز حلزون گوش باشند.

وی تصریح كرد: دو بخش مهم اینترنال و اكسترنال در پروتز كاشت حلزون گوش وجود دارد، بخش اینترنال در واقع همان بخشی است كه توسط تیم جراحی در اتاق عمل كار گذاشته می شود.

رضایی گفت: بخش اكسترنال یا بیرونی دستگاهی است كه توسط تیم ادیولوژیست بر روی گوش بیمار قرار داده می شود كه دارای 20 برنامه است كه باید انجام شود تا كودك بتواند به صداها و اصوات محیطی واكنش های متفاوتی داشته باشد.

وی بنابر این تقریبا 100 جلسه و حتی گاها بیشتر نیاز است كه كودك بتواند توانبخشی مورد نیاز را دریافت كند.

رضایی ادامه داد: انجام تمام برنامه های دستگاه اهمیت دارد، در واقع 70 درصد كار همان برنامه های بعد از كاشت است كه شامل گفتار درمانی، كاردرمانی و... است كه ممكن است 2 تا 3 سال طول بكشد تا كودك به رشد و گفتار معمولی كه ما انتظار داریم برسد.

انتهای پیام/پ
منبع خبر:
خبرگزاری فارس
   تاریخ: ۱۰:۲۷ - ۲۴/۰۸/۱۴۰۰   بازدید: ۱۶۲