دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
یکشنبه ۸ مهر ۱۴۰۳

عفونت های مفاصل استخوانی و عصبی عضلانی
 
استاد گروه ارتوپدی دانشگاه علوم پزشكی شیراز گفت: عفونت استخوان كه در استخوان و در داخل مغز استخوان ایجاد می شود یا عفونت در داخل مفصل مثل مفصل زانو ، شانه ، آرنج، مچ دست و لگن همه این ها ممكن است كه باعث عفونت شود .
در گفت و گو با علم و فناوری مطرح شد: عفونت های مفاصل استخوانی و عصبی عضلانی استاد گروه ارتوپدی دانشگاه علوم پزشكی شیراز گفت: عفونت استخوان كه در استخوان و در داخل مغز استخوان ایجاد می شود یا عفونت در داخل مفصل مثل مفصل زانو ، شانه ، آرنج، مچ دست و لگن همه این ها ممكن است كه باعث عفونت شود . به گزارش خبرگزاری علم و فناوری از شیراز، ساختار سیستم اسكلتی كودكان از موقع تولد تا بلوغ دائماً در حال تغییر است، از طرف دیگر به علت توانایی بسیار بالای بدن كودكان در بهبود و ترمیم ضایعات، درمان بسیاری از آسیب های اسكلتی در سنین پایین راحت تر و موفقیت آمیزتر از بزرگسالان است.

تشخیص زودهنگام این بیماری ها نقش مؤثری در درمان، طول دوره درمان، كاهش عوارض بیماری و وسعت جراحی دارد.

و در صورت تأخیر در درمان نه تنها ممكن است نتیجه درمانی مناسبی حاصل نشود بلكه رشد استخوان و عضلات نیز تحت تأثیر قرار گرفته كه می تواند تا پایان عمر زندگی فرد را دچار مشكل كند.

مشكلات ارتوپدی در كودكان ناشی از ناهنجاری های مادرزادی، اختلالات رشد ، سرطان استخوان و حتی تغذیه نامناسب است . رشد كودك بستگی به عوامل خاصی دارد كه اگر در كودكی این مشكلات ارتوپدی تشخیص داده نشود در آینده در سنین بالا با مشكلات زیادی درگیر می شوند .

در قسمت سوم این مطلب با دكتر محمد جعفر امامی استاد گروه ارتوپدی دانشگاه علوم پزشكی شیراز و مختصص ارتوپدی كودكان درباره بیماری های ارتوپدی كودكان به گفتگو پیرامون چند سوال دیگر از ارتوپدی كودكان پرداختیم . با ما همراه باشید:::

عفونت های مفاصل استخوانی را توضیح دهید؟



عفونت استخوان كه در استخوان و در داخل مغز استخوان ایجاد می شود یا عفونت در داخل مفصل مثل مفصل زانو ، شانه ، آرنج، مچ دست و لگن همه این ها ممكن است كه باعث عفونت شود به هر دلیلی و اگر این طوری معمولاً مفصل بیمار آن ناحیه از استخوان بیمار كه باعث عفونت شده معمولا متورم و قرمز می شوند و بیمار ممكن است كه تب كنند و یكسری اختلالات غیرطبیعی را در آزمایش خون بررسی می شود.

همه این ها می تواند ما را راهنمایی می كنند كه كودك باعث عفونت شده و اگر عفونت مفصلی یا استخوانی ایجاد شده باشد سریع بیمار در بیمارستان باید بستری شود و در مرحله اول تجویز آنتی بیوتیك های مناسب آن عفونت و اگر جواب به آنتی بیوتیك نداشت ممكن است كه به جراحی و باز كردن مفصل یا بازكردن استخوان و شتشوی كامل عفونت باشد و بعد از جراحی باید آنتی بیوتیك را باید ادامه بدهند تا عفونت كنترل شود .

پس در صورتی كه والدین كودك مشاهده كردند كه مفصل بیمار یا استخوان بیمار یا بخش از اندام بیمار باعث گرمی ، قرمزی ، تورم حتما به عفونت درون آن ناحیه باشد و بلافاصه مراجعه كنند، عكسبرداری و آزمایش و معاینات را انجام شود تا اینكه مشخص شود كه آیا مشكلی است یا خیر، اگر مشكلی باشد باید سریع درمان را شروع كنند چون عفونت استخوانی اگر سریع درمان و كنترل نشود به مرحله مزمن می رسد و در این مرحله ممكن است در بدن بیمار سال ها گذاشته شود .

بیماری های عصبی عضلانی را توضیح دهید؟



منشأ این بیماری ها عصبی ممكن است در مغز یا نخاع یا اعصاب محیطی یا ماهیچه باشد كه هركدام از این ها ایجاد فلج های ممكن است در اندام بیمار ایجاد می كنند و اندام بیمار و قدرت توانایی حركت طبیعی نداشته باشند و بعضی از حركات هم بیمار گرفته می شود به اینكه این بیماری منشأ از كجا گرفته و چه نوع ضایعه و چه نوع مشكلاتی را در اندام ایجاد كرده و درمان های زیاد دارد .

باید كه خیلی زود بیماری را تشخیص داده شود و خیلی زود به متخصص كودكان و ارتوپدی باید مراجعه كنند تا خیلی سریع تشخیص داده شود كه بتوانند درمان را دنبال كنند . این فرآیند معمولاً درمان های طولانی مدت دارند تا مدت ها مشغول فیزیوتراپی ، كاردرمانی و عمل های جراحی ممكن است باشند . بیماران هم حتی ممكن است همزمان اختلالات ذهنی و عقلی و عقب ماندگی ذهنی و عقلی را داشته باشند .

ورزش كودكان در ارتوپدی را توضیح دهید؟



اگر كودك سالم باشد و نقص عضو و مشكلاتی را نداشته باشد و توانایی قدرت ماهیچه ها وضعیت استخوان بندی طبیعی باشد هر ورزشی را می توانند برای بیمار مطرح كنند و انجام بدهند ولی اگر كودك نقص عضوی داشته باشد و مشكلات خاص را داشته باشد بستگی به نوع نقص عضو و آن مشكل و آن بیماری كه دارد بعضی از ورزش ها ممكن است برای این كودكان ممنوع باشد .

به عنوان متخصص ارتوپدی چه توصیه به والدین دارید؟



بیماری های ارتوپدی خیلی متنوع است چه در كودكان و بزرگسالان و آنچه كه مسلم است به محض اینكه فرد یا والدین كودك احساس كردند كه یك مساله غیرطبیعی در اندام بیمار است در راه رفتن یا در بدو تولد یا در هنگام راه رفتن فعالیت های ورزشی را شروع كرد هرجا كه مشاهده كردند كه واقعا برای كودك سختی ها و مشكلاتی است كه باید حتما به مختصص ارتوپدی مراجعه كنند تا علت به موقع تشخیص داده شود .

گفت و گو از احسان ایوبی

انتهای پیام/
   تاریخ: ۰۹:۲۱ - ۲۴/۰۸/۱۴۰۰   بازدید: ۱۴۷